» آخرین اخبار » گیلان » بحران آب کشاورزی به دلیل کاهش ذخیره آب پشت سد سفیدرود است

بحران آب کشاورزی به دلیل کاهش ذخیره آب پشت سد سفیدرود است

خرداد ۲۷, ۱۴۰۱ 0۰


به گزارش خبرگزاری فارس از رودسر، اسدالله عباسی عصر امروز در مراسم همایش اشکور در مسیر توسعه که در روستای ولنی اشکور برگزار شد، اظهار کرد: اشکور علاوه بر دارا بودن زیبایی طبیعی و الهی از محرومیت‌های زیادی در حوزه راه، آب و برق رنج می‌برد اما محرومیت‌ها به معنی محدودیت‌ها نیست. 

وی به ظرفیت ارزشمند نیروی انسانی اشکور اشاره کرد و افزود: اشکور دارای افرادی با استعداد، نبوغ و اندیشه است که نقش برجسته‌ای در سطح استان و کشور دارند. 

استاندار گیلان یکی از مشکلات عمده اشکورات را محرومیت‌ها خواند و گفت: برای توسعه اشکور نیاز است تا به استعداد‌هایی مانند اقتصاد گردشگری و کشاورزی این منطقه مورد توجه و برنامه‌ریزی مسؤولان قرار گیرد. 

وی با اشاره به اینکه زیرساخت‌هایی مانند راه، برق، آب، تلفن و گاز در اشکورات وجود دارد و اتفاقاتی در حال رخ دادن است، تصریح کرد: برای شکوفایی این استعدادها و مزیت‌ها باید به نکات کلیدی و محوری توجه کرد اگر همه مسیرها آسفالت شوند یا همه مناطق اشکورات به شبکه فورجی متصل باشد اما رفت‌وآمدهای اقتصادی و گردشگری نباشد اتفاقات مهم شکوفایی اقتصادی صورت نمی‌گیرد. 

عباسی با اشاره به پروژه ملی جاده کلاچای- رحیم آباد به قزوین به عنوان یکی از مزیت‌های بزرگ منطقه اشکورات و شهرستان رودسر بیان کرد: این طرح دارای ردیف اعتباری است که در سال ۱۳۸۹ گذاشته شده و ۷۲ کیلومتر این جاده در گیلان و ۷۱ کیلومتر مربوط به استان قزوین است که با اجرایی شدن این طرح علاوه بر اینکه راه دسترسی جدید بین دو استان فراهم و بار ترافیکی کاهش می‌یابد ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری خوبی برای اشکورات نیز فراهم می‌شود. 

وی با اشاره به بلامانع بودن ساخت مسکن برای افراد بومی که از مناطق مختلف برمی‌گردند تا در زادگاه خود زندگی کنند، افزود: ساخت مسکن در داخل بافت هادی روستا با رعایت زیست بوم انجام شود تا بافت روستا تغییر نکند و به این افراد علاوه بر پرداخت تسهیلات، انشعابات و امکانات زیربنایی نیز داده می‌شود. 

بحران آب کشاورزی در حال مدیریت است

استاندار گیلان با اشاره به بحران آب کشاورزی در فصل جاری گفت: در سال‌های گذشته هزار میلیون مترمکعب ذخیره آب پشت سد سفیدرود وجود داشت هر چند امسال این رقم به حدود ۸۰۰ میلیون مترمکعب کاهش یافته ولی آب کشاورزی در حال مدیریت برای همه مزارع است.

وی به چالش بزرگ زباله در سطح استان گیلان اشاره کرد و افزود: برای مدیریت این معضل تکنولوژی جدیدی در گیلان آوردیم و برای آن ۱۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده و تفکیک زباله از مبدا در  بسیاری از روستاها و شهرها در حال انجام هستند. 

عباسی با اشاره به یک‌هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار از سفر ریاست جمهوری در گیلان در سال ۱۴۰۰ بیان کرد: یک‌هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان از اعتبارات سفر ریاست جمهوری تخصیص دریافت و ابلاغ شده است. 

وی با اشاره به اینکه اقدامات خوبی از سوی دولت در سطح استان گیلان در حال انجام است، تصریح کرد: استقراض ۵۵ هزار میلیارد تومانی از بانک مرکزی، وعده ۵۵۰ هزار میلیارد تومانی اوراق مشارکت و کسری ۴۵۰ هزار میلیارد تومانی بودجه سال گذشته مربوط به دولت گذشته است و خوشبختانه کارهای بزرگی مانند هدفمندی یارانه‌ها از سوی دولت سیزدهم در حال اجرا است. 

انتهای پیام/۸۴۰۰۸




این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

farsnews

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *