» دسته‌بندی نشده » رکورد آتش سوزی در جنگل‌های اروپا

رکورد آتش سوزی در جنگل‌های اروپا

مرداد ۲۵, ۱۴۰۱ 0۰


به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، نشریه گاردین انگلیس گزارش داد، در جنگلهای سرتاسر اروپا، منطقه ای معادل یک پنجم کشور بلژیک درگیر شعله های آتش است و به گفته کارشناسان موج‌های متوالی گرمای شدید و خشکسالی تاریخی در این قاره احتمالاً باعث ثبت رکوردی جدید در زمینه نابودی جنگلها در اثر آتش سوزی را رقم می زند.

بر اساس داده‌های سیستم اطلاعات آتش‌سوزی در جنگل‌های اروپا (Effis) بین ژانویه تا اواسط آگوست ۶۵۹۵۴۱ هکتار از اراضی طبیعی سراسر این قاره در آتش سوخته است که بیشترین میزان تخریب ثبت شده برای این بازه زمانی از زمان شروع ثبت اطلاعات در سال ۲۰۰۶ است.

این رقم ۵۶ درصد بیشتر از رکورد قبلی مربوط به سال ۲۰۱۷ است. در آن سال در همین بازه زمانی مشابه ۴۲۰۹۱۳ هکتاراز اراضی اروپا سوخته و تا پایان آن سال رکورد ۹۸۸۰۸۷ هکتار به ثبت رسید. با توجه به روند کنونی، امسال ممکن است رکورد بیش از یک میلیون هکتار در زمینه اراضی سوخته در اثر آتش سوزی در اروپا ثبت شود.

داده های سامانه Effis نشان می دهند که کل مساحت اراضی سوخته در سراسر اروپا در مدت گذشته از سال جاری میلادی تا کنون دو برابر میانگین ثبت شده در این زمینه برای سالهای ۲۰۰۶-۲۰۲۱ است.

خسوس سان میگوئل، هماهنگ کننده سامانه Effis گفت: ” خشکسالی و دمای بسیار بالا امسال تمام اروپا را تحت تاثیر قرار داده است و وضعیت کلی در منطقه نگران کننده است و این در حالی است که ما هنوز در میانه فصل آتش سوزی هستیم.”

او به خبرگزاری فرانسه گفت، در حالی که فصول آتش‌سوزی در اتحادیه اروپا از نظر تاریخی عمدتاً کشورهای حوزه مدیترانه درگیر می ساخته، از سال ۲۰۱۰ آتش‌سوزی ها کشورهای حوزه مرکز و شمال اروپا راکه «معمولاً در قلمرو خود آتش‌سوزی چندانی را تجربه نمی‌کردند» درگیر ساخته است.

اسپانیا تاکنون بیشترین آسیب را از این آتش سوزی ها دیده است و ۲۴۴۹۲۴ هکتار از اراضی خود را به این سبب از دست داده است و پس از آن رومانی ( ۱۵۰۵۲۸هکتار) و پرتغال (۷۷۲۹۲هکتار) قرار دارند. بیش از ۶۰۰۰۰ هکتار از اراضی جنگلی نیز در فرانسه در آتش سوخته است که یک و نیم برابر بیشتر از رکورد قبلی این کشور یعنی رقم ۴۳۶۰۰ هکتاری است که در کل سال ۲۰۱۹ در اثر آتش سوزی از دست داد.

انتهای پیام/م




این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

farsnews

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *