» آخرین اخبار » گیلان » هشدار به دلیل افزایش حجم آتش سوزی‌های احتمالی در شالیزارهای گیلان

هشدار به دلیل افزایش حجم آتش سوزی‌های احتمالی در شالیزارهای گیلان

شهریور ۱, ۱۴۰۱ 0۰


ایسنا/گیلان رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان با توجه به افزایش حجم آتش سوزی‌های احتمالی در شالیزارها برای سلامت عمومی افراد جامعه و نیز اکوسیستم و کشاورزی هشدار داد.

صالح محمدی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: بسیاری از کشاورزان پس از آنکه محصول زراعی خود را برداشت می‌کنند، ساقه‌های باقیمانده گیاهان را آتش می‌زنند به تصور اینکه زمین را با هزینه‌ای ناچیز و زمانی کوتاه برای کشت بعدی آماده می‌کنند.

وی افزود: هر چند باور کشاورزان آتش زدن ساقه های باقی مانده گیاهان بمنظور از بین بردن علف‌های هرز باقیمانده و کمک به کنترل بخشی از آفات نباتی، کمک به پاکسازی زمین از علف های هرز و آماده سازی هرچه سریع‌تر زمین‌ها برای کشت دوم است، و این کار به دلیل ناآگاهی کشاورزان از مضرات سرمایه سوزی‌هایی که دارد، انجام می‌شود.

محمدی ادامه داد: این روش مرسوم و البته اشتباه که از قدیم تا به امروز بوده به صورت علمی هم اثبات شده که عوارض جبران ناپذیر آتش زدن کاه و کلش برای کشاورزان به دلیل آسیب زدن به ساختار خاک، نامرغوبی محصولات بعدی را همراه دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان اظهار کرد: آلودگی هوای ناشی از دود غلیظ سوزندان کاه و کلش‌ها چهره برخی شهرها را در فصل‌ برداشت برنج که اغلب شالیزارها در مسیر گذر جاده‌های اصلی بین شهری و بین روستایی است با  مشکل مواجه می‌کند.

وی در ادامه با توجه به فصل برداشت برنج و افزایش حجم آتش سوزی‌های احتمالی در شالیزارها برای سلامت عمومی افراد جامعه و نیز اکوسیستم و کشاورزی هشدار داد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان، تحمیل ناخواسته خسارات مالی و اقتصادی به مزارع همسایه، مناطق مسکونی و تاسیسات شهری را از عوارض و پیامد های منفی آتش زدن بقایای محصولات کشاورزی عنوان کرد.

انتهای پیام 



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×