» آخرین اخبار » گیلان » صادرات محصولات حوزه پسماند شرکت دانش‌بنیان گیلانی به کشورهای اروپایی +فیلم

صادرات محصولات حوزه پسماند شرکت دانش‌بنیان گیلانی به کشورهای اروپایی +فیلم

تیر ۲۷, ۱۴۰۱ 0۰


به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، امروزه یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های محیط‌زیستی در جهان، ساماندهی، مدیریت و دفع مناسب پسماند است.

مدیریت پسماند یا مدیریت چرخه مواد، یکی از محورهای اصلی توسعه پایدار است و هر بی‌توجهی در این زمینه خسارت جبران‌‌ناپذیری به اکوسیستم طبیعی وارد خواهد کرد.

معضل پسماند در استان گیلان به یک بحران زیست‌محیطی تبدیل‌شده و مردم سراوان سال‌ها است که بر اساس تصمیمی اشتباه که در گذشته رقم خورد تاوان سنگینی را دارند پس می‌دهند.

چندین سال می‌شود که زباله ۱۷ شهر به همراه رشت به سراوان سرازیر می‌شود، از حوالی سال ۱۳۶۳ قرار بر این بود تا زباله‌ به‌طور موقت وارد منطقه سراوان شود و قریب به ۴۰ سال است که این اقدام موقت به‌طور غیراصولی و غیر کارشناسی در حال انجام بوده و درمانی هم برایش تدبیر نشده است.

بحران زباله به‌ویژه گیلان به حدی جدی شده که چندین بار وزیر کشور و معاونین رئیس جمهور به این استان و منطقه سراوان سفر کردند.

بی‌شک در سال تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌زایی توجه به شرکت‌های دانش‌بنیان باید بیش از بیش موردتوجه مسؤولان و متولیان امر به‌ویژه در حوزه پسماند قرار گیرد.

 

به گفته عباس رنجی مدیر عامل دانش بنیان پارسی گیل چند صباحی است که زباله به مهمترین موضوع رسانه‌ای استان گیلان و دغدغه کنش‌گران اجتماعی تبدیل شده و آلودگی های محیط زیست تا بیماری های انسان و مرگ و میر موجودات زنده همه از عدم مدیریت صحیح پسماند در زندگی نشأت می‌گیرد.

رنجی می‌گوید ما توانستیم به عنوان یک شرکت دانش بنیان گیلانی با در اختیار داشتن دانش فنی چندین محصول در حوزه پسماند شهری و بیمارستانی برخی از محصولات خود را به قلب اروپا صادر کند.

به گفته مدیر عامل شرکت دانش‌بنیان پارسی گیل در ابتدا با دو محصول دستگاه بی‌خطر زباله‌های عفونی، بیمارستانی و راکتور سوخت با فناوری پیرولیز و پلاسما آغاز کردیم و امروز موفق شدیم به دانش فنی سیستم پردازش زباله‌های شهری با تکنولوژی نانواستریک، راکتور تولید کود از زباله تر با فناوری هاضم، سیستم تصفیه شیرآبه و فاضلاب شهری، برج از بین برنده بوی نامطبوع دفن‌گاه‌های زباله دست یابیم.

بنا بر گفته رنجی پسماند یک معضل جهانی است و به این‌دلیل همه کشورها دنبال بهترین راه حل ها برای حل این معضل زیست محیطی هستند و دانشمندان مختلفی با ارائه کارها تلاش می‌کنند گام مثبتی در راستای نجات محیط زیست از فاجعه پسماند بردارند.

بی‌شک صادرات محصولات مختلف سرکت‌های دانش‌بنیان به دیگر نقاط جهان منجر به رشد اقتصادی کشور و افزایش ارز آوری می‌‌شود، حال به گفته مدیر عامل این شرکت دانش بنیان در حوزه بین‌الملل برخی از محصولات این هلدینگ دانش بنیان در معرض دید و استقبال سرمایه گذاران کشورهای دیگر قرار گرفته است.

یکی از اقدامات شرکت پارسی گیل آزمایش روش‌های مختلف به منظور تصفیه شیرابه پسماند است و مدیران این شرکت امیدوارند در ماه‌های آتی، نخستین سیستم پردازش پسماند با فناوری نانواستریک و امواج رادیویی که موجب حذف شیرآبه در مسیر پردازش زباله شهری می‌شود را در ایران راه‌اندازی کنند.

 

رنجی یکی از راهکارهای حل معضل زباله گیلان را راه اندازی خطوط پردازش در همه شهرستان‌ها و کاهش میزان ورودی زباله به سراوان و تبدیل پسماند قابل بازیافت به محصول فناورانه و دانش بنیان می‌داند و معتقد است مقوله زباله را باید در دو سطح بررسی و برای آن راهکار اندیشید یکی در حوزه تولیدکنندگان است که با روش هایی میتوان موجب کاهش آن شد و در حوزه دیگر متولیان مدیریت آن که مستلزم دانش لازم می‌باشد.

 

 

انتهای پیام/۳۳۸۹




این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

farsnews

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *