» آخرین اخبار » فناوری » تلاش ناموفق ناسا در حفظ ارتفاع ایستگاه فضایی

تلاش ناموفق ناسا در حفظ ارتفاع ایستگاه فضایی

خرداد ۳۱, ۱۴۰۱ 0۰


مانوری که برای روشن کردن مجدد موتورهای یکی از فضاپیماهای متصل به ایستگاه فضایی بین‌المللی برنامه‌ریزی شده بود به دلایلی که هنوز علت آن مشخص نیست، در عرض تنها پنج ثانیه پایان یافت.

به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس، ‌ فضاپیماهای باری که به ایستگاه فضایی بین‌المللی متصل شده‌اند، به طور مرتب پیشران‌های خود را در فواصل کوتاه روشن می‌کنند تا این آزمایشگاه چرخان را در ارتفاع مناسب نگه دارند. به طور معمول، این فضاپیماها کپسول‌های فضایی روسی “پروگرس”(Progress) هستند، اما در روز دوشنبه(۲۰ ژوئن)، یک فضاپیمای “نورثروپ گرومن سیگنوس”(Northrop Grumman Cygnus) قرار بود به مدت پنج دقیقه موتورهای خود را روشن کند تا مشخص شود که آیا این کپسول برای انجام چنین وظیفه‌ای به طور منظم آماده است یا خیر.

بر اساس بیانیه ناسا، موتورهای این فضاپیما در ساعت ۱۱:۲۰ صبح به وقت منطقه زمانی شرقی(۱۹:۵۰ به وقت ایران) شروع به کار کرد اما تنها پس از گذشت پنج ثانیه خاموش شد. این آژانس فضایی اشاره کرد که “نورتروپ گرومن” هنوز مطمئن نیست که چه چیزی باعث بروز این نقص شده است.

این آژانس تاکید کرد که این مورد برای هفت فضانوردی که در ایستگاه فضایی بین‌المللی زندگی و کار می‌کنند، مشکلی به وجود نمی‌آورد. مقامات این آژانس نوشتند: هیچ خطری خدمه اکسپدیشن ۶۷ را تهدید نمی‌کرد، آنها به کار منظم خود در این مجموعه که در حدود ۴۱۸ کیلومتری از زمین در مدار قرار دارد، ادامه می‌دهند.

مانور روز گذشته در ابتدا قرار بود در روز شنبه(۱۸ ژوئن) انجام شود، اما پس از اینکه یک کپسول “پروگرس” که به این آزمایشگاه مداری متصل است، به مدت ۴.۵ دقیقه موتورهای خود را در روز پنجشنبه(۱۶ ژوئن) برای جلوگیری از برخورد این ایستگاه با یک تکه زباله فضایی روشن کرد، این فرآیند به تعویق افتاد.

بیشتر بخوانید؛

بقایای یک ماهواره برای ایستگاه فضایی دردسرساز شد

دانشمندان تخمین زدند که این زباله‌ فضایی که احتمالاً بقایای آزمایش ضد ماهواره‌ای روسیه است، بدون انجام مانور حفاظتی ممکن است تا فاصله ۰.۵ مایلی (۰.۸ کیلومتر) به ایستگاه نزدیک شود.

کپسول “سیگنوس” که در حال حاضر در مدار قرار دارد در ماه فوریه به ایستگاه فضایی بین‌المللی رسید. فضانوردان آن را پیش از این برای بازگشتی برنامه‌ریزی شده به جو زمین آماده کرده‌اند. اما قبل از اینکه این اتفاق بیفتد، ناسا می‌خواهد تلاشی برای روشن کردن پیشران‌های آن به انجام برساند.

مقامات آژانس در بیانیه امروز خود نوشتند: ناسا و کنترل‌کننده‌های پرواز “نورث روپ گرومن” در حال بررسی داده‌های تلاش امروز هستند و برنامه‌ای برای گام‌های بعدی مورد نیاز برای ادامه توسعه این قابلیت پیشرفته به‌عنوان یک سرویس استاندارد برای ناسا تهیه خواهند کرد.

انتهای پیام 



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×