» آخرین اخبار » گیلان » آغاز طرح مطالعاتی مخاطرات زمین شناسی گیلان با رویکرد محیط زیست

آغاز طرح مطالعاتی مخاطرات زمین شناسی گیلان با رویکرد محیط زیست

تیر ۱۸, ۱۴۰۱ 0۰


ایسنا/گیلان مدیرکل زمین شناسی گیلان، از آغاز طرح مطالعاتی مخاطرات زمین شناسی برای اولین بار در گیلان خبر داد و گفت: اجرای طرح مذکور انجام مطالعات پایه و به‌روز شده برای تهیه نقشه‌های زمین‌شناسی مهندسی، مخاطرات زمین‌شناسی و زمین‌شناسی زیست‌محیطی به طور جامع و کامل است.

مسلم امانی در گفت وگو با ایسنا، از آغاز طرح مطالعاتی مخاطرات زمین شناسی برای اولین بار در گیلان خبر داد و اظهار کرد: این طرح مطالعاتی می تواند اجرای پروژه‌های زیرساختی را از مخاطرات فراوان فرسایشی و خورندگی خاک نجات دهد و مسیری دقیق برای مهندسین پروژه های مهم ترسیم کند.

وی با اشاره به اجرای طرح مطالعاتی مخاطرات زمین شناسی استان گیلان با آخرین فناوری های موجود، افزود: احصای اطلاعات وضعیت مقاومتی خاک و میزان خورندگی آن و دغدغه های زیست محیطی برای اقلیم گیلان اثربخش و ضروری است.

مدیرکل زمین شناسی و اکتشافات معدنی گیلان انجام فعالیت های زیرساختی و معدنی را نیازمند اطلاعات مربوط به فرسایش و مقاومت خاک دانست و عنوان کرد: در وضعیت کنونی توجه به مخاطرات زمین و جنس خاک در هنگام اجرای پروژه ها به صورت تخصصی و علمی بسیار اندک است که با اجرای این طرح می‌تواند از بحران های اجتماعی آینده پیشگیری کند.

امانی هدف از اجرای طرح مذکور را انجام مطالعات پایه و به‌روز شده برای تهیه نقشه‌های زمین‌شناسی مهندسی، مخاطرات زمین‌شناسی و زمین‌شناسی زیست‌محیطی به طور جامع و کامل دانست و گفت: این طرح با استفاده از ایده‌های نوین و کاربردی و با بهره‌گیری از آخرین روش‌ها و استانداردهای نوین بین‌المللی به مرحله اجرا خواهد رسید.

وی با بیان اینکه طرح مطالعاتی مخاطرات در قالب نقشه های زمین سناسی مهندسی یک پنجاه هزارم شهرهای رشت، آستانه اشرفیه، سنگر و سیاهکل اجرایی می شود، اضافه کرد: این طرح بر روی مهندسی و اطلاعات لایه های خاک کار می کند تا کلیه دستگاه های تصمیم گیر و برنامه ریز با جنس و مقاومت خاک آشنایی پیدا کنند و بدانند با چه نوع خاکی در ارتباط هستند.

مدیرکل زمین شناسی گیلان با اشاره به بررسی مخاطرات لایه های مهندسی، آب زمین شناسی، زمین شناسی زیست محیطی و خطر زمین لرزه، اضافه کرد: با توجه به دغدغه های استان گیلان در حوزه محیط زیست به ویژه رودخانه های زرجوب و گوهررود و پسماند، طرح مطالعاتی مخاطرات زمین شناسی با تهیه نقشه های لایه های زمین شناسی توسط کارشناسان و متخصصین زمین شناسی به مدیران راهکار ارائه می کند.

امانی با بیان اینکه تلفیق دیدگاه متخصصین علوم زمین شناسی با مسائل زیربنایی می تواند مخاطرات را کاهش دهد، یادآور شد: هر چقدر رصد و پایش مخاطرات، علمی تر و آزمایشات آن دقیق تر باشد بحران های احتمالی کمتر خواهد بود.

انتهای پیام



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×