» دسته‌بندی نشده » تایوان متعهد شد در صورت ورود نیروهای چینی به قلمرواش، حمله متقابل انجام دهد

تایوان متعهد شد در صورت ورود نیروهای چینی به قلمرواش، حمله متقابل انجام دهد

شهریور ۹, ۱۴۰۱ 0۰


همزمان با افزایش فعالیت‌های نظامی چین در اطراف تایوان، تایپه امروز (چهارشنبه) اعلام کرد، اگر نیروهای مسلح چین وارد قلمروی این جزیره شوند، تایوان از حق خود برای دفاع شخصی و انجام حمله متقابل استفاده خواهد کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، مقامات دفاعی چین گفتند: گشت‌زنی‌های نظامی شدید چین در نزدیکی تایوان ادامه دارد و نیت پکن برای تبدیل تنگه تایوان- که دو طرف را از یکدیگر جدا می‌کند- به “دریای داخلی‌اش” به اصلی‌ترین منبع بی‌ثباتی در منطقه تبدیل شده است.

لین ون-هوانگ، معاون رئیس ستاد کل ارتش تایوان برای عملیات‌ها و برنامه‌ریزی‌ها در کنفرانسی خبری گفت: ارتش تایوان در رابطه با هواپیماها و کشتی‌هایی که وارد قلمرو دریایی و هوایی ما می‌شوند از حق خود برای دفاع شخصی و حمله متقابل بدون هیچ استثنایی استفاده خواهد کرد.

این در حالی است که ارتش تایوان برای نخستین بار به طرف یک پهپاد چینی که به دنبال چندین هفته مانورهای نظامی، در اطراف یکی از جزایر نزدیک به چین پرواز می‌کرد، تیر هشدار شلیک کرد.

از زمانی که پکن در واکنش به سفر نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان، مانورهای نظامی‌اش را افزایش داده، تایپه از افزایش پروازهای پهپادها بر فراز پایگاه‌های نظامی در جزایر دور افتاده تایوان خبر داده است.   

تایوان چند روز پیش هشدار داد که اگر این پهپادها به هشدارهای تایپه برای خروج از منطقه توجه نکنن، آنها را ساقط خواهد کرد.

تصاویر پرواز دست‌کم دو پهپاد در رسانه‌های اجتماعی چین پربازید شده است از جمله فیلمی که در آن سربازان تایوانی در حال پرتاب سنگ برای راندن پهپاد چینی هستند.

فرماندهی دفاعی تایوان در مجمع الجزایر خط مقدم کینمن از پرواز پهپاد دیگری در منطقه ممنوعه در فاصله حدود ۲۰۰ متری از دیدبانی نظامی در ارتفاع ۳۰ متری در جزیره شی در عصر روز دوشنبه گزارش داد و تایید کرد که پیش از آنکه این پهپاد به طرف شهر شیامن در چین پرواز کند، نیروهای مسلح تایوان منورهای هشدار دهنده‌ای به طرف آن شلیک کردند.

این فرماندهی دفاعی تایوان در بیانیه‌ای برای نخستین بار طرح واکنش خود برای رویارویی با پهپادها را افشا کرد که شامل شلیک منورهای هشداردهنده، گزارش تهاجم، بیرون راندن مانور و در نهایت ساقط کردن آن می‌باشد.

هنوز مشخص نیست که آیا این تاسیسات جدید است یا خیر اما ارتش تایوان اخیرا به خاطر کم کاری در واکنش نشان دادن به پهپادهای چینی مورد انتقاد قرار گرفته است.

وزارت دفاع تایوان تاکنون به منظور اجتناب از تشدید تنش‌ها، از انجام اقدامات متقابل قاطعانه‌تر از شلیک منورهای هشداردهنده خودداری کرده است.

تایوان که چین آن را بخشی از قلمرو خود می‌داند، اعلام کرده که از سال آینده سیستم‌های دفاع پهپادی را در سواحل جزایر خود مستقر خواهد کرد.

تسای اینگ-ون، رئیس جمهور تایوان روز سه‌شنبه گفت، هرچه پکن بیشتر تایوان را تحریک کند، تایپه باید بیشتر آرامش خود را حفظ کند اما اقدامات متقابل قاطعانه و جدی در صورت نیاز اتخاذ خواهند شد.

این در حالی است که چین شکایت‌های تایوان درباره اقدامات تحریک‌آمیز مکرر پهپادهایش را رد کرده است.

ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت امور خارجه چین گفت: پهاپدهای چینی بر فراز قلمرو چین پرواز می‌کنند. این چیزی نیست که به خاطرش جنجال به پا کنید.

اما وزارت امور خارجه تایوان با خشم به این اظهارات واکنش نشان داد و اعلام کرد: یک آموزه باستانی چینی وجود دارد که “افراد ناخوانده را دزد می‌نامند”. مردم تایوان از این دزدها خواه در را بشکنند خواه از آسمان وارد شوند، استقبال نمی‌کنند.  

دولت آمریکا هشدار داده که چین در تلاش است تا فعالیت‌های نظامی‌اش در اطراف تایوان را به یک “امر عادی جدید” تبدیل کند.    

انتهای پیام



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×