» دسته‌بندی نشده » سوریه: نگرانی کشورهای منطقه درباره زرادخانه هسته‌ای اسرائیل نادیده گرفته شده است

سوریه: نگرانی کشورهای منطقه درباره زرادخانه هسته‌ای اسرائیل نادیده گرفته شده است

شهریور ۵, ۱۴۰۱ 1۰


نماینده دائم سوریه در سازمان ملل تأکید کرد که سند پایانی دهمین نشست بازبینی معاهده عدم گسترش سلاح هسته‌ای نگرانی کشورهای منطقه از زرادخانه هسته‌ای رژیم صهیونیستی را نادیده گرفت.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رسمی سوریه”سانا”، بسام صباغ، نماینده دائم سوریه در سازمان ملل گفت: آنچه در پیش نویس سند پایانی دهمین نشست بازبینی معاهده عدم گسترش سلاح هسته‌ای آمده است ضعیف است و نگرانی کشورهای منطقه را رفع نمی‌کند؛ به ویژه اینکه شامل ملزم کردن اسرائیل به پیوستن به آن و قرار دادن تمام تأسیسات هسته‌ای خود تحت توافق ضمانت‌های فراگیر آژانس انرژی اتمی نیست.

وی گفت: سوریه امیدوار بود که این نشست نتیجه موفقیت آمیزی داشته باشد که صفحه جدیدی را در روند بازبینی معاهده عدم گسترش سلاح‌های هسته‌ای ایجاد کند اما لجبازی سیاسی کشورهای غربی و ترجیح دادن منافع ژئوپلتیکی خود بر منافع سایر کشورهای طرف معاهده، به این نتیجه تأسف بار منجر شد. طی فعالیت‌های این نشست شاهد تلاش‌های واضحی از سوی این کشورها برای بهره‌برداری از این نشست برای حمله به یکی از کشورهای عضو بودیم.

صباغ گفت: ما امیدوار بودیم که روند مذاکره طی نشست شفاف‌تر صورت گیرد و شامل تمام کشورها به صورت مساوی باشد. ما بر لزوم احترام به حقوق تمام کشورهای طرف معاهده به ویژه حق غیرقابل تصرف استفاده مسالمت آمیز از انرژی هسته‌ای تأکید داریم. ما امیدواریم بودیم در این نشست موضع واضح تری درباره اقدامات یکجانبه برخی کشورهای غربی علیه کشورهای دیگر اتخاذ شود.

دهمین کنفرانس بازنگری معاهده منع اشاعه سلاح‌های هسته‌ای ( ان پی تی) سازمان ملل سرانجام پس از تعویق های مکرر ۱۰ مرداد در محل مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک آغاز به کار کرد.

این اجلاس طی دو سال اخیر به دلیل همه‌گیری بیماری کووید ۱۹ به تاخیر افتاده بود. قرار بود این نشست در سال ۲۰۲۰ برگزار شود اما به دلیل همه گیری کووید-۱۹ بارها به تعویق افتاد.

انتهای پیام



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×