» دسته‌بندی نشده » تکاپوی اسرائیل برای شهرک‌سازی‌های بیشتر در جولان از ترس تحویل آن به سوریه

تکاپوی اسرائیل برای شهرک‌سازی‌های بیشتر در جولان از ترس تحویل آن به سوریه

تیر ۸, ۱۴۰۱ 0۰


رژیم صهیونیستی در تلاش برای افزایش جمعیت یهودیان در بلندی‌های جولان اشغالی سوریه است تا مانع از اتخاذ هر تصمیمی در آینده برای تحویل این شهر به سوریه از طریق توافق با دمشق شود.

به گزارش ایسنا، به نقل از عربی ۲۱، دولت کنونی اسرائیل دقیقاً شش ماه قبل در اواخر دسامبر ۲۰۲۱ تصمیمی درخصوص آینده شهرک‌سازی‌ها در جولان اتخاذ کرد.

تصمیمات از این قرار بود که توجه بیشتری به جولان شود و چشم‌اندازها و تحرکات استراتژیک گسترده‌ای صورت بگیرد تا الجلیل و جولان یک دست شوند و در این راستا، سرمایه گذاری‌ها در الجلیل و جولان تقویت شود و سرمایه‌های بیشتری به این دو منطقه تزریق گردد و پروژه‌های بزرگی تدارک دیده شود.

دیمی ابیرتسیف، رئیس شورای شهرک یهودی نشین کتسرین در جولان در مقاله‌ای در روزنامه معاریو نوشت که دولت تصمیم به ایجاد پروژه‌ها همچون بیمارستانی برای دامپزشکی و برنامه‌های Odem برای ادغام جوانان در یگان‌های تکنولوژی وابسته به ارتش و نیروهای امنیتی کرده است که بر اساس دیدگاهی بلندمدت درخصوص جولان و تلاش برای حل و فصل مسائل مختلف همچون اشتغال و کمبود مراکز تکنولوژی در این منطقه و بهبود زیرساخت‌ها و حمل و نقل عمومی است.

وی ادامه داد، رویکرد اسرائیل درباره جولان این است که طرح‌های جذابی را برای سرمایه گذاری و گسترش شهرک‌سازی‌ها در نظر بگیرد، وزارت اسکان نیز اخیراً مناقصه ساخت ۱۵۶۰ واحد مسکونی در محله‌ای جدید که در این شهرک‌های یهودی نشین ساخته می‌شود، تصویب کرد.

بلندی‌های جولان بخش گسترده‌ای از اندیشه استراتژیک اسرائیل را به خود اختصاص داده و تقریباً محافل نظامی و امنیتی آن بر لزوم ادامه اشغال جولان اتفاق نظر دارند تا این منطقه رویکرد نظامی محض بگیرد و علت آن دو مساله مهم است، نخست اینکه این منطقه به اسرائیل امکان کنترل حملات را می‌دهد و دوم اینکه حملات توپخانه‌ای سوریه نمی‌تواند به بیشتر مناطق اشغالی بلندی‌های جولان برسد.

با وجود اینکه این منطقه کوهستانی بلند، اجازه عبور خودروهای زرهی و تانک‌های جنگی و نفربرها را نمی‌دهد، باعث می‌شود که هرگونه نیروهای سوری در آینده مجبور شوند از طریق مسیرهای تنگ و تحت کنترل عبور کنند.

با وجود این مواضعی که اسرائیل درخصوص کوتاه نیامدن از جولان دارد، اما محافل پژوهشی چندین راه حل پیشنهادی را درخصوص این منطقه حیاتی مطرح می‌کنند که نخستین آن، اجاره کردن بلندی جولان از سوی رژیم اشغالگر برای یک مدت مدید حدود صد سال است، دوم دست یابی به یک راه حلی مبتنی بر حاکمیت مشترک بر بلندی جولان، سوم دستیابی به یک راه حل منطقه‌ای که بر اساس آن، سوریه بخشی از بلندی‌های اشغالی جولان را از اسرائیل بگیرد؛ همانند رخدادی که با اردن درخصوص اراضی وادی عربه در توافق صلح صورت گرفت.

انتهای پیام



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×