» دسته‌بندی نشده » پوتین در دیدار با شی از موضع پکن در خصوص بحران اوکراین قدردانی کرد

پوتین در دیدار با شی از موضع پکن در خصوص بحران اوکراین قدردانی کرد

شهریور ۲۴, ۱۴۰۱ 0۰


رئیس‌جمهوری روسیه امروز (پنج‌شنبه) در حاشیه نشست سمرقند ازبکستان با رئیس‌جمهوری چین ملاقات کرده و از موضع متعادل پکن در خصوص بحران اوکراین قدردانی کرده و گفت نگرانی‌های پکن در این رابطه را درک می‌کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در حاشیه نشست سازمان همکاری شانگهای در نشست با شی جینپینگ، رئیس‌جمهوری چین گفت: ما از موضع متعادل دوستان چینی در ارتباط با بحران اوکراین بسیار قدردانی می‌کنیم. ما سؤالات و نگرانی‌های شما را در این مورد درک می‌کنیم، البته در جلسه امروز به تفصیل موضع خود را در این مورد توضیح خواهیم داد؛ اگرچه قبلاً در این مورد صحبت کرده‌ایم.

پوتین همچنین گفت، مسکو تحریکات آمریکا و کشورهای زیرمجموعه‌اش در تنگه تایوان را محکوم می‌کند. او تاکید کرد: ما در عمل قاطعانه به اصل چین واحد پایبند هستیم و تحریکات ایالات متحده و کشورهای تحت امرش در تنگه تایوان را محکوم می‌کنیم.

رئیس جمهوری روسیه امروز به منظور شرکت در نشست سازمان همکاری شانگهای و برگزاری تعدادی نشست‌های دوجانبه در حاشیه این رویداد وارد شهر سمرقند در ازبکستان شد.

این نشست امروز و فردا (جمعه) برابر با ۱۵ و ۱۶ سپتامبر در سمرقند برگزار خواهد شد. رهبران کشورهای شرکت‌کننده در این نشست درباره طیف وسیعی از موضوعات از جمله تقویت پتانسیل این سازمان در تضمین امنیت و ثبات، تقویت روابط اقتصادی، اتصالات حمل‌ونقلی و همچنین جنبه‌های فرهنگی و انسانی گفت‌وگو خواهند کرد.

ولادیمیر پوتین به صورت جداگانه با همتایان خود از چین، ایران، پاکستان، قرقیزستان، ازبکستان، مغولستان و ترکیه دیدار دارد.

سازمان همکاری شانگهای در سال ۲۰۰۱ میلادی تاسیس شد. هند، چین، قرقیزستان، روسیه، تاجیکستان، پاکستان و ازبکستان اعضای این سازمان هستند.

افغانستان، بلاروس، ایران و مغولستان اعضای ناظر این سازمان و جمهوری آذربایجان، ارمنستان، کامبوج، نپال، ترکیه و سریلانکا شرکای گفت‌وگویی سازمان همکاری شانگهای هستند. در نشست سازمان همکاری شانگهای که سپتامبر ۲۰۲۱ میلادی در شهر دوشنبه برگزار شد، روند عضویت ایران در این سازمان و اعطای جایگاه شرکای گفت‌وگویی به مصر، قطر و عربستان سعودی آغاز شد. امسال بلاروس رسما برای پیوستن به سازمان همکاری شانگهای به عنوان یک عضو کامل درخواست داده است.

براساس بیانیه کرملین، پوتین فردا هم با رهبران جمهوری آذربایجان، هند و ترکیه ملاقات خواهد داشت. او امروز با نخست‌وزیر پاکستان در خصوص مسائل گازی ملاقات کرد.

این خبر تکمیل می‌شود…



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×