» آخرین اخبار » گیلان » دولت در خصوص وجود رانت در واردات برنج چاره‌اندیشی کند

دولت در خصوص وجود رانت در واردات برنج چاره‌اندیشی کند

تیر ۹, ۱۴۰۱ 0۰


به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، محمد جواد عسکری ظهر امروز در جلسه شورای کشاورزی، آب و منابع طبیعی در سالن الغدیر استانداری با بیان اینکه بخش کشاورزی دارای اهمیت بسیار زیادی در کشور است، اظهار کرد: چهار میلیون بهره بردار در حوزه کشاورزی فعالیت داشته و ۲۵ درصد به اقتصاد کمک می‌کند ولی متأسفانه با چالش‌های مهمی در این خصوص مواجه هستیم. 

وی با اشاره به تاثیرگذاری کشاورزان در توسعه و رشد اقتصادی در کشور گفت: در جلسات مربوط به کشاورزی باید صحبت کشاورزان شنیده شود. 

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اصلاح برخی قوانین مربوط به کشاورزی در مجلس شورای اسلامی افزود: در کمیسیون کشاورزی ابتدا برخی از قوانین را در راستای تامین امنیت غذایی اصلاح شده و سپس  قوانین برای تصویب وارد صحن علنی مجلس شورای اسلامی شد. 

عسکری قوانین طرح امنیت غذایی را بسیار بلای توسعه کشاورزی در این استان مخم دانست و بیان کرد: قوانین طرح امنیت غذایی به تامین امنیت غذایی  و  توسعه کشاورزی در کشور کمک می‌کند ولی شورای نگهبان به برخی از بندهای این قانون ایراداتی را وارد کرد که برخی از این قوانین تغییر کرده و مابقی با اقناع‌سازی شورای نگهبان برطرف شده است. 

وی با گله‌مندی ازعدم بهره‌مندی لازم از شرکت‌های دانش بنیان در حوزه کشاورزی گفت: رشد بهره‌مندی و پیشرفت در حوزه شرکت‌های دانش بنیان فقط چهار درصد بوده‌است. 

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی از تشکیل شورای قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی خبر داد و افزود: خوشبختانه با تشکیل شورای قیمتی‌گذاری اقدامات خوبی انجام شد زیرا افرادی در این شورا عضو هستند که منافع تولید و مصرف کننده را دنبال می‌کنند. 

به گفته عسکری خروجی شورای قیمت‌گذاری کاهش قیمت گندم بوده است و از سال‌های آیندهدر حوزه نان و گندم با مشکلی مواجه نخواهیم بود. 

وی با تاکید بر لزوم توجه به خرید تضمینی محصولات کشاورزی توسط دولت بیان کرد: خرید تضمینی محصولات کشاورزی باید مورد توجه دولت قرار گیرد ولی به دلایلی این امر متوقف شده است.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه استان گیلان نقش مهمی در تولید محصولات کشاورزی در کشور دارد، تصریح کرد: در استان گیلان سه میلیون تن محصول کشاورزی تولید می‌شود که این امر نشان  دهنده نقش مهم و تاثیر گذار گیلان در تامین امنیت غذایی در کشور است. 

عسکری با اشاره به وجود رانت و فساد در حوزه واردات برنج در کشور گفت: سه میلیون تن نیاز مصرفی برنج در کشور است که دو میلیون تن آن در کشور تولید شده و مابقی وارد می‌شود ولی متأسفانه رانت و فساد در حوزه واردات برنج وجود دارد که دولت باید تصمیمات مهمی را در این خصوص اتخاذ کند. 

وی با تاکید براینکه اصلاح باغات چای بگذارد مورد توجه دولت در استان گیلان قرار گیرد، افزود: استان گیلان یکی از قطب‌های تولید ملی در کشور است لذا در صورت اصلاح باغات چای می‌توان به موفقیت‌های خوبی در این حوزه رسیده و تحولی عظیم در تولید ملی ایجاد کرد. 

به گفته رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در بحث صادرات، سورتینگ و سردخانه‌های کیوی باید سرمایه‌گذاری لازم انجام شده و سپس از ظرفیت صادراتی کشور روسیه استفاده شود. 

عسکری با اختصاص اعتبارات لازم در خصوص حفاظت از رودخانه‌ها و اصلاح ساختار فاضلاب در کشور خبر داد و افزود: در بودجه ۱۴۰۱ اعتبار خوبی در حوزه آب و فاضلاب اختصاص پیدا کرده است لذا باید وزارت نیرو در خصوص حفاظت از رودخانه و اصلاح ساختار فاضلاب در گیلان تمهیدات لازم را اتخاذ و در یک هفته آینده به مجلس شورای اسلامی اعلام کند. 

وی با اشاره به افزایش اعتبار بینه محصولات کشاورزی در بودجه سال ۱۴۰۱ بیان کرد: یکی از بهانه‌های شرکت‌های بیمه‌ای در خصوص‌عدم بیمه محصولات کشاورزی‌عدم داشتن اعتبارات لازم بوده است که در این راستا مجلس شورای اسلامی در بودجه ۱۴۰۱ اعتبار خوبی در خصوص بیمه محصولات کشاورزی اختصاص داده است و دیگر هیچ بهانه‌ای در این خصوص پذیرفتی نمی‌باشد. 

انتهای پیام/۸۴۰۰۸




این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

farsnews

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *