» آخرین اخبار » گیلان » تلاش می کنیم نخبگان به راحتی وارد جهاد دانشگاهی شوند

تلاش می کنیم نخبگان به راحتی وارد جهاد دانشگاهی شوند

مرداد ۶, ۱۴۰۱ 0۰


ایسنا/گیلان سرپرست سازمان جهاد دانشگاهی گیلان، بخش دانشجویی را فقط بخش کوچکی از فعالیت‌های جهاد دانشگاهی دانست و گفت: ما به دنبال تولید محصولات فناورانه هستیم و لذا رشته ها را بر همین مبنا تعریف و انتخاب خواهیم کرد تا نخبگان به راحتی وارد جهاد دانشگاهی شوند.

دکتر حمیدرضا مسکنی، با اشاره به تفاوت فعالیت‌های جهاد دانشگاهی با سایر نهادها، اظهار کرد: جهاد دانشگاهی از دو کلمه جهاد و دانشگاه تشکیل شده. در آموزه های دینی ما جهاد به کاری گفته می شود که در آن یک مشقتی باشد؛ علاوه بر این، کار جهادی منافعش بیشتر از اینکه به خود فرد برسد، به بقیه افراد می رسد و عام المنفعه است.

وی با بیان اینکه جهاد دانشگاهی می خواهد منافع جهاد علمی را به جامعه برساند، افزود: هر کجا که کاری بر زمین مانده، نقش جهاد دانشگاهی پررنگ است و جهاد دانشگاهی ورود می کند تا باری را بردارد.

سرپرست سازمان جهاد دانشگاهی گیلان، در گفت وگوی ویژه خبری شبکه باران، با اشاره به پیش نیاز تبدیل شدن جهاد دانشگاهی به زیست بوم نوآوری، تصریح کرد: اگر قرار باشد مانند خیلی از سازمان ها از نداشته هایمان بگوییم، فهرست کوتاهی نمی شود، اما اعتقاد داریم که در این جغرافیا یک حلقه گمشده بین دانش و ثروت وجود دارد و لذا آن چیزی که دانش را به صنعت تبدیل و تولید ثروت می کند، نوآوری است.

مسکنی، ساختار جهاد دانشگاهی را چابک دانست و عنوان کرد: ساختار جهاد دانشگاهی کشور در حال تغییر بوده و به زودی این ساختار چابک تر می شود و قطعا اثرات آن را در قسمت های پایین تر یعنی سازمان ها و واحدهای استانی شاهد خواهیم بود.

وی با اشاره به موفقیت جهاد دانشگاهی هم در مسیر حرکت و هم در دستاوردها، گفت: جهاد دانشگاهی یک کارنامه موفق ۴۲ ساله دارد؛ به گونه ای که مقام معظم رهبری درباره جهاد دانشگاهی فرمودند: «به نظر من جهاد دانشگاهی فقط یک نهاد نیست بلکه یک فرهنگ است یک سمت گیری و حرکت است؛ هرچه بتوانیم ما این فرهنگ را در جامعه گسترش دهیم و آن را پایدار و استوار کنیم کشور را به سمت سربلندی و عزت و استقلال حقیقی پیش برده‌ایم» که این فرمایش ارزشمند نشان می دهد جهاد دانشگاهی در مسیر خودش از ابتدا تاکنون موفق بوده و این موفقیت دستاورد هم داشته است.

سرپرست سازمان جهاد دانشگاهی گیلان، با بیان اینکه دستاوردهای جهاد دانشگاهی در جای جای کشور نمود دارد، متذکر شد: پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی که از یک اتاق کوچک شروع به کار کرده، امروز به یک کارخانه تمام قد فناوری تبدیل شده است. مته های حفاری نفت و دکل های مخابراتی در دوران تحریم نیز از دیگر دستاوردهای جهاد دانشگاهی محسوب می شود.

مسکنی، تولیدات جهاد دانشگاهی را بسیار زیاد دانست و بیان کرد: رئیس جمهور محترم نیز جهاد دانشگاهی را مورد اعتماد بدنه مدیریتی کشور می داند، زیرا جهاد به صورت رقابتی ورود نمی کند.

وی کشاورزی گیلان را دارای محصولات استراتژیک دانست و یادآور شد: مراکز تحقیقات کشاورزی متعددی در استان فعالیت می کند و تاکنون اقدامات خوبی هم انجام شده است.

سرپرست سازمان جهاد دانشگاهی گیلان، با اشاره به اقدامات جهاد دانشگاهی در برنامه های توسعه ای پنجم و ششم، تاکید کرد: ریزگردها، آلودگی آب و مدیریت پسماند را در برنامه هفتم توسعه دنبال می کنیم.

وی با بیان اینکه جهاد دانشگاهی ساختار شبکه ای متشکل از واحدها و سازمان ها و پژوهشگاه ها و مراکز علمی و تحقیقاتی دارد، اظهار کرد: در این شبکه اگر هر واحد، پژوهشکده یا پژوهشگاهی به یک دانش یا محصول برسد و بتواند آن را تبدیل به خدمت تخصصی جهت عرضه به عموم مردم کند، واحدهای دیگه نیز این امکان را دارند که آن خدمت را دریافت کنند و در محدوده خودشان خدمات لازم را ارائه دهند.

مسکنی، بانک خون بند ناف جهاد دانشگاهی را یک نمونه موفق از فعالیت شبکه ای جهاد دانست و اظهار کرد: حدود ۱۸۰ هزار نمونه خون در واحد مرکزی خون بند ناف رویان قرار دارد که حدود ۳۰۰۰ نمونه مربوط به گیلان است. در واقع این امکان وجود دارد که سلول های بنیادی از بند ناف نوزاد دریافت، جداسازی و فریز شود و برای درمان بعضی از بیماری ها مانند سرطان خون و بیماری های مادرزادی خونی موثر باشد.

وی فعالیت پژوهشکده معتمد جهاد دانشگاهی را در حوزه درمان سرطان پستان دانست و بیان کرد: متاسفانه گیلان در این حوزه رتبه دار است و با توجه به دستاوردهای خوب این پژوهشکده در زمینه سلول درمانی و ویروس درمانی و پرتودرمانی، به دنبال دریافت مجوزهای لازم جهت راه اندازی این مرکز در گیلان با همکاری پژوهشگاه رویان و پژوهشکده معتمد هستیم و اعتبار قابل توجهی هم تخصیص یافته است و به زودی غربالگری را آغاز می کنیم.

سرپرست سازمان جهاد دانشگاهی گیلان، تمرکز فعالیت های جهاد دانشگاهی گیلان را بر محیط زیست، پزشکی، اشتغال و آموزش های مهارت محور دانست و افزود: جهاد استان در حوزه گیاهان دارویی خدمات فراگیری ارائه نکرده، اما امسال در نظر داریم با همکاری پژوهشکده گیاهان دارویی و پژوهشکده توسعه صنایع شیمیایی جهاد دانشگاهی، لیستی از گیاهان دارویی و مزایای آنها تهیه کنیم لذا دو قطعه زمین در محدوده رشت و لنگرود را به این کار اختصاص دادیم و امیدواریم آزمایش ها به نتایج خوبی برسد و سال آینده بتوانیم با محوریت گیاهان دارویی گزارش عملکرد داشته باشیم.

وی با بیان اینکه کارآفرینی و اشتغالزایی در جهاد دانشگاهی به دو شکل آموزش های مهارت محور و توانمندسازی زنان سرپرست خانوار پیش می رود، گفت: یکی از مهمترین ویژگی‌های آموزش های مهارت محور جهاد این است که این آموزش‌ها به اشتغال ختم می شود، یعنی فردی که این آموزش ها را دریافت می کند یا می تواند شغل ایجاد کند و یا شغل خود را توسعه دهد.

مسکنی، با اشاره به اجرای طرح ملی توانمندسازی زنان سرپرست خانوار توسط جهاد دانشگاهی، اضافه کرد: در این طرح ۲۷۰  زن سرپرست خانوار را در سراسر استان شناسایی و ارزیابی کردیم که پس از آموزش دیدن و توانمند شدن به بازار کار متصل شدند؛ هم اکنون نیز طرح توانمندسازی مشاغل خانگی با هدف ۲۱۰۰ نفر در حال اجراست که تاکنون ۹۹۰ نفر به بازار کار متصل شدند و ۱۱۰۰ نفر در مرحله آموزش و توانمندسازی هستند.

وی با بیان اینکه جهاد دانشگاهی زیر نظر شورای عالی انقلاب فرهنگی فعالیت می کند، گفت: فرهنگ در کنار آموزش بال پرواز جهاد دانشگاهی است لذا سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی استان گیلان را فعال کردیم تا دانشجویان را با کار جهادی و فرهنگ ایرانی – اسلامی آشنا کنیم، زیرا با این ویژگی‌ها خیلی از مشکلات در آینده برطرف می شود.

سرپرست سازمان جهاد دانشگاهی گیلان، با اشاره به فعالیت ۳۴ واحد استانی، ۹ سازمان، ۱۸ پژوهشکده و سه پژوهشگاه جهاد دانشگاهی در سطح کشور، بیان کرد: جهاد دانشگاهی گیلان به عنوان سازمان فعالیت می کند که نشان دهنده کمال این سازمان بوده و دارای رتبه قابل ملاحظه ای در کشور است. کسب رتبه سوم مرکز علمی – کاربردی جهاد دانشگاهی بندرانزلی و رتبه نخست گروه پژوهشی مطالعات ناحیه ای پژوهشکده محیط زیست جهاد دانشگاهی گواهی بر این مدعاست؛ همچنین جهاد دانشگاهی گیلان یکی از طرح های فناورانه جهاد دانشگاهی را بر عهده دارد.

وی جذب سالانه دانشجو در مراکز آموزشی جهاد دانشگاهی استان را حدود ۱۰۰۰ نفر دانست و خاطرنشان کرد: در سه مقطع فوق دیپلم، لیسانس و فوق لیسانس نیز سالانه نزدیک به ۱۰۰۰ نفر دانش آموخته می‌شود، اما بخش دانشجویی فقط بخش کوچکی از فعالیت‌های جهاد دانشگاهی است و ما به دنبال تولید محصولات فناورانه هستیم و لذا رشته ها را بر همین مبنا تعریف و انتخاب خواهیم کرد تا نخبگان به راحتی وارد جهاد دانشگاهی شوند و فعالیت کنند.

انتهای پیام



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×