» آخرین اخبار » گیلان » عامل غرق شدگی در دریای خزر/ چقدر امواج شکافنده را می شناسید؟

عامل غرق شدگی در دریای خزر/ چقدر امواج شکافنده را می شناسید؟

تیر ۲۶, ۱۴۰۱ 0۰


ایسنا/گیلان مدیرکل زمین شناسی گیلان، علت ۹۰ درصد غرق شدگی ها در دریای خزر را امواج شکافنده دانست و اضافه کرد: خیلی از مردم از وجود این امواج بی اطلاع هستند.

سالانه عده زیادی بر اثر غرق شدگی و عوارض آن در نقاط مختلف جهان جان خود را از دست می دهند. در ایران و گیلان غرق شدگی بیشتر در فصل تابستان دیده می شود. جاذبه های توریستی استان های شمالی از جمله گیلان و وجود ساحل دریای خزر هر ساله مسافران زیادی را به خود جذب می کند که خطر غرق شدگی در انتظار آنان است.

شنا در دریا هرگز مشابه شنا در استخر نیست و علاوه بر دانستن فن شنا و داشتن مهارت زیاد، باید ویژگی های آب دریا را نیز شناخت. افراد اگر فنون شنا را بلد نباشند و بی احتیاطی کنند به راحتی فریب دریا را می خورند، اما راجع به امواجه شکافنده خزر چیزی شنیده اید؟

مسلم امانی در گفت وگو با ایسنا، در پاسخ به چیستی امواج شکافنده دریا، اظهار کرد: هر موجی که به سمت ساحل می آید همان موج باید به دریا باز گردد.

وی با بیان اینکه رفت و برگشت موج به سمت ساحل و سپس دریا ممکن است شیب ایجاد شود، تصریح کرد: شناگر وقتی گرفتار امواج شکافنده می شود باید بدون شنا حرکت کنند تا همان جریان مجددا شناگر را به سمت ساحل بازگرداند.

مدیرکل زمین شناسی و اکتشافات معدنی گیلان، علت ۹۰ درصد غرق شدگی ها در دریای خزر را همین امواج شکافنده دانست و اضافه کرد: خیلی از مردم از وجود این امواج بی اطلاع هستند.

امانی با بیان اینکه امواج شکافنده، ساحلی یا مرگبار در اکثر اقیانوس ها و دریاها و دریاچه های جهان رخ می دهد، گفت: این امواج با تشکیل زهکشی آب و آبراهه در کف دریا رخ می دهد و سرعت بالایی دارد لذا در دریای خزر نیز این امواج تشکیل می شود، اما محل دقیق آنها مشخص نیست که با مطالعات بستر دریا می توان خطر نسبی را پیدا کرد.

وی عرض امواج شکافنده را سه متر و طول آنها را دهها متر دانست و خاطرنشان کرد: توصیه می شود افرادی که در این امواج قرار می گیرند به سمت ساحل شنا نکنند، زیرا ماهرترین و قوی ترین شناگر هم در مقابل این پدیده خسته می شود و لذا باید خود را در جهت جریان قرار داد تا امواج مسیر خود را طی کنند؛ در نهایت غریق نجات می تواند در فاصله های مختلف عملیات خود را انجام دهد.

مدیرکل زمین شناسی گیلان، با بیان اینکه نیازمند انجام طرح های مطالعاتی در دریای خزر جهت تعیین محل دقیق این امواج هستیم، عنوان کرد: می بایست مطالعات بستر دریای خزر با دستگاهی با عنوان ساید.اسکن سونار توسط معاونت زمین شناسی دریایی سازمان زمین شناسی اجرا شود.

به گزارش ایسنا، در حال حاضر ۳۵ طرح سالم سازی دارای شناگاه در نوار ساحلی گیلان داریم و بیش از ۶۰۰ منجی غریق در این طرح‌ها فعالیت می‌کنند.

انتهای پیام



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×