» دسته‌بندی نشده » ژاپن، آمریکا و فیلیپین روابط امنیتی دریایی را تقویت می‌کنند

ژاپن، آمریکا و فیلیپین روابط امنیتی دریایی را تقویت می‌کنند

شهریور ۱۶, ۱۴۰۱ 0۰


همزمان با اینکه آمریکا به دنبال تقویت همکاری امنیتی با متحدانش یعنی ژاپن و فیلیپین است، یک دیپلمات آمریکایی در توکیو از آنچه افزایش اقدامات دریایی “خصمانه” چین خواند، به عنوان “تهدیدی برای امنیت” راه‌های آبی در منطقه هند-اقیانوس آرام انتقاد کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، ریموند گرین، کاردار سفارت آمریکا در توکیو گفت: بی‌اعتنایی چین به قوانین بین‌المللی و اقدامات هولناکش با هدف افزایش کنترلش بر این منطقه صورت می‌گیرند.  

وی در کنفرانسی خبری در آستانه نشست مقامات آمریکا، ژاپن و فیلیپین گفت: به ویژه، افزایش اقدامات دریایی خصمانه چین امنیت راه‌های آبی‌مان را تهدید می‌کند. هیچ کشوری نباید بتواند از طریق ارعاب و اجبار آشکار بر آب‌های منطقه هند-اقیانوس آرام سلطه پیدا کند و  ما از انتقاد صریح از اقدامات تحریک‌آمیز پکن ابایی نداریم.

ریموند گرین مدعی شد: اقدامات چین شامل نظامی کردن دریاهای چین جنوبی و چین شرقی، آزار و اذیت کشتی‌های ماهیگیری و دیگر کشتی‌های خارجی و تخلیه و تهی‌سازی منابع دریایی و محیط زیست می‌شود.    

چین بعد از آمریکا دومین کشور با بالاترین میزان بودجه نظامی محسوب می‌شود و به سرعت در حال به روز کردن نیروهای خود است. چین اعلام کرده که ارتشش کاملا یک ارتش دفاعی است و از حقوق حاکمیت این کشور محافظت می‌کند.

ژاپن، چین را یک تهدید امنیتی منطقه‌ای می‌بیند و نسبت به افزایش تنش‌های پیرامون تایوان که پکن ادعای مالکیت بر آن را دارد، نگران است. توکیو همچنین نسبت به افزایش همکاری‌ها میان چین و روسیه و فعالیت‌های نظامی مشترکشان در اطراف ژاپن از جمله مانور مشترک اخیرشان در شمال ژاپن نگران است.

کیمی اونودا، معاون وزیر دفاع ژاپن که در این کنفرانس خبری حضور داشت، گفت: ژاپن و فیلیپین به عنوان کشورهای دریایی چالش‌های امنیتی مشترکی دارند از جمله تلاش‌های دیگر کشورها برای تغییر یک‌جانبه وضعیت موجود در دریاهای چین جنوبی و چین شرقی.

روبسپییر بولیوار، کاردار سفارت فیلیپین در توکیو گفت: تقویت همکاری‌ها میان این سه کشور برای کمک به حفاظت از منافع دریایی فیلیپین بسیار حائز اهمیت است.

حدود ۲۰ مقام و کارشناس امنیت دریایی از این سه کشور قرار است در این جلسه دو روزه درباره همکاری‌های امنیتی دریایی مذاکره کنند.     

انتهای پیام



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×