» دسته‌بندی نشده » امیرزاده: مدرسه تابستانه «بانوی فرهنگ» شروع به فعالیت کرد/ مسئله‌ای که نویسندگان مذهبی از آن غافلند

امیرزاده: مدرسه تابستانه «بانوی فرهنگ» شروع به فعالیت کرد/ مسئله‌ای که نویسندگان مذهبی از آن غافلند

شهریور ۵, ۱۴۰۱ 1۰


به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، معصومه امیرزاده نویسنده آثاری چون «مثل نهنگ نفس تازه می‌کنم» و مسئول آموزش کانون ادبی بانوی فرهنگ صبح امروز در نشست خبری کانون ادبی بانوی فرهنگ با موضوع مدرسه تابستانه داستان در حوزه آموزش نویسندگی در حوزه هنری، در خصوص فعالیت‌های صورت گرفته این مدرسه گفت: مدرسه تابستانه بانوی فرهنگ، یک دوره آموزشی ناپیوسته بود که از تیرماه شروع به فعالیت کرده است. ما سه دوره آموزشی برای افرادی که عضو فعال بانوی فرهنگ هستند ترتیب دادیم. ابتدا دوره «داستان‌های پنهان اطراف ما» بود که در آن دوره سعی کردیم، توجه هنرجویان را به سمتی جلب کنیم که کمتر در تجارب زیسته فردی توجه کرده‌اند و بعد دوره «ایده تا طرح» را ترتیب دادیم که استاد این دوره احمد دهقان بود.

۱۱۰ نفر در این دوره شرکت کردند

وی افزود: بعد از این مرحله، امکانی برای ۱۱۰ نفر که از سرتاسر کشور ثبت نام کرده بودند، فراهم شد تا طرح‌های خودشان را براساس آموزش‌هایی که طی کردند برای ارزیابی به بانوی فرهنگ بفرستند. از میان ۱۱۰ نفری که ثبت نام کردند، ۹۵ طرح از طرف ۸۱ نفر از اعضای فعال به بانوی فرهنگ ارسال شد که توسط یک تیم شش نفره مورد داوری و ارزیابی قرار گرفتند که در واقع یک فضای آموزشی خوبی برای شرکت کنندگان بود تا در نقد و بررسی آثار خود و سایر شرکت‌کنندگان حضور فعال داشته باشند.

امیرزاده با اشاره به پراکندگی جغرافیایی هنرجویان اظهار داشت:در این دوره ۴۳ نفر از استان تهران، ۹ نفر از استان قم و ۲۸ نفر ساکن سایر شهرهای دیگری چون تبریز، یاسوج، اهواز زنجان و … شرکت داشتند تا عدالت آموزشی رعایت و کارهایشان دیده شود. در ارسال طرح‌ها از آنها خواسته شده بود، نگاهی به آداب و رسوم اساطیر و ویژگی‌های اقلیمی و جغرافیایی محل سکونت خود داشته باشند.

پراکندگی جغرافیایی به ما کمک می‌داد که موضوعات بیشتری داشته باشیم

وی در خصوص موضوعات متعدد و مختلفی که ارسال شده است بیان کرد: موضوعاتی که برای ما ارسال شد، پراکندگی بسیاری داشت و موضوعاتی چون فرزندآوری، تک فرزندی، سقط، تقابل شخصیت‌ها از لحاظ روانشناسی و مسائل اجتماعی، بخشی از بدنه را تشکیل دادند و بخشی هم درخصوص مسائل انقلاب اسلامی، مشروطه و کشف حجاب آثاری را ارسال کردند. پراکندگی جغرافیایی به ما کمک می‌داد که موضوعات بیشتری داشته باشیم. ۱۳ طرح در حوزه کودک و نوجوان بوده است که کلر ژوبرت، حوزه کودک را و نیلوفر مالک حوزه نوجوان را  بررسی کردند.

امیرزاده در خصوص شرکت‌کنندگان گفت: از جهت سنی، میانگین سنی شرکت‌کنندگان، ۳۵ سال است و در خصوص تحصیلات از تمام طیف‌ها شرکت کننده داشتیم.

 از مجموع طرح‌های ارسالی ۲۶ طرح به مرحله بعد راه یافت

مسئول آموزش کانون ادبی بانوی فرهنگ افزود: از مجموع طرح‌های ارسالی ۲۶ طرح به مرحله بعد راه یافت و برنامه‌های مهارتی و تولیدی آتی به هریک از آنها کمک خواهد کرد که به تولیدات خود قوام ببخشند. این امکان برای هنرجویان وجود دارد که آثارشان را بتوانند منتشر کنند و کسانی که طرح‌هایشان رد شده است، در یک فرآیند آموزشی قرار بگیرند.

وی با بیان برنامه‌های این دوره که در آخر هفته جاری برگزار خواهد شد گفت: برای قوام بخشی به این هدف، یک مدرسه تابستانه پیوسته برنامه‌ریزی شده است که سطح این مدرسه، پیشرفته است و دوستانی می‌توانند استفاده کنند که از جهت مقدماتی با فضای داستان آشنا هستند و حالا می‌خواهند در فضای داستان، بالاتر از عناصر داستانی را فرابگیرند.

این نویسنده کتاب «مثل نهنگ نفس تازه می‌کنم» گفت: این دوره چهار بخش دارد که در دو روز برگزار می‌شود. روز اول طرح‌واره‌شناسی داستان را داریم که این مسئله یک سرفصل نو در حوزه آموزش داستان نویسی است. داستان نقطه تلاقی علوم مختلف است. طرح‌واره‌ها که اساساً یک مسئله در حوزه روان شناختی است به همین دلیل وارد داستان کرده‌ایم تا داستان‌ها از قوام بیشتری برخوردارشوند.

 شرکت کنندگان می‌خواهند در جریان ادبیات متعهد گام بردارند

وی افزود: موضوع بعدی چیستی داستان دینی است. آنطور که ما از شرکت کنندگان دریافتیم می‌خواهند در جریان ادبیات متعهد گام بردارند که گاهی سطحی نگاه می‌شود. به طور مثال گاهی یک پیام گل درشت دینی یا شخصیت‌های دینی یک اثر دینی فرض می‌شوند، درحالی که می‌تواند داستانی با شخصیت‌های دینی داشته باشیم و ضد دین باشد؛ از این قبیل برخورد‌ها بسیار است. استاد این موضوع احمد شاکری است.

فرم در داستان یعنی چه؟ 

 امیرزاده در پایان گفت: کهن الگوها و طرح‌واره‌ها، شناسنامه شخصیتی را به نویسندگان ارائه می‌دهند تا هر شخصیت داستانی را به این دو سر فصل ارتباط بدهند و شخصیت‌های قوام یافته‌ای را دریافت کنند. نسبت فرم در داستان با محمدرضا جوان آراسته پیش خواهد رفت. مسئله‌ای است که در میان نویسندگان مذهبی کم‌تر شناخته شده است این است که فرم در داستان یعنی چه؟ آیا فرم و محتوا می‌توانند در تزاحم باشند و چگونه اجزای داستان می‌توانند در کنار هم باشند تا جذابیت داستان را بیشتر کند. دو رویداد جانبی در این دوره وجود دارد که مراسم نقد کتاب «شمرون کناردون» اثر سارا عرفانی و نشست زنان نویسنده است که در روز پایانی این دوره برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/




این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

farsnews

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *