» دسته‌بندی نشده » معترضان سریلانکایی خواستار محاکمه راجاپاکسه هستند

معترضان سریلانکایی خواستار محاکمه راجاپاکسه هستند

شهریور ۱۳, ۱۴۰۱ 0۰


رئیس‌جمهوری مستعفی سریلانکا که از تبعید خودخواسته به کشورش بازگشته، با درخواست‌هایی برای بازداشت و محاکمه مواجه شده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از وب‌سایت روزنامه گاردین، گوتابایا راجاپاکسه، رئیس‌جمهوری سابق سریلانکا در پی تظاهرات گسترده ماه ژوئیه و تصرف کاخ ریاست جمهوری این کشور، به سنگاپور گریخت.

این سیاستمدار ۷۳ ساله در سنگاپور اعلام استعفا کرد، چند هفته رسما در حصر خانگی قرار داشت و با جانشین خود مذاکره می‌کرد تا به کشورش بازگردد. او نهایتا روز شنبه به سریلانکا برگشت.

حالا رهبران اعتراضات مردمی که دولت راجاپاکسه را سرنگون کردند، می‌گویند او با ترک منصب ریاست‌جمهوری دیگر مصونیت قانونی ندارد و باید عدالت در مورد او اجرا شود.

جوزف استالین، رهبر اتحادیه سنفی معلمان که به بسیج کردن تظاهرکنندگان کمک کرد، به خبرگزاری فرانسه گفت: گوتابایا به سریلانکا بازگشت چون هیچ کشور دیگری حاضر نبود او را بپذیرد. تو جایی برای پنهان شدن ندارد. او باید برای ظلمی که به ۲۲ میلیون شهروند سریلانکا کرده بازداشت شده و برای جرایمش محاکمه شود.

دولت راجاپاکسه به مدیریت اشتباه اقتصاد سریلانکا متهم است، اقتصادی که با بحرانی‌ترین وضعیت خود در دهه‌های اخیر مواجه است.

مردم سریلانکا در این بحران شاهد کمبود مواد غذایی، قطعی مکرر برق، صف‌های طولانی در پمپ‌بنزین‌ها بودند، زیرا ذخایر ارزی سریلانکا به اتمام رسید و این کشور دیگر در تامین واردات ضروری خود ناتوان بود.

استالین گفت: او نمی‌تواند آزاد زندگی کند، انگار که هیچ اتفاقی نیافتاده است.

راجاپاکسه هنگام پیاده شدن از هواپیما در بازگشت به سریلانکا با حلقه‌های گل جمعی از وزرا و سیاستمداران ارشد این کشور مواجه شد.

انتهای پیام



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×