» آخرین اخبار » گیلان » صرفه اقتصادی کمتر پرورش راتون نسبت به کشت گندم در رودبار  

صرفه اقتصادی کمتر پرورش راتون نسبت به کشت گندم در رودبار  

تیر ۲۸, ۱۴۰۱ 0۰


ایسنا/گیلان مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رودبار گفت: معمولا کشاورزان در رودبار پس از برداشت برنج به جای پرورش راتون، گندم می کارند چون صرفه اقتصادی بیشتری دارد.

سروش ابراهیمی در گفت و گو با ایسنا با بیان اینکه وضعیت شالیزارهای این شهرستان خوب است و مشکل کم آبی وجود ندارد، اظهار کرد: البته به صورت موردی در مناطق بالادست نظیر جیرنده تنش آبی وجود دارد اما سطوح این شالیزارها چندان وسیع نیست.

وی در خصوص میزان خوشه دهی ساقه های طلایی برنج در شالیزارهای رودبار افزود: هنوز خوشه دهی قابل توجهی به ما گزارش نشده است.

ابراهیمی ادامه داد: شهرستان رودبار یکی از شهرستان های تولید کننده برنج باکیفیت کشور است و به طور میانگین  ۷۰۰۰ تن برنج سفید در این شهرستان تولیدمی شود.

مدیر جهاد کشاورزی رودبار در خصوص برنامه ریزی این شهرستان برای پرورش راتون پس از برداشت برنج  خاطرنشان کرد:  رودبار از شهرستان هایی است که پس از برداشت برنج معمولا کشاورزان مایل هستند بیشتر گندم و جو بکارند زیرا صرفه اقتصادی بیشتری نسبت به راتون دارد.

وی ادامه داد: کشت گندم و جو در شالیزارها پس از برداشت برنج اولیه نه تنها به شالیزار آسیب نمی زند بلکه بسیار برای آن مفید است.

ابراهیمی گفت: معمولا پس از برنج در هر شالیزار ۳ تن گندم و جو برداشت می شود که ارزش اقتصادی ان  ۳۰ میلیون تومان است.

وی با بیان اینکه کاهش ضایعات برنج از جمله راهکارهایی است که منجر به ارتقای درآمد شالیکاران می شود، گفت: ما برای اجرای این امر برای نوسازی برخی از واحدهای شالیکوبی اقدام کرده ایم.

ابراهیمی گفت: البته افزایش یا کاهش ضایعات برنج در رودبار به دیگر عوامل نظیر شراط آب وهوایی و میزان بارندگی در زمان برداشت برنج نیز بستگی دارد.

وی با بیان اینکه تولید مکانیزه برنج موجب کاهش رنج تولید برنج و افزایش درآمد برنجکاران می شود، افزود:  امسال در بیش از ۹۰ درصد از شالیزارهای رودبار برداتش محصول به صورت مکانیزه انجام خواهد شد.

مدیر جهاد کشاورزی رودبار به نقش پررنگ زنان در تولید برنج و گندم در شهرستان رودبار اشاره کرد و گفت: زنان این شهرستان در بخش کشاروزی همدوش مردان خود و گاهی حتی بیشتر از آنها برای تولید محصولات کشاورزی به خصوص در کشت دوم فعالیت دارند.

انتهای پیام 



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×