» دسته‌بندی نشده » باباخانی: طرح صیانت از مداحی به شورای عالی ستایشگری رفت/ دنبال فرهنگسازی هستیم نه محاکمه

باباخانی: طرح صیانت از مداحی به شورای عالی ستایشگری رفت/ دنبال فرهنگسازی هستیم نه محاکمه

مرداد ۳۱, ۱۴۰۱ 0۰


به گزارش خبرنگار حوزه مسجد و هیأت خبرگزاری فارس، حجت‌الاسلام مجید باباخانی رئیس سازمان هیأت و تشکل‌های دینی عصر امروز دوشنبه سی و یکم مردادماه در نشست خبری با حضور خبرنگاران اظهارداشت: سیاست‌های سازمان تبلیغات اسلامی در خصوص هیأت‌ها، منجر به تشکیل سازمان جدیدی با عنوان هیأت و تشکل‌های دینی شد. در سازمان تبلیغات اسلامی مجموعه‌های مختلفی مانند اداره تشکل‌های دینی ذیل معاونت فرهنگی، بخش ساماندهی مداحان و ستایشگران، انجمن‌های اسلامی و کانون‌های مداحان فعالیت داشت که همگی با موضوع هیأت و تشکل‌های دینی مرتبط بودند. از سوی دیگر بنیاد دعبل خزاعی از ۱۰ سال پیش برای بخش بیمه ستایشگران و شاعران و همچنین برگزاری رویدادهایی مانند کتاب سال ایجاد شده بود و مرکز توسعه فعالیت‌های دینی هم در زمینه مجموعه‌های شاخص در این حوزه فعالیت داشت که همه این نهادها با تصویب هیأت امنای سازمان تبلیغات اسلامی تجمیع شد و سازمان هیأت و تشکل‌های دینی با ساختاری منسجم‌تر به وجود آمد.

وی افزود: مشابه این اقدام در سازمان تبلیغات اسلامی برای موضوع کتاب با تشکیل بنیاد کتاب، در خصوص فعالیت‌های دینی با محوریت مسجد با تشکیل بنیاد هدایت و در نهایت در خصوص فعالیت‌های رسانه‌ای با تشکیل بنیاد سپهر اتفاق افتاده است.

انسجام‌بخشی و وحدت رویه هدف اصلی سازمان هیأت و تشکل‌های دینی

وی با اشاره به اینکه سیاست اصلی تشکیل این سازمان ایجاد انسجام و وحدت رویه میان بخش‌های مختلف موجود است، گفت: در سال‌های اخیر، هماهنگی‌هایی با بنیاد دعبل خزاعی داشتیم که منجر به توسعه فعالیت‌ها شده بود اما نیازمند آن بودیم که این موضوعات اساسی تحت عنوان یک مجموعه مدیریت شود.

باباخانی ادامه داد: در این سازمان در بحث هیأت: مداحان و ستایشگران، شاعران، نغمه‌پردازان، رسانه‌های هیأتی و پژوهشگران و در بخش تشکل‌های مرتبط انجمن‌های اسلامی اصناف، کارخانجات و… مخاطبان ما هستند که در خصوص آن‌ها تنظیم‌گری امور، ارائه مجوزها، ایجاد انسجام و نظارت و… را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ برعهده داریم.

نحوه نظارت بر فعالیت هیأت‌ها و مداحان چگونه است؟

رئیس سازمان هیأت و تشکل‌های دینی در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری فارس در خصوص شیوه نظارت این سازمان بر مجموعه‌های مختلف مرتبط و احیاناً برخوردهای مورد نیاز گفت: در محرم امسال سامانه صدای هیأت را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ راه‌اندازی کردیم تا مسئولان هیأت‌ها بتوانند مشکلات خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مطرح کنند و از سوی دیگر هم مردم اگر انتقاد، پیشنهاد و حتی تشویقی نسبت به هیأت‌های مذهبی داشتند، بتوانند نظرات خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در آن ثبت کنند. بعد از ثبت این اتفاقات، شبکه ادارات شهرستانی سازمان تبلیغات اسلامی که در ۴۰۰ شهر موجود است، به دنبال پیگیری و رفع مشکلات احتمالی بود.

وی افزود: از سوی دیگر اصناف مرتبط نیز نظارت روی فعالیت‌ها را دارند. شورای هیأت‌های مذهبی کشور دارای ۴۰۰ شورا به عنوان زیر مجموعه‌های خود در سراسر کشور است که وظیفه نظارت بر هیأت‌ها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ دارند. در آخرین انتخابات این شورا ۶۹ درصد از هیأت‌های کشور شرکت کردند تا رئیس جدید خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ انتخاب کنند. کانون مداحان نیز وظیفه نظارت بر مداحان و حتی مراکز آموزشی مداحی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ برعهده دارد و در نهایت در سطح بالاتر مدیران کل سازمان تبلیغات اسلامی در استان‌ها وظیفه نظارت بر فعالیت‌های این مجموعه‌ها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ دارند.

طرح صیانت از مداحی در شورای عالی ستایشگری بررسی می‌شود

وی در پاسخ به سوال بعدی خبرنگار خبرگزاری فارس در خصوص ضمانت اجرایی برخوردها گفت: سازمان تبلیغات اسلامی با قوه قضائیه تعامل دارد و این تعامل ضمانت اجرایی ما برای برخوردهاست. از سوی دیگر در این سازمان اندیشکده هیأت را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ راه‌اندازی کردیم که ریاست آن برعهده محمدرضا سنگری است و دارای دفاتر تخصصی است. به طور مثال در دفتر تخصصی مداحی بیش از ۸ جلسه در خصوص طرح صیانت از مداحی بحث و تبادل نظر شده و پیش‌نویس این طرح آماده شده که بناست در جلسه شورای عالی ستایشگری مورد بحث و تصویب قرار گیرد و در نهایت با امضای رئیس سازمان تبلیغات اسلامی برای اجرا در اختیار قرار گیرد.

رئیس سازمان هیأت و تشکل‌های دینی گفت: در این طرح صیانت هدف ما این است که از تخلفات و اتفاقاتی که جایگاه مداحی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ چه در داخل این حوزه و چه خارج از آن مورد لطمه قرار می‌دهد، جلوگیری کنیم و صیانت از ستایشگری کشور داشته باشیم. البته حوزه ستایشگری از گذشته رویکردی بزرگ‌تری داشته است و کسوت در آن اثرگذار بوده است. بنا داریم این رویه را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تقویت کنیم تا به پختگی بیشتری برسد.

مهرواره هوای نو در دوره دوم گسترده‌تر می‌شود

باباخانی در خصوص برگزاری مهرواره هوای نو تصریح کرد: جلسات شورای مرکزی این مهرواره برای برگزاری دوره دوم در جریان است و بنا داریم امسال مفصل‌تر مهرواره را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ برگزار کنیم و در سطح استان‌ها توجه بیشتری داشته باشیم. هدف ما از برگزاری رویداد نخست تنها راه انداختن این جریان بود که خدا را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ شکر تا مراسم اختتامیه با نظم برگزار شد و امیدواریم در سال‌های بعد رویکرد بهتری هم داشته باشد.

رویکرد ما درخصوص هیأت‌ها، فرهنگسازی است، نه برگزاری محکمه

رئیس سازمان هیأت و تشکل‌های دینی افزود: هیأت‌ها مجموعه‌های مردمی هستند که از دل مردم بلند شده‌اند. در آخرین نظرسنجی اعلام شد که ۸۸ درصد از مردم در هیأت‌های مذهبی در ماه محرم شرکت کرده‌اند. جمعیت حاضر در هیأت‌ها در ماه محرم بیانگر همین مسئله هم هست. رویکرد سازمان تبلیغات اسلامی در مواجهه با هیأت‌ها، فرهنگسازی است و بنای ما برگزاری محکمه نیست. در خصوص هیأت‌ها باید از ظرفیت بزرگان بهره برد.

وی افزود: رویکرد اصلی ما ارائه توجیه و تذکر و توجیهاتی است که بتواند منطق اصلی ما را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ جا بیندازد. در دو سال کرونا تلاش کردیم مجالس برگزار شود و به هیأت‌های مذهبی کمک هم کردیم. در مواردی که تخلف دیده شود، که آسیب‌زننده باشد مراحل انتظامی هم پیش روی ماست که البته آنها نیز در گام اول تذکر و توجیهند اما شاید در موارد معدودی هم نیازمند برخورد قهری باشیم.

شورای رسانه‌ای هیأت تشکیل می‌شود

باباخانی با اشاره به برنامه‌های این سازمان برای توجه به رسانه‌های فعال در عرصه هیأت گفت: ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌در اولین گام‌ در سازمان هیأت و تشکل‌های دینی، معاونت رسانه ایجاد شد و  بنا داریم دفتر رسانه هم راه‌اندازی کنیم که در این جلسه از تمام فعالان رسانه‌ای هیأت دعوت می‌کنیم تا در این دفتر ما را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ همراهی کنند تا انسجام بهتر و وحدت رویه در امر رسانه‌ای هیأت‌ها داشته باشیم. بنیاد دعبل خزائی که وظیفه خدمت‌رسانی به جریان هیأت را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ دنبال می‌کند، در زمینه رسانه‌های فعال هیأت هم وارد خواهد شد و بناست بیمه فعالان رسانه‌ای هیأت و همچنین تحت پوشش قرار گرفتن خدمات رفاهی برای آنان نیز از سوی این بنیاد محقق شود.

شناسایی ۴ هزار کنش اجتماعی هیأت‌ها در محرم

در بخش پایانی این نشست رضا کریمی، معاون‌ رویداد ‌سازمان هیأت و تشکل‌های دینی با اشاره به برگزاری طرح حماسه هیأت در ماه محرم امسال گفت: بر اساس خط سازمان تبلیغات اسلامی که امیدآفرینی و توجه به نسل جدید است، رویداد حماسه هیأت با سه رویکرد حمایت، نظارت و روایت‌گری برگزار شد که در بحث حمایتی شناسایی برنامه‌ها و اتفاقات مدنظر ما بود که در مجموع در سراسر کشور ۴ هزار کنش اجتماعی شناسایی شد و این اقدامات به وسیله کارشناسان استانی ما نظارت و ارزیابی شد و ان‌شاءالله بنا داریم با کمک رسانه‌ها روایت و اطلاع‌رسانی این اقدامات را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ انجام دهیم.

انتهای پیام/‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌




این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

farsnews

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *