» آخرین اخبار » گیلان » مهاجرت بی رویه آینده گیلان را به خطر می اندازد/ تبدیل شیرابه به آب کشاورزی با پرتودهی

مهاجرت بی رویه آینده گیلان را به خطر می اندازد/ تبدیل شیرابه به آب کشاورزی با پرتودهی

مرداد ۲۷, ۱۴۰۱ 0۰


ایسنا/گیلان رئیس مجمع نمایندگان گیلان، با ابراز نگرانی از مهاجرت های بی رویه به گیلان، گفت: مهاجرت ها به گیلان زیاد است و آینده استان را به خطر می اندازد. متاسفانه شوراهای روستا و دهیاری ها توجه زیادی به فروش اراضی ندارند.

سید کاظم دلخوش در جمع خبرنگاران، با اشاره به برگزاری جلسات مجمع نمایندگان استان گیلان با بیش از ۱۶ وزارتخانه و سازمان کشوری، اظهار کرد: سازمان انرژی اتمی اعلام کرده می تواند با سامانه پرتودهی گاما روزانه ۴.۵ میلیون لیتر شیرابه زباله گیلان را تبدیل به آب کشاورزی کند.

وی با بیان اینکه به زودی نشست سازمان انرژی اتمی و سازمان حفاظت محیط زیست برگزار می شود، تصریح کرد: می خواهیم از پتانسیل سازمان انرژی اتمی برای استان استفاده کنیم که مبارزه با آفت مگس زیتون در دستور کار است.

رئیس مجمع نمایندگان گیلان واردات برنج با وجود هزینه بالا برای کشاورزی را به نفع شالیکار ندانست و افزود: اگر هزینه تولید برنج کاهش یابد، واردات برنج اشکال ندارد، اما با وجود هزینه بالای تولید واردات بی رویه برای کشاورز مشکل ایجاد می کند.

دلخوش با اشاره به گردشگرپذیر بودن استان گیلان و ورود گردشگران در ایام مختلف سال، عنوان کرد: طی مکاتبه با وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به دنبال بیمه گردشگران هستیم.

وی در ادامه مساحت منطقه آزاد انزلی را ۲۸۰۰ هکتار دانست و یادآور شد: مجلس شورای اسلامی اضافه شدن ۶۰۰۰ هکتار دیگر را به منطقه آزاد انزلی تصویب کرد، اما عدم تعیین محدوده جغرافیایی موجب ابطال این مصوبه شد.

نماینده صومعه سرا در مجلس، فرودگاه را یکی از امکانات ضروری مناطق آزاد دانست و تصریح کرد: فرودگاه رشت و شهرک های صنعتی سپیدرود رشت، خمیران انزلی و ضیابر صومعه سرا را در محدوده ۶۰۰۰ هکتاری منطقه آزاد انزلی تعریف کردیم و عرصه جدید را بازگرداندیم، زیرا شاهد سرمایه گذاری ۲۵۰۰ میلیارد تومانی در اراضی جدید بودیم.

وی با بیان اینکه هم اکنون ۴۰۰ سرمایه گذار در انتظار هستند، خاطرنشان کرد: زمینی برای واگذاری به سرمایه گذار و سرمایه گذاری جدید نداریم.

دلخوش با اشاره به توقف توسعه منطقه آزاد انزلی و تعریغ ۲۰۰۰ هکتار جدید در داخل ۶۰۰۰ هکتار مشخص شده، گفت: نظر شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره تغییر کاربری اراضی و محیط زیست را تامین کردیم لذا به عنوان نماینده مردم در مجلس اجازه برخورد غیر کارشناسی با طرح ها را نمی دهیم.

رئیس مجمع نمایندگان گیلان با بیان اینکه به دنبال توسعه اقتصادی و سرمایه گذاری منطقه آزاد انزلی هستیم؛ نه سیاسی کاری، اضافه کرد: توسعه منطقه آزاد انزلی توسعه گیلان را به دنبال دارد.

وی همچنین وضعیت آب در آینده کشور را بحرانی دانست و عنوان کرد: امروز با کم آبی مواجه هستیم و لذا کارگروه آب های مرزی و داخلی را در مجلس تشکیل دادیم و برنامه ریزی های لازم با وزات نیرو انجام شده است. دریافت حق آبه از کشورهای همسایه نیز در دستور کار است.

دلخوش با ابراز نگرانی از مهاجرت های بی رویه به گیلان، گفت: مهاجرت ها به گیلان زیاد است و آینده استان را به خطر می اندازد. متاسفانه شوراهای روستا و دهیاری ها توجه زیادی به فروش اراضی ندارند.

وی با بیان اینکه ایران تا سال ۲۰۳۰ یکی از بحرانی ترین کشورهای دنیاست، تاکید کرد: علیرغم بارش باران، با کاهش آب های زیرزمینی گیلان مواجه هستیم که کشاورزی را دچار مشکل کرده است لذا باید در حوزه آب و اراضی گیلان کارهای کارشناسی انجام شود.

انتهای پیام



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×