» آخرین اخبار » گیلان » مبارزه با مواد مخدر؛ از اعتیاد پنهان تا برخورد با عطاری ها

مبارزه با مواد مخدر؛ از اعتیاد پنهان تا برخورد با عطاری ها

تیر ۶, ۱۴۰۱ 0۰


ایسنا/گیلان رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر گیلان، در پاسخ به این سوال که «آیا میانگین سنی اعتیاد پایین آمده؟»، خاطرنشان کرد: اعتیاد یک بلیه اجتماعی است و نه تنها گیلان و ایران بلکه دنیا را گرفتار کرده است. در استان گیلان براساس اقدمات پلیسی میاگین سن اعتیاد در دستگیرشدگان کانون های جرم بین ۲۴ تا ۴۰ سال است.

مصرف مواد مخدر به عنوان بلایی خانمان‎سوز در تمامی کشورهای دنیا افراد بسیاری را درگیر کرده و سرخی آتشش آنقدر زیاد است که انسان‌های فراوانی را به کام مرگ و نیستی کشانده‌ است. از همه دردناک‌تر اینکه در حال حاضر این دیو سیاه کودکان و نوجوانان را درگیر خود کرده و با توجه به اینکه آنان نسل آینده به شمار می‌روند باید به این موضوع توجه ویژه‌ای شود.

روزانه نوجوانان در معرض شروع اعتیاد هستند و مصرف شیشه در بین جوانان روزافزون و خطرناک اعلام شده است، اما چه سن اعتیاد در کل کشور پایین آمده باشد یا نه، نمی‌توان از این موضوع راحت گذشت. باید هر چه زودتر فکری به حال خانواده‌ها و سیستم آموزشی کشور در سطح کلان کرد تا آگاهی در این زمینه بالا برود.

آمارها نشان می‌دهد که نخستین مصرف مواد مخدر با تعارف دوستان و هم‌سالان آغاز شده؛ در واقع دوستان در درجه اول فرد را به مصرف تفننی ترغیب کرده و در مرحله دوم موضوع مصرف مواد را عادی کرده و قبح مصرف مواد را می‌شکنند که منجر به اعتیاد بسیاری افراد شده‌ است لذا باید تبعات اعتیاد را هزاران بار گفت و نشان داد و فراموش نکرد که پیشگیری مهم‌تر از مقابله است.

سرهنگ علی احمدپور در گفت وگو با ایسنا، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره ۶۵ شهید گیلانی حوزه مبارزه با مواد مخدر، اظهار کرد: گیلان یک استان فرهنگی است و فرهنگ در گیلان نمود زیادی دارد و لذا وضعیت اعتیاد در این استان به نسبت بسیاری از استان ها بهتر بوده است.

وی با بیان اینکه اقدامات پلیس مبارزه با مواد مخدر استان در حوزه سلبی و پیشگیری چشمگیر است، افزود: یکی از اولویت های اصلی مجموعه پلیس مبارزه با مواد مخدر فرماندهی انتظامی استان پیشگیری و اقدامات اجتماعی با همکاری دستگاه هاست.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر گیلان، تریاک، حشیش، هرویین و شیشه را به ترتیب مواد مخدر معروف در شبکه توزیع و مصرف استان دانست و تصریح کرد: مواد جدید و روان گردان در گیلان کم دیده می شود.

احمدپور، اعتیاد را در گیلان بیشتر سنتی دانست و عنوان کرد: غالب افراد معتاد مصرف تریاک دارند و در گام های بعدی اعتیاد شاهد مصرف هرویین و حشیش و شیشه هستیم.

وی از کشف و ضبط چهار تن انواغ مواد طی سال گذشته خبر داد و بیان کرد: طی این مدت بالغ بر ۴۰ باند مهم تهیه و توزیع را در سطح استان شناسایی و منهدم کردیم. طی سه ماهه امسال نیز با تلاش های صورت گرفته ماموران مبارزه با مواد مخدر استان موفق به کشف و ضبط بیش از یک تن انواع مواد مخدر و شناسایی ۱۲ باند مهم تهیه و توزیع شدیم.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر گیلان همچنین از شناسایی و دستگیری بیش از ۶۵۰۰ قاچاقچی و توزیع کننده خرد و نگهداره مواد خبر داد و اضافه کرد: سال گذشته بیش از ۸۹۰ مرحله عملیات اطلاعاتی انجام دادیم که منجر به کشف یک تن مواد مخدر شد.

وی با بیان اینکه تماس های مردمی با ستاد خبری پلیس مبارزه با مواد مخدر به شماره ۳۳۵۹۳۰۰۷ کمک خوبی به شناسایی شبکه های حرفه ای توزیع مواد می کند، گفت: مردم همچنین با پلیس ۱۱۰ تماس می گیرند و اطلاعات خوبی به پلیس می دهند که منجر به شناسایی قاچاقچیان می شود.

احمدپور، مواد مخدر صنعتی و متامفتامین ها همچون شیشه و هرویین را مواد شیمیایی دانست و متذکر شد: امروز خانواده ها باید از فرزندان خود مراقبت خانوادگی و اجتماعی داشته باشند، زیرا مصرف مواد صنعتی بروز کمی دارد. افرادی که شیشه مصرف می کنند چشمانی قرمز و حالتی برافروخته همراه با پرخاشگری و توهم و بی قراری دارند. مصرف کنندگان هرویین نیز دچار رخوت و سستی می شوند و لذا با ورود کارشناسان به راحتی قابل شناسایی هستند و لذا خانواده ها نیز توجهات لازم را داشته باشند.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر گیلان با اشاره به ارتباط مصرف مواد با وقوع جرم و جنایت، تصریح کرد: متاسفانه ۶۰ درصد زندانیان فعلی استان مرتکب جرایم مواد مخدر هستند و یا در قبال اعتیاد ضرب و شتم و درگیری و نزاع و حتی قتل داشتند؛ همچنین ۴۷ درصد بانوان زندانی با مسائل اعتیاد و شبکه توزیع مواد درگیری دارند.

وی مواد مخدر را دروازه شروع بزهکاری ها و اقدامات نا بهنجار دانست و تصریح کرد: ۶۰ درصد جرایم خرد حوزه سرقت در قبال مسائل اعتیاد است، زیرا امروزه هزینه های مصرف مواد مخدر بسیار افزایشی شده و فرد معتاد به شیشه و هرویین در هر مرحله مصرف باید بالغ بر ۱۰۰ هزار تومان هزینه کند و لذا به جهت کسب مال دست به سرقت می زند.

احمدپور در پاسخ به این سوال که «آیا میانگین سنی اعتیاد پایین آمده؟»، خاطرنشان کرد: اعتیاد یک بلیه اجتماعی است و نه تنها گیلان و ایران بلکه دنیا را گرفتار کرده است. در استان گیلان براساس اقدمات پلیسی میاگین سن اعتیاد در دستگیرشدگان کانون های جرم بین ۲۴ تا ۴۰ سال است.

وی با اشاره به اعتیاد آشکار و پنهان، اظهار کرد: متاسفانه اعتیاد در نوجوانان و جوانان پنهان است و این افراد در گردهمایی دوستان مصرف دارند؛ براساس بررسی های کارشناسی به لحاظ سن اعتیاد، ۹۰ درصد اعتیاد در گیلان بین سنین ۲۳ تا ۴۰ سال خودش را نشان می دهد.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر در گیلان، با بیان اینکه سودآوری بالای فروش مواد مخدر برای عناصر تهیه و توزیع همه افراد جامعه را در معرض خطر قرار می دهد، گفت: یکی از رسالت های فراجا رصد فضای مجازی است و لذا پلیس فتا شبکه های توزیع مواد مخدر در فضای مجازی را رصد می کند.

وی ادامه داد: پلیس مبارزه با مواد مخدر استان از سال گذشته قرارگاه فضای مجازی را راه اندازی کرده و با همکاری اداره کل اطلاعات استان اقدام به مسدودسازی بارگذاری محتوای مجرمانه در کانال ها می کنیم و برخورد سلبی و قضایی هم خواهیم داشت.

احمدپور با بیان اینکه معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی گیلان رصد و پایش عطاری ها را بر عهده دارد، یادآور شد: رسالت عطاری فروش گیاهان دارویی است و هر چیزی خارج از شبکه قانونی دارو توزیع شود جرم است و با آن برخورد می کنیم.

اسدالله عباسی، استاندار گیلان روز گذشته در شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان اظهار کرد: مواد مخدر بلای خانمان‌سوزی‌ست که مقابله با آن، با اقدامات معمولی محقق نمی شود.

وی بر لزوم انجام فعالیت‌های موثر و متناسب با شرایط روز از سوی تمامی نهادها و افراد تاثیرگذار حوزه های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی برای مقابله با آفت اعتیاد تاکید و اضافه کرد: هم افزایی و تعاملات بین بخشی به میزان قابل توجهی، آسیب های حوزه مواد مخدر را کاهش می دهد.

استاندار گیلان ادامه داد: تجهیز و هوشمندسازی مرزها و مبادی ورودی کشور از جمله گمرکات، آموزش‌های پیشگیرانه، فرهنگ‌سازی به ویژه در حوزه جوانان و نوجوانان و نیز بهره گیری از ظرفیت خیران و فعالان اجتماعی می تواند تاثیر مثبتی در مقابله با اعتیاد داشته باشد.

عباسی هدایت پایان نامه های دانشجویی به سمت موضوعات مرتبط به مبارزه با مواد مخدر و ارائه راهکار مقابله با این بلای خانمانسوز را امری ضروری دانست و گفت: مقابله با پدیده اعتیاد هزینه های بالایی در ابعاد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی دارد اما با تمرکز بر مقوله پیشگیری می‌توان تا حد ممکن در هدر رفت سرمایه های ملی جلوگیری کرد.

وی تهیه بسته های فرهنگی و تدوین برنامه های اثربخش برای مبارزه با مواد مخدر را نیازمند نگاه هوشمند و کمال‌گرا خواند و افزود: باید در راستای منویات رهبر معظم انقلاب، نسبت به اخذ تصمیم و اقدام جهادی در حوزه مقابله با مواد مخدر گام برداشت و آرامش اجتماعی را به مردم هدیه کرد.

سید مهدی خدمت بین دانا، مدیرکل  بهزیستی گیلان نیز در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به اقدامات سازمان بهزیستی در دو بخش پیشگیری و درمان اعتیاد، عنوان کرد: پیشگیری از آسیب های اجتماعی به ویژه اعتیاد و درمان آن بر عهده بهزیستی است و لذا در بخش پیشگیری با هماهنگی ۱۹ دستگاه در شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان برنامه هایی برای آگاه سازی خانواده ها و کودکان و نوجوانان و دانش آموزان داریم؛ همچنین نمایشگاه دائمی آموزش های پیشگیری قبل از اعتیاد برپا شده است.

وی پیشگیری را بهتر از درمان دانست و افزود: ۱۳۰ مرکز درمانی داریم که از این تعداد ۴۹ مرکز اقامتی میان مدت، ۷۴ مرکز سرپایی، دو مرکز موبایل سنتر و سه مرکز کاهش آسیب است. مراکز کاهش آسیب در مراکز آسیب خیز فعالیت دارند و از بیماری های بعدی اعتیاد مانند ایذر و هپاتیت پیشگیری می کنند.

مدیرکل بهزیستی گیلان با بیان اینکه ظرفیت نگهداری معتادی متجاهر ۵۰ نفر است، عنوان کرد: به زودی با همکاری شهرداران پروژه ۲۵۰ نفره را آجرایی خواهیم کرد.

انتهای پیام



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×