» دسته‌بندی نشده » کاهش چشم‌گیر ذخایر خونی در خراسان رضوی

کاهش چشم‌گیر ذخایر خونی در خراسان رضوی

تیر ۲۶, ۱۴۰۱ 1۰


ایسنا/خراسان رضوی سرپرست اداره روابط عمومی انتقال خون خراسان رضوی گفت: طی ۱۰ روز گذشته متاسفانه به دلیل افزایش گرمای هوا و همچنین افزایش همه‌گیری کرونا شاهد کاهش چشمگیر ذخایر خونی در استان بوده‌ایم.

محمد شریف‌الحسینی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص وضعیت ذخایر خونی استان اظهار کرد: در حال حاضر بر اثر گرمای هوا و افزایش همه‌گیری مراجعه‌ مردم به پایگاه‌های اهدای خون به شدت کاهش پیدا کرده است.

وی ادامه داد: به دلیل برداشته شدن محدودیت‌های کرونایی پس از ۲ سال سفرهای متعددی به مشهد و استان‌ ما انجام شد. مرکز انتقال خون استان هم‌اکنون تامین ذخایر ۶۲ بیمارستان و مرکز درمانی پرمصرف را تحت پوشش دارد. در استان‌های دیگر این تعداد پنج تا ۶ مرکز درمانی است. معدود استان‌هایی مثل تهران و خراسان رضوی مراکز بسیار زیادی را  تحت پوشش قرار می‌دهند.

سرپرست اداره روابط عمومی انتقال خون خراسان رضوی گفت: علاوه بر این ۶۲ بیمارستان و مرکز درمانی تحت پوشش زائران هم امسال پس از ۲ سال به استان سفر کردند. همچنین اعمال جراحی و اقدامات درمانی و فعالیت‌هایی که به خون و فرآورده‌های خونی نیازمند است، به این ۶۲ بیمارستان اضافه شده است. تمام این موارد موجب می‌شود مصرف خون بالا برود. در نتیجه ذخایر خونی استان بسیار کاهش پیدا کرده است.

شریف‌الحسینی در خصوص نگرانی مردم از بابت انتقال کرونا از راه اهدا و دریافت خون اظهار کرد: در این ۲ سال که از شیوع کرونا می‌گذرد، اثبات شد این ویروس از راه اهدا و دریافت خون منتقل نمی‌شود. از طرفی پروتکل‌های بهداشتی در پایگاه‌های اهدای خون به خوبی رعایت می‌شود، چه از لحاظ فاصله‌گذاری اجتماعی و چه از لحاظ استفاده از ماسک توسط همکاران ما. همچنین پایگاه‌های اهدای خون چه در ابتدای شیفت و چه در انتهای آن ضد عفونی می‌شود. در ضمن همه همکاران ما حداقل سه دوز واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند. بنابراین مردم هیچ‌ نگرانی‌ بابت مراجعه به پایگاه‌های ما نداشته باشند چون تمام پروتکل‌ها بیش‌ از پیش رعایت می‌شود.

وی عنوان کرد: از مردم تقاضا می‌کنیم به خاطر تهدید بالقوه کرونا ایران را با مشکل بالفعل کمبود ذخایر خونی مواجهه نکنند. اگر این کاهش ذخایر خونی در چند روز آینده به همین شکل ادامه پیدا کند، وارد شرایط بحرانی می‌شویم. به همین جهت لازم است مردم دوباره پای کار بیایند تا ذخایر خونی به شکل قابل‌ قبول چهار ماه گذشته بازگردد.

وی  بیان کرد: امسال به همت مردم سال خاصی را پشت سر گذاشتیم. هر سال در ایام عید و ماه مبارک رمضان به دلیل سفرهای نوروزی و روزه‌داری حضور مردم در پایگاه‌های اهدای خون با کاهش مواجه می‌شد. امسال به دلیل پشت‌ سر هم بودن این ۲ رویداد از مردم خواهش کردیم و آن‌ها نیز پای کار آمدند. هم‌اکنون نیز تقاضا می‌کنیم مردم به اهدای خون توجه بیشتری کنند تا ادامه سال را نیز با ذخایر سبز رنگ، یعنی وضعیت عادی، بگذرانیم. این خون برای خود مردم استفاده می‌شود چون از هر سه نفر در طول حیات یک نفر به خون احتیاج پیدا می‌کند. اگر امروز ما سالم هستیم، باید مسئولیت اجتماعی خود را در خصوص اهدای خون انجام دهیم تا خدای ناکرده اگر فردا بیمار شدیم و انتظار کمک اجتماعی داشتیم، مردم با انجام مسئولیت‌ اجتماعی خود به ما خون لازم را برسانند.

آدرس پایگاه‌های فعال اهدای خون مشهد:

پایگاه امام رضا(ع) : میدان شریعتی، ابتدای خیابان دانشگاه 

پایگاه مهر: بلوار ابوطالب، نبش ابوطالب ۳۳

پایگاه سناباد: انتهای خیابان سناباد غربی، جنب مرکز بهداشت استان

پایگاه امید: خیابان شیرازی، نبش شیرازی سه، ورودی حرم مطهر

پایگاه شهید کریمی: قاسم‌آباد، بلوار شریعتی، شریعتی ۲۸

پایگاه شهید سلیمانی: بلوار استقلال، بین استقلال ۲ و چهار

این پایگاه‌های اهدای خون در شیفت صبح از ساعت ۷:۴۵ الی ۱۳ فعال است.

همچنین پایگاه امام رضا(ع) در شیف عصر از ساعت ۱۴ الی ۱۹ فعال است.  

در ۲ هفته اخیر و در تمام تعطیلات حتی روزهای جمعه پایگاه امام رضا(ع) در شیفت صبح از ساعت ۸:۳۰ الی ۱۳ فعال است اما این پایگاه در ایام تعطیل در شیفت عصر فعال نیست.

انتهای پیام



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×