» آخرین اخبار » گیلان » خدمات بهداشتی ویژه عید قربان در گیلان برای پیشگیری از بیماری کریمه کنگو

خدمات بهداشتی ویژه عید قربان در گیلان برای پیشگیری از بیماری کریمه کنگو

تیر ۱۶, ۱۴۰۱ 0۰


ایسنا/گیلان مدیرکل دامپزشکی گیلان از خدمات بهداشتی ویژه عید قربان برای پیشگیری از تب کریمه کنگو خبر داد و گفت: در کنار کشتارگاه، مرکز خرید دام پیش‌بینی شده تا مردم بتوانند پس از خرید، دام را در کشتارگاه ذبح کنند.

سهراب عاقبتی در جمع خبرنگاران گفت: یکی از راه های انتقال بیماری تب کریمه کنگو از طریق تماس با ترشحات بدن حیوان آلوده است. این بیماری از طریق تماس با خون حیوانات، ترشحات بدنی هنگام ذبح ممکن است فرد را مبتلا کند؛ لذا تاکید می شود مردم گیلان حتما قربانی های نذری خود را در کشتارگاه صنعتی دام نمونه کیلومتر پنج جاده سراوان در رشت، کشتارگاه دام سالم تالش و دیلم شرق در لنگرود کشتارگاه‌های تحت نظارت اداره کل دامپزشکی ذبح کنند.

وی افزود: مصرف گوشت بلافاصله پس از ذبح و خارج از کشتارگاه‌ها بسیار خطرناک است و گوشت باید در یخچال به مدت ۲۴ ساعت نگهداری و سپس مصرف شود.

عاقبتی تصریح کرد: هماهنگی جهت ارائه هر چه بهتر خدمات بهداشتی ویژه عید سعید قربان انجام شده است و  اطلاع رسانی از طریق صدا و سیما، خبرگزاری ها و نصب بنر در سطح استان نیز صورت گرفته است.

مدیرکل دامپزشکی گیلان گفت: در کنار کشتارگاه، مرکز خرید دام پیش‌بینی شده تا مردم بتوانند پس از خرید، دام را در کشتارگاه ذبح کنند.

وی با بیان اینکه خوردن جگر خام یا نیم پخته و تماس با خون از دیگر راه های انتقال بیماری های مشترک بین دام و انسان است، یادآور شد: تب خونریزی دهنده کریمه کنگو، سل، بروسلوز و هاری از جمله بیمارهای عفونی قابل انتقال از حیوان به انسان است که در اثر کشتار غیرمجاز دام می‌تواند به انسان منتقل شود.

انتهای پیام 



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×