» دسته‌بندی نشده » امکان عبور زائران پاکستانی غیرمقیم از مرز شلمچه فراهم شد/ افغانستانی‌ها همچنان در انتظار

امکان عبور زائران پاکستانی غیرمقیم از مرز شلمچه فراهم شد/ افغانستانی‌ها همچنان در انتظار

شهریور ۱۲, ۱۴۰۱ 0۰


به گزارش خبرنگار حج و زیارت خبرگزاری فارس، با تصمیم عراق زائران پاکستان و افغانستان که مقیم ایران نباشند، برای زیارت اربعین فقط باید به صورت هوایی وارد عراق شوند و امکان ورود آنها به این کشور از مرزهای زمینی وجود ندارد. (اینجا بخوانید)

بر همین اساس، در روزهای گذشته که جمعی از زائران پاکستانی و افغانستانی برای زیارت اربعین وارد کشور شده بودند، در پشت مرز شلمچه منتظر ابلاغ دستورالعملی به منظور امکان تردد از مرز شلمچه هستند.

ستاد مرکزی اربعین برای تسهیل زیارت اتباع غیرمقیم این کشورها با طرف عراقی مذاکراتی داشتند تا بتوانند زائران افغانستانی و پاکستانی نیز به صورت زمینی عازم عراق شوند. چرا که بر اساس دستورالعمل‌ها فقط زائران اربعین از این کشورها که مقیم ایران هستند، می‌توانند با دریافت ویزا و داشتن گذرنامه معتبر از مرز شلمچه وارد عراق شوند. البته اتباع افغانستانی و پاکستانی مقیم از سایر مرزهای ایران و عراق نمی‌توانند به عراق بروند و فقط در مرز شلمچه پذیرش می‌شوند.

با این وجود، از دقایقی قبل با تلاش ستاد مرکزی اربعین و تیم کنسولی کشورمان مشکل زائران غیرمقیم از پاکستان برطرف شد و زائران پاکستانی می‌توانند از مرز شلمچه وارد عراق شوند. محدودیت سفر به عراق از طریق مرز زمینی همچنان برای زائران غیرمقیم افغانستانی پابرجاست و هنوز عراق با تردد زائران غیرمقیم افغانستانی از مرز زمینی موافقت نکرده است و زائران این کشور باید فقط از طریق هوایی به جمع زائران اربعین بپیوندند.

البته ستاد مرکزی اربعین برای رفع مشکلات زائران افغانستانی هم در حال پیگیری است و در صورت هماهنگی‌های لازم و موافقت طرف عراقی، این موضوع اطلاع‌رسانی خواهد شد.

سردار محمد شرفی، فرمانده قرارگاه اربعین حسینی فراجا با بیان اینکه گروهی از زائران غیرمقیم پاکستانی از مرز شلمچه وارد عراق شدند، می‌گوید: تلاش شده تا زائران پاکستانی غیرمقیم که با گذرنامه و ویزا وارد ایران شدند، بتوانند از طریق مرز شلمچه وارد عراق شوند. البته برخی از زائران که بر اساس توافق‌ها مانیفست داشتند، از مرز شلمچه خارج شدند. با این وجود، از زائران پاکستانی می‌خواهیم پس از اطمینان از امکان تردد از مرز شلمچه، به این مرز بروند.

به گزارش فارس، هر ساله بیش از ۴۰۰ هزار نفر از زائران افغانستانی و پاکستانی از طریق ایران به زیارت اربعین مشرف می‌شوند که البته تعداد قابل توجهی از آنها مقیم ایران هستند. اما امسال عراق تصمیم گرفت که برای زائران این کشورها که مقیم ایران نیستند، محدودیت‌هایی اعمال کنند. با این وجود، ستاد مرکزی همچنان در حال تسهیل تردد اتباع غیرمقیم افغانستانی و پاکستانی هستند تا زائران حسینی بتوانند بدون مشکل به زیارت سیدالشهدا علیه‌السلام مشرف شوند.

انتهای پیام/




این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

farsnews

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *