» آخرین اخبار » گیلان » آغاز برداشت مکانیزه برنج در بندرانزلی/ گیلان از استان های تاثیرگذار در تامین برنج کشور

آغاز برداشت مکانیزه برنج در بندرانزلی/ گیلان از استان های تاثیرگذار در تامین برنج کشور

مرداد ۶, ۱۴۰۱ 0۰


ایسنا/گیلان رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: گیلان با دارا بودن ۲۳۸ هزار هکتار شالیزار یکی از استان های تاثیر گذار در تامین برنج کشور است.

صالح محمدی در آیین آغاز برداشت مکانیزه برنج در روستای آبکنار بندرانزلی، با اشاره به آغاز برداشت برنج، اظهار کرد: این آیین به جهت اهمیت و شکرگزاری فرصت هایی که خداوند به ما داده است برگزار شد و امیدواریم بتوانیم برای جامعه مفید باشیم.

وی با اشاره به اینکه برداشت برنج در استان به شکل دستی و ماشینی آغاز شده، افزود: ورود مکانیزاسیون در عرصه شالیزاری جزو برنامه های وزارت جهاد کشاورزی و جهاد استان است و برداشت، کاشت و حتی وجین را در دستور کار داریم.

محمدی با اشاره به برداشت رقم آنام، تصریح کرد: بیشتر تمرکز ما بر روی مکانیزه کردن است زیرا هزینه‌ها را کاهش و سرعت کار را افزایش می‌دهد و می توانیم مشکلات کار را کم کنیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان تاکید کرد: امروز شاهد اتفاقاتی در دنیا هستیم و این پیام ها را برای ما دارد که باید برای امنیت غذایی کشور بیش از هر زمان حساس باشیم.

وی افزود: استان گیلان با دارا بودن ۲۳۸ هزار هکتار شالیزار یکی از استان های تاثیر گذار در تامین برنج کشور است و رتبه اول و دوم در حوزه سطح زیر کشت و تولید را داریم.

محمدی با بیان اینکه بیشترین ارقام کشت شده بومی و عمدتا هاشمی، علی کاظمی و دم سیاه است، تصریح کرد: رویکرد ما ورود علم و دانش به عرصه هاست و رقم آنام از سال ۸۳ با همت همکاران در موسسه تحقیقات برنج رقم خورد و برنج رقم هاشمی و صالح با تلاقی دادن و کارهای اصلاح نبات انجام شد.

وی با بیان اینکه نزدیک به ۱۵ سال طول کشید و از سال ۹۷ این رقم به جامعه کشاورزی کشور و استان معرفی شد، افزود: امروز با رقمی مواجه هستیم که به لحاظ کیفیت با ارقام کیفی و بومی و محلی برابری می کند.

رئیس جهاد کشاورزی گیلان عنوان کرد: آنام می‌تواند با رقم هاشمی، دم سیاه و سایر ارقام کیفی رقابت کند و فاکتورهای خوبی که دارد و از جمله خصوصیات آن پاکوتاهی است که نسبت به خوابیدگی مقاوم است و عملکرد تا شش تن را می تواند با مدیریت کشاورزی داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه همچنین میزان زودرسی ۱۰ روزه نسبت به رقم هاشمی را دارد، گفت: امروز در دنیا با تغییر اقلیم مواجه هستیم و هیچ کسی انتظار نداشت در استان پر بارانی مثل گیلان امسال تنش آبی را مدیریت کنیم.

انتهای پیام



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×