» دسته‌بندی نشده » عرفان‌پور: جایگاه شعر به عنوان مهم‌ترین هنر ایران در وزارت فرهنگ کجاست؟ +فیلم

عرفان‌پور: جایگاه شعر به عنوان مهم‌ترین هنر ایران در وزارت فرهنگ کجاست؟ +فیلم

تیر ۳۱, ۱۴۰۱ 0۰


به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، در آستانه عید غدیر خم، جمعی از شاعران و به ویژه شاعران آئینی، دیداری با آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور داشتند که در این جلسه به گفت‌وگو‌ و شعرخوانی بی‌واسطه شاعران با رئیس‌جمهور اختصاص داشت.

میلاد عرفان‌پور، شاعر و ترانه‌سرای کشورمان، پیش از شعرخوانی، صحبت‌هایی درباره جایگاه شعر و وضعیت موجود این هنر رفیع داشت که همان سخنان به محور اصلی این دیدار تبدیل شد.

این شاعر گفت: من ابتدا لازم می‌دانم اشاره کنم که شعر، مهم‌ترین هنری است که ایرانیان توانسته‌اند در طول تاریخ، در آن ببالند و در جهان، نام‌آور باشند. رهبر عزیزمان هم چندین بار و در بیانات گوناگون خویش، اهمّیت شعر را به مسئولین گوشزد کرده‌اند و از جایگاه آن در میان تمامی مقولات هنری، سخن گفته‌اند. حتّی به یاد می‌آورم که ایشان باری فرمودند: «اگر ما مخیّر باشیم تنها از یک هنر حمایت کنیم و در یک هنر سرمایه‌گذاری کنیم، آن هنر شعر است.»

مدیر مرکز موسیقی حوزه هنری اضافه کرد: با وجود این ارزش‌گذاری و این جایگاه، شعر غریب‌ترین هنر در میان تمام هنرهاست و در سطوح کلان مدیریتی، از جمله در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در زمینه‌های گوناگون، اعم از تخصیص بودجه، عنایت به سرمایه‌های انسانی و توجّه راهبردی، جایگاه در خور شأنی ندارد و تنها در «خانه کتاب و ادبیات» به عنوان بخش کوچکی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دفتری به نام «دفتر شعر» وجود دارد که این دفتر هم محدودیت‌های خاصّ خود را در حوزه اداری و اجرایی دارد.

عرفان‌پور اظهار داشت: این در حالی است که حتماً حقّ شعر هست که در بالاترین سطوح وزارت، منابعی بدان تخصیص داده شود که متأسّفانه در سالیان اخیر، این مهم هرگز محقّق نشده است و در ساختاربندی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و چینش مدیریت‌ها و اداره‌کل‌ها، کاملاً از شعر غفلت شده است.

این رباعی‌سرا با بیان این‌که «ما انتظار داریم در دولت آقای رئیسی که عزمی جدّی در تحوّلات و انجام کارهای بزرگ دارد، درخواست بجای شاعران برای قرارگیری شعر در اوج هنرها، به یأس نینجامد» گفت: امیدواریم در این دوره، شاهد شکوفایی هر چه بیشتر این هنر بومی و ملّی و شکل‌گیری نهادی قدرتمند و صاحب‌اختیار برای آن باشیم.

سپس این شاعر کشورمان که بیشتر با قالب رباعی شناخته می‌شود چند رباعی خواند:

از دوزخ تن، بهشت را باور کن
با آتش دوستی، لبت را تر کن
مانند تنور باش و در خدمت خلق
با سوخته‌های نان، شبت را سر کن

هر میدان، شعبه… هر خیابان، شعبه…
این شعبه‌ٔ اوست بدتر از آن شعبه
از ثروت ما چه برج‌ها ساخته‌است
این حرمله با تیرِ هزاران شعبه

رود است علی، پاک و زلال است و روان
کوه است علی که استوار است و گران
من رود ندیده‌‌ام چنین پابرجا
من کوه ندیده‌ام چنین در جریان

بخشی از شعرخوانی میلاد عرفان‌پور در دیدار آیت‌الله رئیسی را اینجا ببینید:

 

 

یادآور می‌شود: رئیس جمهور در همین دیدار به درخواست‌های مطرح شده از سوی شاعران برای ایجاد جایگاه حقوقی به منظور حمایت از شعر و شاعران اشاره کرد و گفت: هیچ هنر دیگری همچون شعر ظرفیت تعالی‌بخشی و انتقال مفاهیم و ارزش‌های اصیل اسلامی را ندارد و لذا به سهم خود از ایجاد جایگاهی برای حمایت از شعر و شاعران استقبال و پشتیبانی می‌کنم.

درباره دیدار شاعران با رئیس‌جمهور، بیش‌تر بخوانید.

انتهای پیام/




این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

farsnews

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *