» آخرین اخبار » گیلان » انجام وجین در ۸۸ درصد از شالیزارهای گیلان

انجام وجین در ۸۸ درصد از شالیزارهای گیلان

خرداد ۲۸, ۱۴۰۱ 0۰


ایسنا/گیلان مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: تاکنون ۸۸ درصد شالیزارهای استان وجین شده است.

ابراهیم اکبرزاده در گفت و گو با ایسنا با بیان اینکه وضعیت شالیزارهای گیلان مطلوب است و مدیریت برای تامین آب مورد نیاز برنج گیلان به خوبی سپری می‌شود، اظهار کرد: فقط به صورت موردی برخی از شالیزارها با تنش آبی مواجه هستند که مشکلشان در حال برطرف شدن است.

وی با بیان اینکه گیلان ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری دارد و تاکنون وجین در ۸۸ درصد از شالیزارها انجام شده است، افزود: شالیکاران گیلانی امسال با همتی مضاعف و با توجه به شرایط مساعد آب و هوایی در هنگام خزانه گیری و مدیریت آب، نشاء شالیزارهایشان را با سرعت بیشتری انجام داده اند و تاکنون نشاء در شالیزارهای گیلان تمام شده است.

اکبرزاده با بیان اینکه بخشی از نشاکاری شالیزارهای گیلان ماشینی و بخشی هم سنتی انجام شد، اضافه کرد: ۱۷۱ هزار هکتار از شالیزارهای گیلان در داخل شبکه از آب سد سفید رود و بقیه خارج از شبکه از آب رودخانه‌ها، آب‌بندان‌ها و چاه‌ها بهره‌مند هستند.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه مکانیزاسیون موجب کاهش ۵۰ درصدی هزینه تولید برنج می‌شود، خاطرنشان کرد :۱۷۰ هزار هکتار از شالیزارهای استان به روش ماشینی کشت شده است.

وی تصریح کرد: گیلان بزرگترین تولیدکننده ارقام بومی و باکیفیت برنج در کشور است که با ۲۳۸ هزار هکتار شالیزار، رتبه نخست کشور را از لحاظ سطح زیرکشت و رتبه دوم تولید برنج کشور را به خود اختصاص داده است.

انتهای پیام 



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×