» دسته‌بندی نشده » وزیر ارشاد: قدم‌های مهمی در حوزه کاغذ برداشته شده است

وزیر ارشاد: قدم‌های مهمی در حوزه کاغذ برداشته شده است

شهریور ۱, ۱۴۰۱ 1۰


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این‌که از سال آینده ۴۵ هزار تن کاغذ مورد نیاز چاپ کتاب‌های درسی از تولید داخلی خواهد بود، گفت: قدم‌های مهمی برداشته شده و سال آینده شاهد خواهیم بود که نیازمان در حوزه کتاب مدارس، مطبوعات و نشریات با کاغذ داخلی خواهد بود.

به گزارش ایسنا، محمدمهدی اسماعیلی در مراسم افتتاحیه هشتمین جشنواره و نمایشگاه «ایران نوشت» که در محل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد، با اشاره به حمایت دولت از مجموعه کارخانه‌های تولید کاغذ، گفت: در این زمینه وزارت آموزش و پرورش قدم اول را برداشت و از سال آینده ۴۵ هزار تن کاغذ مورد نیاز کتاب‌های درسی از تولید داخلی تأمین خواهد شد. در حوزه کاغذ صنعت نشر و نشریات هم پیگیر قراردادهای جدید هستیم که به انجام برسد. 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: قدم‌های مهمی در زمینه کاغذ برداشته شده و سال آینده شاهد خواهیم بود که نیازمان در حوزه کتاب مدارس، مطبوعات و نشریات با کاغذ داخلی تأمین خواهد شد.  این موضوع باید با کارهای فرهنگی و هنری نیز پیوند بخورد که نمایشگاه ایران نوشت یک نمونه خوب آن است. 

 اسماعیلی در بخش دیگری از مراسم گفت: امروز پس از در یک بازه زمانی ۱۰ ساله، از آغاز به کار مجمع نوشت افزار ایرانی -اسلامی شاهدیم که ایران نوشت به یک نماد مهم در حوزه استقلال فرهنگی کشور تبدیل شده است؛ استقلال و خودکفایی قبل از آن‌که مقوله اقتصادی، صنعتی و عمرانی باشد، یک مقوله فرهنگی است زیرا به حوزه هویت ملی باز می‌گردد. 

او با بیان این‌که هویت ملی ایرانیان قصه پرغصه‌ای دارد، اظهار کرد: در یک بازه زمانی  ۲۰۰ ساله، فرهنگ حقارت و انحطاط را داشتیم، فرهنگی که ایرانی و فکر ایرانی را عقب افتاده و فاقد ایده، ابتکار و محتاج به نگاه به الگوهای بیرونی می‌دانست. این نگاه از اوایل قاجار و بعد از شکست جنگ‌های ایران و روس وارد فرهنگ ما شد و هرچه جلو آمدیم جریان به ظاهر تحصیل‌کرده، نظریه پردازهای وابستگی شدند. 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این‌که امروزه برخی متون دوره قاجار و پهلوی را به عنوان عبرت در مدارس بخوانیم و در دانشگاه‌ها تدریس کنیم، گفت: در این متون از پیشرفت غرب یاد می‌کنند و می‌گویند چاره‌ای نداریم جز این‌که مسیر آن‌ها را طی کنیم، البته متاسفانه امروز هم این افراد هستند. جدال تاریخی ۲۰۰ ساله، یعنی جدال بین این‌که می‌توانیم و فرهنگ ما قدرت آفرینش و پیشرفت دارد با گروهی که برعدم توانایی و ابتکار اصرار دارند، همچنان ادامه دارد.

اسماعیلی خاطرنشان کرد: امام زنجیر عقب ماندگی را از پای ملت ایران باز کرد. «ما می‌توانیم» به شعار راهبردی تبدیل شد که با انقلاب به اثبات رسید و امروز این عمر ۴۴ ساله به کتاب قطوری از افتخارات تبدیل شده است. 

او با اشاره به افتخارآفرینی دانش‌آموزان ایرانی در المپیادهای دانش‌آموزی، گفت: شاهد بازگشت غرور در دانش آموزان هستیم.

اسماعیلی با تأکید بر این‌که نمایشگاه «ایران نوشت» یک نمونه از پیشرفت است، گفت: یکی از نیازهای جامعه ما خلق کاراکترهایی است که مورد اقبال جامعه کودک و نوجوان باشد و این موضوع هنوز جای کار دارد. متاسفانه شخصیت‌های محبوب انیمیشن و بازی‌ها، شخصیت‌هایی هستند که متعلق به فرهنگ ما نیستند. این کار مجموعه ای از همکاری های مشترک بین بخش‌های مختلف در دولت را می طلبد. آموزش و پرورش فرهنگ، صمت سه رکن اساسی برای تغییر وضعیت فعلی هستند. 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اقبال مردم به بازی‌های یارانه ای گفت: البته بازی یارانه‌ای مختص بچه‌ها نیست  و امروز سن متوسط بازیکنان ۲۲ سال است و۳۳ درصد مردم از آن استفاده می‌کنند.  بنابراین بازی‌های یارانه‌ای، حوزه مهمی است و این حوزه هم باید پای کار بیاید. 

اسماعیلی افزود: حوزه فیلم و سریال و پویانمایی همه باید با یکدیگر باشند تا مجموعه‌ای از نمادهای فرهنگی و ایرانی را به صنعتی سازی برسانیم و به اقتصاد فرهنگ کمک کنیم. از ابتدای سال جاری این مهم را با حرکت مضاعفی آغاز کردیم. سازمان سینمایی، معاونت فرهنگی، بنیاد بازی‌های یارانه‌ای، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و بخش‌های دیگر مکلف شدند این مسیر را با هماهنگی بین وزارتخانه‌های مختلف طی کنند. 

انتهای پیام



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×