» آخرین اخبار » گیلان » تولید سالانه ۴۹۳ تن پیله ابریشم در گیلان

تولید سالانه ۴۹۳ تن پیله ابریشم در گیلان

شهریور ۸, ۱۴۰۱ 0۰


ایسنا/گیلان رییس مرکز توسعه نوغانداری کشور گفت: نوغانداران گیلانی سالانه حدود  ۴۹۳ تن پیله ابریشم تولید می‌کنند.

عدیل سروری زرگر در جمع خبرنگاران با اشاره به آغاز توزیع تخم نوغان برای پرورش پاییزه کرم ابریشم در کشور اظهار کرد: خراسان رضوی، خراسان شمالی، گلستان، مازندران، گیلان و زنجان از استان‌های مستعد برای پرورش پاییزه کرم ابریشم است که توزیع تخم نوغان پاییزه در آنها انجام می‌شود.

وی با اشاره به وقفه ۲۳ ساله توزیع تخم نوغان برای پرورش پاییزه کرم ابریشم گفت: امسال چهارمین سالی است که توزیع تخم نوغان پاییزه در کشور انجام می‌شود.

سروی زرگر با بیان اینکه توسعه پرورش پاییزه کرم ابریشم به اقتصادی‌شدن محصول کمک می‌کند، ادامه داد: این مهم موجب می شود که کشاورز سالی ۲ بار پرورش کرم ابریشم را انجام دهد و از نظر اقتصادی برای وی صرفه بیشتری داشته باشد.

رییس مرکز توسعه نوغانداری کشور خاطرنشان کرد: هر جعبه تخم نوغان پاییزه امسال مانند توزیع در فصل بهار، با قیمت یارانه‌ای، ۱۵ هزار تومان بین نوغانداران کشور توزیع می‌شود که نسبت به سال گذشته افزایش نداشته‌است.

وی با بیان اینکه هر کیلو پیله‌تر ابریشم امسال حدود ۲۳۰ تا ۲۶۰ هزار تومان از سوی نوغانداران فروخته شد، افزود: این قیمت مناسب، موجب رضایتمندی و رغبت نوغانداران نسبت به پرورش کرم ابریشم شده‌است.

سروی زرگر گفت: تعداد نوغانداران کشور ۲۹ هزار و ۵۰۰ نفر است که سالانه با توجه به فعالیت آنها برای پرورش کرم ابریشم متغیر است، ۳۱ استان کشور در زمینه صنعت نوغانداری فعالیت دارند اما در این میان گیلان به عنوان قطب تولید پیله‌تر ابریشم و خراسان رضوی علاوه بر برخورداری از رتبه دوم تولید پیله‌تر با تولید ۸۵ درصد نخ ابریشم کشور پایتخت ابریشم‌کشی ایران به شمار می‌روند.

وی تصریح کرد: ۹ هزار و ۹۲ خانوار در استان گیلان به پرورش کرم ابریشم مشغول هستند که سالانه حدود  ۴۹۳ تن پیله ابریشم تولید می کنند، بهار امسال در پرورش کرم ابریشم افزون بر ۱۶ هزار جعبه و پاییز نیز ۶۰ جعبه تخم نوغان توزیع شده‌است.

رییس مرکز توسعه نوغانداری کشور گفت: با پرورش هر جعبه تخم نوغان به طور متوسط ۳۵ کیلوگرم پیله تر ابریشم تولید می‌شود، از هر پنج کیلوگرم پیله تر پس از فرآوری یک کیلوگرم نخ ابریشم خام حاصل می‌شود.

انتهای پیام 



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×