» آخرین اخبار » گیلان » آبشار لاتون؛ شاهکاری از خلقت در آستارا

آبشار لاتون؛ شاهکاری از خلقت در آستارا

مرداد ۲۲, ۱۴۰۱ 0۰


ایسنا/گیلان آبشار لاتون با ۱۰۵ متر ارتفاع، بلندترین آبشار چهار فصل ایران است که در شمال غربی استان گیلان و شهرستان مرزی بندر آستارا قرار دارد. هر گردشگری که به آستارا سفر می‌کند اگر به بخش لوندویل این شهرستان و بازدید از آبشار لاتون نرود و از زیبای های آبشار سر به فلک کشیده‌اش لذت نبرد نمی‌تواند مدعی شود که از دیدنی های این خطه از کشور، بهره برده‌ است.

آبشاری زیبا و بلند در دل کوهستانی پرپیچ ‌و خم وجود دارد که از مناطق محبوب کوهنوردان و طبیعت‌ گردهای سراسر کشور است. آبشار لاتون به شماره ثبت ملی ۶۴۵ که در فهرست میراث طبیعی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته است، با ۱۰۵ متر ارتفاع در ۱۵ کیلومتری جنوب آستارا و شش کیلومتری روستای کوته کومه بخش لوندویل این شهرستان مرزی قرار دارد. این آبشار زیبا که یک اثر طبیعی منحصر به فرد کشور است، از لحاظ بلندی، مرتفع‌ترین آبشار ایران به حساب می آید.

مسیر آبشار لاتون از روستای کوهستانی و زیبای کوته کومه آغاز می‌شود و حدود پنج ساعت کوهپیمایی دارد. در مسیر آبشار لاتون تپه‌های جنگلی و رودخانه‌ای که منبع آن آبشار لاتون است دیده می‌شود. انتهای مسیر منتهی به آبشار لاتون و خصوصا مابین دو آبشار ۱۰۵ و ۶۵ متری نیز دارای پرتگاه‌های بسیار خطرناک است. در اطراف آبشار لاتون درختان آلو، به، گلابی، گردو، فندق، سیب وحشی و آلوچه در فصول مختلف سال دیده می‌شود. از تنوع جانوری اطراف آبشار لاتون نیز می‌توان به گرگ، خرس و جوجه تیغی اشاره کرد. اسب، گاو و گوسفند را هم مردم ساکن اطراف آبشار نگهداری می‌کنند.

این آبشار از دامنه‌های شرق کوه اسپیناس سرچشمه گرفته و به رودخانه لوندویل که با طول ۱۷ کیلومتر، خود نیز از کوه اسپیناس سرچشمه گرفته سرازیر می‌شود و با شیب تندی به سمت روستای کوته کومه و شهر لوندویل حرکت کرده و در آخر وارد دریای خزر می‌شود. حجم آب آبشار لاتون در فصول مختلف سال متفاوت است ولی در تمام فصول آب دارد. توسعه حوزه توریسم و گردشگری با حفظ طبیعت و با تلاش مسئولان در شهرستان آستارا همواره در دستور کار بوده و ادامه دارد و در این رابطه دسترسی آسان به آبشار لاتون و متناسب با معیارهای زیست محیطی و مناظر طبیعی، مطالبه مردم و گردشگران بوده و با توجه به حضور گردشگران داخلی و خارجی جهت دیدن آبشار لاتون، این اقدام ضروری است و تاثیر مهمی در رونق گردشگری روستایی در آستارا دارد.

در همین رابطه بهسازی مسیر ارتباطی آبشار لاتون با حفظ بافت بومی منطقه، تسطیح مسیر و استقرار امکانات خدماتی در مسیر آبشار لاتون توسط اداره میراث فرهنگی شهرستان آستارا و با همکاری دستگاه های اجرایی مرتبط در حال انجام است. بخش پیاده‌ رو آبشار لاتون به عنوان بلندترین آبشار کشور از منطقه خلیفه حیاطی تا خود آبشار انجام شده است و اعتبارات عمرانی لازم برای ایمن سازی و بهسازی مسیر آبشار تصویب و بستر توسعه گردشگری در محوطه آبشار فراهم است و دهیاران و اهالی روستاهای محدوده آن، در حفظ این اثر طبیعی همکاری لازم را به خوبی دارند.

به دلیل کوهستانی بودن آبشار لاتون ضروری است که از ورود خودروها و موتورسیکلت های غیر بومی به آبشار لاتون به منظور جلوگیری از سقوط به دره جلوگیری شود. آبشار لاتون در بخش لوندویل آستارا همه ساله پذیرای گردشگران و مسافران است اما مسیر پر پیچ و خم و دره های عمیق راه دسترسی آن، بارها خطراتی برای افراد ناآشنا به منطقه ایجاد کرده است و در همین رابطه ممنوعیت ورود وسایل نقلیه غیربومی به مسیر آبشار کاملا ضروری است و تردد پیاده گردشگران زیبایی خاصی به مسیر میدهد. در این مسیر کوهستانی به طور معمول خودروهای شاسی بلند بومی برای نقل و انتقال روستائیان تردد می کنند و عبور خودروها و موتورسیکلت های معمولی، با خطر سقوط به دره نیز همراه است. کنترل ترددها توسط دستگاه های اجرایی مرتبط با آبشار لاتون علاوه بر جلوگیری از سقوط وسایل نقلیه به دره، از نظر صیانت اراضی جنگلی، جلوگیری از آتش سوزی درختان در مسیر آبشار لاتون که جزو اراضی ملی می باشد نیز مفید است.

آبشار لاتون؛ شاهکاری از خلقت در آستارا

همه ساله گردشگران زیادی به ویژه از استان های گیلان، اردبیل و همچنین آذربایجان شرقی از این آبشار زیبا و بلند دیدن می کنند. در مسیر آبشار لاتون، آبگرم طبیعی روستای کوته کومه در دل جنگل های آسپیناس به دلیل خاصیت درمانی، در طول سال گردشگران زیادی را به خود جذب می کند. در دوران سخت کرونایی آبشار لاتون روزهای خلوت خود را سپری کرد اما رفته رفته آبشار لاتون دوباره میزبان انبوه گردشگران شد. آلاچیق خشنود در مسیر آبشار لاتون با قدمتی زیاد در وسط جنگل، مکانی برای استراحت کوهنوردان فراهم آورده و در دفتر یادداشت آن، خاطرات بازدید کوهنوردانی از ایران و سایر کشورهای خارجی نقش بسته است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان مرزی بندر آستارا در همین رابطه در گفت وگو با ایسنا با بیان اینکه آبشار طبیعی و چهار فصل لاتون بلندترین و زیباترین آبشار ایران است اظهار کرد: با توجه به ویژگی‌های منحصر به فرد آبشار لاتون از قبیل مرتفع‌ ترین آبشار چهارفصل ایران، ثبت این اثر طبیعی ملی انجام شده است.

آبشار لاتون؛ شاهکاری از خلقت در آستارا

مجتبی آب روشن با اشاره به اینکه هم اکنون این اثر طبیعی و ملی به شماره ۶۴۵ در فهرست آثار میراث طبیعی و مهم کشور و وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایران قرار گرفته است گفت: آبشار لاتون تحت نظارت و حمایت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی جمهوری اسلامی ایران است.

وی ادامه داد: هرگونه اقدام و عملیاتی که منجر به تخریب یا تغییر اصالت اثر شود، ممنوع است.

این مقام مسئول با بیان اینکه برنامه اصلی و در دست اقدام ما برای این آبشار در درجه نخست ایجاد و تکمیل زیرساختهای اولیه برای رفاه حال گردشگران نظیر دفتر اطلاع رسانی گردشگری، ایجاد کلبه های عرضه محصولات صنایع دستی و سوغاتی، راهسازی و سرویس بهداشی در مسیر آبشار لاتون است افزود: ساماندهی مسیر در حال انجام است و روستای کوته کومه نیز که ابتدای حرکت به این آبشار است آسفالت شده است.

وی با اشاره به بازدید مسئولین استانی و شهرستانی از مسیر آبشار لاتون گفت: گردشگری با حفظ طبیعت و با تلاش مسئولان در شهرستان آستارا توسعه می یابد.

آبشار لاتون؛ شاهکاری از خلقت در آستارا

رئیس اداره میراث فرهنگی آستارا با تقدیر از زحمات مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان، نماینده مردم آستارا در مجلس شورای اسلامی، فرماندار آستارا، بخشداری لوندویل، اداره منابع طبیعی، اهالی، دهیار و اعضای شورای اسلامی روستای کوته کومه تصریح کرد: دسترسی آسان به آبشار لاتون و متناسب با معیارهای زیست محیطی و مناظر طبیعی، مطالبه مردم و گردشگران است و با توجه به حضور گردشگران داخلی و خارجی جهت دیدن آبشار لاتون، این اقدام ضروری بوده و تاثیر مهمی در رونق گردشگری در شهرستان مرزی بندر آستارا خواهد داشت.

به گزارش ایسنا، نگهداری محیط‌ های طبیعی با ارزش همانند آبشار طبیعی و چهار فصل لاتون که با ۱۰۵ متر ارتفاع در استان گیلان و شهرستان مرزی بندر آستارا قرار دارد به عنوان یک میراث طبیعی و ملی برای نسل کنونی و آینده کشور عزیزمان جمهوری اسلامی ایران بسیار مهم است و همه باید در حفظ آثار طبیعی ملی با جان و دل تا ابد کوشا بوده و حافظ مواهب طبیعی خدادادی باشیم.

آبشار لاتون؛ شاهکاری از خلقت در آستارا

آبشار لاتون؛ شاهکاری از خلقت در آستارا

آبشار لاتون؛ شاهکاری از خلقت در آستارا

انتهای پیام



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×