» آخرین اخبار » گیلان » نقش آفرینی جهاددانشگاهی در مسئله تجهیزات دفاعی

نقش آفرینی جهاددانشگاهی در مسئله تجهیزات دفاعی

مرداد ۱۶, ۱۴۰۱ 0۰


ایسنا/گیلان سرپرست سازمان جهاددانشگاهی استان گیلان گفت: جهاددانشگاهی همواره از زمان دفاع مقدس در مسئله تجهیزات دفاعی، نقش چشمگیری داشته و در زمان تحریم نیز در حوزه‌های مختلف چون مته‌های حفاری، دکل‌های مخابراتی و … حضور موثری رقم زده است.

دکتر حمیدرضا مسکنی در آستانه چهل‌و دومین سالروز تاسیس جهاددانشگاهی در دیدار با فرمانده سپاه قدس گیلان، ضمن تسلیت ایام سوگواری سیدالشهدا(ع)، اظهار کرد: جهاددانشگاهی از بدو تاسیس تاکنون تلاش دارد که همواره باری از دوش نظام بردارد و همواره از زمان دفاع مقدس و در مسئله تجهیزات دفاعی، جهاد دانشگاهی نقش چشمگیری داشته و در زمان تحریم نیز، در حوزه‌های مختلف چون مته‌های حفاری، دکل‌های مخابراتی و … حضور موثری رقم زده است. اکنون نیز در جهاد دانشگاهی استان در حال فراهم ساختن شرایطی هستیم تا نخبگان بتوانند ایده‌ها و نوآوری‌های خود را به راحتی ارائه و دنبال کنند تا در قالب خدمات به جامعه ارائه شود.

سرپرست سازمان جهاددانشگاهی استان گیلان با تاکید بر اینکه مسئولیت جهاددانشگاهی این است که با پرهیز از موازی‌کاری، کارهای زمین مانده را به انجام برساند، افزود: جهاد دانشگاهی گیلان نیز همواره در مسیر رشد و شکوفایی استان پیشگام است. این سازمان در گیلان با چهار مرکز علمی‌_کاربردی، یک موسسه آموزش عالی، چهار معاونت، چهار مرکز مهارت‌محور و یک مرکز اشتغال، مسیر روشنی را در بخش‌های اشتغال، آموزش مهارت‌محور، فرهنگ و پژوهش می‌پیماید و در کشور، از جایگاه قابل احترامی برخوردار است.

مسکنی با اشاره به توانمندی جهاد دانشگاهی استان در حوزه فرهنگ، خاطرنشان کرد: در این راستا با توجه به ساختارهای جهاد دانشگاهی، این امکان میسر است که در دانشگاه‌ها، به‌طور موثر ورود کرده و به‌وسیله قلمروهای معینی که داراست بتواند دانشجویان را با کار جهادی آشنا کند. افزون بر این «آموزش» و «اشتغال» دو بال ارتقا و اوج‌گیری هستند و معتقدیم هر دوره آموزشی مهارت محور باید به اشتغال ختم شود.

سرپرست سازمان جهاددانشگاهی استان گیلان با بیان اینکه آموزش‌های کوتاه مدت در جهاد دانشگاهی، آموزش‌های مهارت‌محور هستند که با اهداف بلندمدتی مانند ایجاد کسب و کار دنبال می‌شود، یادآور شد: از جمله این رشته‌های آموزشی عناوینی نظیر تکنسین داروخانه، فوریت‌های پزشکی، ساخت طلا و جواهر و … است که در استان گیلان بومی‌سازی شده و در شهرستان‌های استان به علاقه‌مندان آموزش داده می‌شود.

مسکنی، طرح توانمندسازی زنان سرپرست خانوار را مدنظر قرار داد و تصریح کرد: این طرح با کارفرمایی معاونت امور زنان ریاست جمهوری و با هدف توانمندسازی ۲۷۰ خانوار در جهاددانشگاهی گیلان اجرا شد و به پایان رسید، در مرحله اول، جامعه هدف شناسایی و ارزیابی شد و از آموزش و توانمندسازی برخوردار و به بازار کار متصل شدند. در حال حاضر در طرح توانمندسازی مشاغل خانگی، مسئولیت آموزش ۲۱۰۰ نفر به جهاددانشگاهی استان گیلان سپرده شده است که ۹۹۰ نفر از آنان مورد ارزیابی و شناسایی و آموزش قرار گرفته‌ و به بازار متصل شدند و ۱۱۰۰ نفر دیگر نیز در مرحله ارزیابی و آموزش قرار دارند.

وی ادامه داد: در حوزه معاونت پژوهشی نیز ساختار ارزشمند سلول‌های بنیادی خون بند ناف رویان را داریم که نزدیک به یک دهه است که این مجموعه در استان گیلان فعالیت می‌کند. در این مجموعه سلول‌های بنیادی هنگام تولد از خون بند ناف نوزاد جداسازی و فریز می‌شود که می‌تواند در آینده خدمات زیادی را برای آن فرد یا نزدیکان خونی وی داشته باشد.

مسکنی با اشاره به اینکه استان گیلان در بحث سرطان پستان متاسفانه رتبه‌دار است، بیان کرد: غربالگری و درمان سرطان پستان مورد دیگری است که در جهاددانشگاهی توسط پژوهشکده سرطان معتمد در حال انجام بوده که با تاسیس این مرکز در استان، فرآیند غربالگری و درمان به زودی در گیلان آغاز می‌شود.

وی یادآور شد: پژوهشکده سرطان معتمد جهاددانشگاهی، بخش منفک شده از پژوهشگاه رویان است و این امکان را دارد که کارهای ارزشمندی را در کنترل و درمان سرطان با سلول‌درمانی و ویروس‌درمانی انجام دهد و دانش آن نیز در حال حاضر در پژوهشگاه رویان جهاددانشگاهی وجود دارد.

سرپرست سازمان جهاددانشگاهی استان گیلان خاطرنشان کرد: پژوهشکده محیط زیست جهاددانشگاهی به عنوان یکی از هسته‌های تشکیلاتی- تحقیقاتی جهاددانشگاهی کشور در راستای غنابخشیدن به تحقیقات بنیادی- کاربردی محیط زیست با هدف بهبود وضعیت محیط زیست با بهره‌گیری از ظرفیت‌های علمی از طریق انجام پژوهش‌های موردی، بررسی، شناسایی و کمک به رفع نیازهای تحقیقاتی بخش‌های تولیدی، خدماتی و دستگاه‌های اجرایی و ایجاد ارتباط فعال و سازنده با سایر موسسات و جوامع علمی و پژوهشی در داخل و خارج از کشور در چارچوب مقررات و ضوابط جهاددانشگاهی مشغول فعالیت است. بخش عمده طرح‌ها بر اساس نیاز استان شناسایی و به طرح تبدیل و در خدمات تخصصی به انجام می‌رسد.

وی با اشاره به ظرفیت‌های فرهنگی این نهاد انقلابی، تصریح کرد: فعالیت‌های فرهنگی نیز از ابتدای تاسیس، در جهاددانشگاهی حائز اهمیت بوده و باور داریم جهاددانشگاهی با ساختارهایی که دارد می‌تواند با بهره‌مندی از ظرفیت فرادانشگاهی، زیست بوم مورد اعتمادی برای نخبگان دانشگاهی باشد تا کار جهادی را تمرین کنند و با نوآوری و ایده‌پردازی خود در حل مسائل و مرتفع‌کردن مشکلات استان و کشور نقش‌آفرین باشند.

انتهای پیام



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×