» آخرین اخبار » گیلان » مصوباتی مهم برای توسعه شهرستان مرزی آستارا/ رهاورد یک سفر پربار برای رفع محرومیت ها

مصوباتی مهم برای توسعه شهرستان مرزی آستارا/ رهاورد یک سفر پربار برای رفع محرومیت ها

خرداد ۲۶, ۱۴۰۱ 0۰


ایسنا/گیلان سفر رئیس و اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس، استاندار گیلان و تعدادی از مدیران ارشد کشوری به آستارا از نظر راهبردی حائز اهمیت بود؛ چرا که برخی از گره‌های پیش پای جهش این شهرستان مرزی تنها با مصوبات سفر مسئولان ملی حل می شد تا ریل‌گذاری جدیدی برای توسعه آینده آستارا انجام شود.

جلسه شورای اداری و شورای برنامه ریزی توسعه و عمران شهرستان مرزی آستارا هفته گذشته با حضور رئیس و اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، استاندار گیلان و مسئولان کشوری، استانی و شهرستانی در هتل بین المللی اسپیناس آستارا برگزار شد و در این سفر اثرگذار و با مصوباتی هوشمندانه، مسائل مربوط به پل راه‌آهن مجاور بارانداز ریلی، معضل آب و فاضلاب، سکوی تماشاگران ورزشگاه وحدت آستارا، آسفالت معابر شهری و روستایی، لایروبی بندر، بازنگری طرح هادی، خانه‌های پشت باغ پرندگان، احداث کمربندی شهر لوندویل، گازرسانی به شیلات محله، چهار بانده کردن مسیر پرتردد و بین المللی آستارا به آق چای،۲۴ واحدی شهرک مهدی(عج) و سایر پروژه های اقتصادی شهرستان مورد بررسی قرار گرفت و تصمیمات لازم جهت رفع موانع مصوب شد.

تاریخ شهرستان آستارا نظیر این نشست که با هدف و تاکید بر توسعه و رفع موانع پیشرفت انجام شد را کمتر به خود دیده است و از نکات مهم و برجسته این نشست حضور نمایندگان اقشار مختلف مردم در سالن محل برگزاری جلسه و استماع سخنان مسئولان ارشد کشوری، استانی و شهرستانی بود.

مصوباتی برای پیشرفت، آبادانی و رونق اقتصادی آستارا

خوشبختانه سفر یک روزه رئیس و اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، استاندار گیلان و مسئولان مهم دستگاه های اجرایی ملی و استانی به شهرستان مرزی بندر آستارا که به همت نماینده مردم آستارا در مجلس شورای اسلامی انجام شد با مصوبات مهم عمرانی و اقتصادی برای شتاب بخشیدن به روند رشد، پیشرفت و آبادانی این شهرستان مرزنشین همراه بود که به تصویب اعضای جلسه رسید.

پروژه‌های عمرانی در حوزه های زیرساختی و همچنین مواردی مهم در زمینه توسعه اقتصادی شهرستان که به عنوان مطالبه اصلی مردم مطرح بود که از منابع استانی و ملی در بازه زمانی مشخص اجرایی خواهد شد تا در زمینه رشد و رونق اقتصادی و برای شتاب بخشیدن به روند توسعه، پیشرفت و آبادانی شهرستان مرزی آستارا تاثیرگذار باشد.

عنایت رضایی پور، فرماندار شهرستان آستارا در این رابطه در گفت وگو با ایسنا، با تقدیر از سفر رئیس و اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی و همچنین استاندار گیلان و مدیران ارشد کشوری و استانی به شهرستان مرزی آستارا که با هدف کاهش محرومیت‌ها و مصوباتی برای توسعه این منطقه مرزنشین شمال کشور انجام شد اظهار کرد: در نشست شورای اداری، برنامه ریزی و توسعه و عمران آستارا که به همت نماینده مردم آستارا در مجلس انجام شد تصمیماتی برای رفع موانع این شهرستان با استفاده از ظرفیت‌ کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گرفته شد و مصوبات این نشست پیگیری کامل خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه مصوبات نشست فوق نیازمند پیگیری همه مسئولان ذیربط کشوری، استانی و شهرستانی است تا عملیاتی شده و در توسعه عمرانی و اقتصادی آستارا و کل منطقه اثر گذار باشد افزود: آستارا شهرستانی با ظرفیت های ملی است.

فرماندار آستارا، با اشاره به اینکه مصوبات نشست شورای اداری و همچنین برنامه ریزی و توسعه و عمران آستارا در شش بخش مهم پردازش و بررسی شد گفت: وزارت راه متعهد شد با توجه به مشکلات عدیده مردم شهر لوندویل در بحث ترافیک و نبود جایگزین برای جاده ترانزیتی شمالغرب کشور با اخذ مجوز ماده ۲۳ طرح احداث کمربندی لوندیل را آغاز کند.

رضایی پور ادامه داد: همچنین وزارت راه و شهرسازی و سازمان ملی زمین و مسکن متعهد شد طرح واگذاری شهرک مسکونی و اراضی پشت باغ پرندگان و ساماندهی آن جهت رفع مشکلات ساکنان منطقه را نیز به انجام برساند.

ضرورت تکمیل پل راه‌آهن و لایروبی بندر آستارا

وی با بیان اینکه وزارت راه و شهرسازی ضمن ارسال برنامه زمان بندی عملیات تکمیل پل راه آهن آستارا به کمیسیون اقتصادی مجلس، به گونه ای برنامه ریزی نماید که این پروژه تا پایان سال ۱۴۰۱ به اتمام برسد اظهار کرد: سازمان بنادر و دریانوردی متعهد شده است لایروبی بندر آستارا را ظرف مدت سه ماه از تاریخ تشکیل جلسه انجام و برنامه زمان بندی و گزارش های ماهانه انجام کار را به کمسیون اقتصادی مجلس ارسال کند.

فرماندار آستارا گفت: همچنین با توجه به توافق شرکت های آرتا و کاوه، ظرف مدت یک هفته در خصوص تقاضای سرمایه گذاری شرکت آرتا در مجتمع بندری آستارا تصمیم گیری و به همراه ترتیبات اجرایی به کمسیون اعلام نتیجه نماید.

وی به اهمیت زیرساخت ها در شهرستان مرزی و بندری آستارا اشاره کرد و افزود: وزارت راه و شهرسازی و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور متعهد شدند ضمن تامین قیر مورد نیاز روکش آسفالت ۱۷ کیلومتر راه روستایی در شهرستان آستارا را تا پایان سال ۱۴۰۱ اجرا نمایند.

رضایی پور تصریح کرد: استانداری گیلان متعهد شده است ضمن مکاتبه با سازمان منابع طبیعی، شورای عالی شهرسازی و معماری ایران و همچنین شهرداری آستارا برای تعیین حریم و مالکیت اراضی مورد نیاز پروژه ۲۴ واحدی مرحله سوم شهرک مهدی(عج) آستارا اقدامات لازم در حل مشکلات اهالی را معمول و نتیجه اقدام را به کمیسیون اعلام کند.

وی ادامه داد: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی متعهد شده است در سال ۱۴۰۱ نسبت به تکمیل پنج طرح بازنگری شده و شروع بازنگری پنج طرح هادی روستایی جدید در شهرستان آستارا با استفاده از اعتبارات ملی اقدام و فهرست روستاهای مزبور را ظرف مدت یک هفته به کمیسیون اعلام نماید.

تامین قیر شهرداری های آستارا و لوندویل

فرماندار آستارا افزود: سازمان شهرداری ها و دهیارییهای کشور متعهد شده است حسب اعلام نماینده مردم آستارا در مجلس نسبت به تامین قیر شهرداری های آستارا و لوندویل اقدام و به کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز اعلام نتیجه کند.

وی اضافه کرد: گمرک جمهوری اسلامی ایران متعهد گردید فاز اول محوطه سازی گمرک آستارا را تا پایان مرداد ماه به اتمام رسانده و ظرف مدت دو هفته نسبت به توافق با استانداری گیلان برای تامین مالی فاز دوم آن از محل اعتبارات استانی و ملی اقدام و عملیات اجرایی آن را آغاز و به کمیسیون گزارش کند.

رضایی پور ادامه داد: ایکس.ری دوم گمرک آستارا با توجه به شروع ساخت سوله آن تا پایان مهرماه نصب و راه اندازی خواهد شد.

تعهدات مربوط به تصفیه خانه و آب شیرین کن

فرماندار آستارا با بیان اینکه وزارت نیرو و شرکت تخصصی آب و فاضلاب کشور متعهد شده اند که ۲۰ میلیارد تومان برای تکمیل تصفیه خانه بهارستان تخصیص و به کمیسیون اعلام نتیجه نمایند گفت: وزارتخانه مذکور باید آب‌ شیرین‌ کن شهر آستارا را تا پایان سال ۱۴۰۱ تکمیل و برنامه زمانبندی و اجرایی تحقق این تعهد را به کمیسیون ارسال کند.

وی اظهار کرد: وزارت نیرو اعتبارات لازم جهت تکمیل فوری تصفیه خانه و خطوط لوله مربوط را تامین و برنامه زمانبندی را حداکثر تا یک ماه به کمیسیون اعلام خواهد کرد.

رضایی پور گفت: فاز اول احداث تصفیه خانه فاضلاب آستارا در قالب پکیج تصفیه وارد مدار بهره‌برداری خواهد شد و فاز نهایی آن تا شهریورماه سال ۱۴۰۲ به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی از بهره مندی تمام روستاهای بالای ۲۰ خانوار آستارا از آب شرب بهداشتی تا پایان امسال خبر داد و اظهار کرد: شرکت گاز ایران متعهد شد ظرف مدت دو ماه نسبت به تغییر کلاس ۱۳۰۰ متر از لوله گاز صادراتی عبور از منطقه لوندویل اقدام و متعاقب آن گاز رسانی به مناطق شیلات محله و نظر محله لوندویل را آغاز نماید. گاز رسانی به مناطق روستایی بالای ۲۰ خانوار آستارا از مصوبات این نشست بود.

اهمیت ورزش در مناطق مرزی همچون آستارا

فرماندار آستارا با اشاره به اهمیت ورزش در مناطق مرزی و حضور دو تیم از شهرستان آستارا در لیگ های فوتبال کشوری اظهار کرد: وزارت ورزش و جوانان متعهد شده است تا پایان خردادماه سال جاری نسبت به تکمیل سکوهای تماشاگران ورزشگاه وحدت آستارا و تکمیل استخر شنای این شهرستان اقدام کند.

وی عنوان کرد: خرید و نصب اسکوربورد برای ورزشگاه وحدت آستارا از دیگر مصوبات این نشست بود.

رضایی پور بررسی عبور کامیون های ترانزیتی داخلی و خارجی از داخل شهر مرزنشین آستارا و شهر لوندویل و جبران خسارات را از جمله دیگر موارد مهم مربوط به این نشست عنوان کرد و افزود: تمام تلاش ها برای توسعه شهرستان مرزی بندر آستارا و رفع محرومیت ها است.

آستارا در خدمت اقتصاد ملی

به گزارش ایسنا، شهرستان مرزی بندر آستارا با بیش از ۹۱ هزار نفر جمعیت در شمال غربی استان گیلان، حاشیه دریای خزر و همسایگی کشور جمهوری آذربایجان واقع شده است و به عنوان یک گذرگاه مهم زمینی ریلی و دریایی در رونق مبادلات تجاری و مرزی و همچنین توسعه اقتصادی جمهوری اسلامی ایران با کشورهای همسایه نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کند و از قابلیت های مرزی، جغرافیایی، اقتصادی و منطقه ای بسیار ممتازی در شمال کشور برخوردار است.

امید است که با تلاش همه مسئولان کشوری، استانی و شهرستانی این شهرستان مرزی و استراتژیک کشور که به پیشانی ایران معروف است، محرومیت ها را پشت سر گذاشته و با رفع موانع در خدمت اقتصاد ملی باشد.

انتهای پیام



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×