» آخرین اخبار » گیلان » منطقه آزاد انزلی اولین نمونه مناطق آزاد منفصله در کشور

منطقه آزاد انزلی اولین نمونه مناطق آزاد منفصله در کشور

مرداد ۱۴, ۱۴۰۱ 0۰


ایسنا/گیلان نماینده مردم آستارا در مجلس با اشاره به اینکه اولین نمونه مناطق آزاد منفصله در کشور، منطقه آزاد انزلی به عنوان تنها منطقه آزاد استان گیلان است اظهار کرد: گستره تردد خودروهای دارای پلاک منطقه آزاد به کل استان خواهد رسید و همه مردم خواهند توانست از این تسهیلات استفاده کنند.

غلامرضا مرحبا در گفت و گو با ایسنا با بیان اینکه فلسفه ایجاد مناطق آزاد در واقع درست کردن پایگاهی برای ورود آسانتر تکنولوژی و سرمایه‌گذاری آسان است و همچنین تولید با بهای تمام شده کمتر به خاطر معافیت های مالیاتی، تشویق سرمایه گذاران و تسهیل صادرات کالاهای تولید شده افزود: بسیاری از کشورها و حتی آن دسته از کشور هایی که دارای اقتصاد مستحکم و فعالی بوده و از تئوری اقتصاد بازار آزاد پیروی می‌کنند، دارای تعداد بسیار زیادی مناطق آزاد هستند که از آنها به عنوان پایگاهی برای مبادلات آسان با دیگر کشورها استفاده می‌کنند و تکنولوژی وارد، سرمایه‌گذاری انجام و صادرات هم انجام می شود و همه اینها نشان از اهمیت مناطق آزاد دارد.

وی با اشاره به اینکه در کشور ما مناطق آزاد مسیر پر فراز و نشیبی را طی کرده و یکی از مشکلاتی که ما برای مناطق آزاد داشتیم، جایابی نامناسب مناطق آزاد و عدم برنامه‌ریزی صحیح و حتی پایبندی به برنامه‌های تدوین شده است گفت: ما آمده ایم مناطق آزادی را در برابر مدل هایی مانند دبی تعریف کرده ایم، جزیره هایی که فاقد مرزهای مشخص، قابل کنترل و دقیق بودند و اینها تبدیل شده‌اند به مراکزی برای واردات و قاچاق کالاهای مصرفی به داخل سرزمین اصلی که مناسب نیست.

مرحبا ادامه داد: در بسیاری از مناطق آزاد گزارشاتی مبنی بر زمین‌خواری و یا تخلفات گسترده دیگری به دست رسیده که در حال حاضر مجلس شورای اسلامی تحقیق و تفحص هایی را در خصوص بعضی از مناطق آزاد در دست اجرا دارد و همینطور دستگاه‌های نظارتی هم در حال رسیدگی و بررسی هستند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: تجربه دنیا نشان داده است که مناطق آزاد می توانند بهترین پایگاه برای مبادله تکنولوژی، سرمایه و صادرات باشند.

وی با تاکید بر اینکه مناطق آزاد بواسطه معافیت های مالیاتی موجود در آنها می‌توانند سرمایه‌گذاری‌ های زیادی ایجاد و در نتیجه زمینه ساز اشتغال فراوانی باشند اظهار کرد: ما باید به صورت صحیح و درست مناطق آزاد را مدیریت کنیم و درکنار تفکری که اساساً با مناطق آزاد مخالفت داشتند، تفکر و تئوری دیگری هم وجود دارد و آن مناطق آزاد منفصله می باشد.

مرحبا خاطر نشان کرد: مناطق آزاد منفصله در بعضی از مناطق مانند استان گیلان که زمین های به هم پیوسته گسترده نداریم، می تواند ما را در مورد اینکه مقدار بیشتری از استان را تحت پوشش مناطق آزاد قرار دهیم و بخش بزرگی از استان از مواهب این تئوری برخوردار شوند یاری کند.

نماینده مردم آستارا در مجلس گفت: اما باید به این مسئله هم توجه کنیم که مدیریت در مناطق آزاد منفصله به دلیل اینکه مناطق از هم جدا هستند و اساساً مناطق آزاد حتماً باید محصور شده و محدوده مشخصی داشته باشند و طبق قانون بخاطر اینکه صرفاً کارهای تجاری و صنعتی انجام گیرد مناطق مسکونی باید خارج از مناطق آزاد باشند بسیار سخت تر است.

مرحبا ادامه داد: در حال حاضر شاید بشود گفت اولین نمونه مناطق آزاد منفصله در کشور منطقه آزاد بندر انزلی است که تنها منطقه آزاد استان گیلان می‌باشد.

وی اظهار کرد: قبلاً بخشی از زمین های اطراف این منطقه به منطقه آزاد منضم شده بود اما با توجه به دعاوی که در برخی محاکم و دیوان عدالت اداری مطرح شده بود باطل شد، لایحه آن مجددا به مجلس شورای اسلامی ارائه و قرار بر این شد که بعضی از مناطق دیگر استان که ظرفیت استفاده به عنوان منطقه آزاد را دارند به منطقه آزاد انزلی منضم شوند.

وی خاطرنشان کرد: شورای نگهبان به لایحه مذکور ایراداتی گرفته بود و بعد مجمع تشخیص مصلحت نظام هم ایراداتی را مطرح کرد و عمده ایرادها در خصوص عدم تغییر کاربری زمین های کشاورزی و همچنین رعایت الزامات زیست محیطی و تشدید نظارت ها بود که در کمیسیون اقتصادی مورد بررسی قرار گرفت و جلسات متعددی در کمیسیون برگزار شد و نمایندگان گیلان پیگیر بودند و در چند جلسه بعضی از نمایندگان استان در کمیسیون اقتصادی حاضر شده و دفاعیات خود را ارائه کردند.

مرحبا ادامه داد: در این جلسات مسئولین دبیرخانه مناطق آزاد هم حضور داشتند و این مسئله مطرح شد و در نهایت با مجموعه اقداماتی که انجام گرفت و با پاسخ های متقنی که داده شد کمیسیون اقتصادی مجاب شد به اینکه منطقه آزاد بندر انزلی با اعمال تغییراتی میتواند برای اقتصاد منطقه و کشور مفید باشد لایحه مذکور به تصویب رسید و در صحن علنی هم دفاعیات مفصلی در این زمینه انجام شد.

نماینده مردم آستارا در مجلس با بیان اینکه منطقه آزاد انزلی ظرفیت های خیلی خوبی دارد اظهار کرد: همه جای استان گیلان برای ما به عنوان نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی ارزشمند می باشد و ضمن احترام به همه نظرات موافق و مخالف سعی کردیم که اتفاقی بیفتد که در منطقه شاهد رونق تولید و اشتغال باشیم.

مرحبا گفت: در منطقه آزاد انزلی پتانسیل‌های خوبی برای کشاورزی وجود دارد و کشت گلخانه ای را میتوان در صدها هکتار انجام داد.

وی افزود: درخصوص تجارت و صنعت منطقه آزاد انزلی در استان گیلان در برابر ما کشورهای تمام مصرف کننده وجود دارند و اگر صادراتی هم دارند کالاهای سرمایه ای یا واسطه ای و یا نهاده هایی هستند که ما برای تولید از آنها استفاده می‌کنیم.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس خاطرنشان کرد: ما مرز مشترک دریایی با کشورهای همسایه داریم و تنها مرز زمینی بندر آستارا در استان گیلان فعال است و امیدواریم که در آینده اتفاقات بسیار خوبی برای بندر آستارا رخ دهد و مردم منطقه به آن چیز که حقشان است برسند.

وی ادامه داد: در شهرستان مرزی بندر آستارا پتانسیل‌های خوبی وجود دارد که استان و کشور باید حتما از آن استفاده کنند.

نماینده مردم آستارا در مجلس در رابطه با تردد خودروهای دارای پلاک منطقه آزاد در سراسر استان گیلان تصریح کرد: اگر چه در متن لایحه این مورد وجود ندارد و به صورت جداگانه بررسی شده ولی با توجه به افزایش وسعت و گستردگی منطقه آزاد و همچنین پیگیری هایی که انجام شده به عنوان یک اثر ثانویه، گستره تردد خودروهای دارای پلاک منطقه آزاد به کل استان خواهد رسید و از رودسر و رودبار تا شهرستان آستارا و همه مردم استان گیلان خواهند توانست از این تسهیلات خوب نیز استفاده کنند.

انتهای پیام



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×