» دسته‌بندی نشده » انتقاد کره‌جنوبی، آمریکا و ژاپن از آزمایش‌های موشکی پیونگ‌یانگ

انتقاد کره‌جنوبی، آمریکا و ژاپن از آزمایش‌های موشکی پیونگ‌یانگ

خرداد ۱۸, ۱۴۰۱ 0۰


مقام‌های ارشد کره‌جنوبی، ایالات متحده و ژاپن امروز (چهارشنبه) گفتند، آزمایش‌های موشکی اخیر کره‌شمالی اقدامات “تحریک‌آمیز جدی و غیرقانونی” بود و از پیونگ‌یانگ خواستند به گفت‌وگو بازگردد و پیشنهادات کمک‌های کرونایی را قبول کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، “چو هیون-دونگ” معاون وزیر امور خارجه کره‌جنوبی، “وندی شرمن” معاون وزیر امور خارجه آمریکا و “تاکه‌ئو موری”، معاون وزیر امور خارجه ژاپن در جریان نشستی در سئول و سه روز پس از آزمایش یک سری موشک از سوی پیونگ‌یانگ به گفت‌وگو پرداختند.

این نشست سه‌جانبه با دیپلمات‌های سه کشور نخستین گردهمایی از نوامبر گذشته میلادی و نخستین مورد از زمان انتخاب یون سوک-یول به عنوان رئیس جمهوری جدید کره‌جنوبی در مه ۲۰۲۲ است؛ در این نشست بر فوریت و اهمیت آزمایش‌های پیشرفته تسلیحاتی کره‌شمالی تاکید شد.

سفر تاکه‌ئو موری همچنین نخستین سفر از سوی معاون وزیر خارجه ژاپن از اواخر ۲۰۱۴ و در میانه تنش‌های دو جانبه شامل اشغال شبه جزیره کره توسط ژاپن و نظامی‌گری این کشور در دوران جنگ دوم جهانی محسوب می‌شود.

مقام‌های سئول و واشنگتن گفته‌اند که کره‌شمالی آماده انجام نخستین آزمایش اتمی خود از ۲۰۱۷ است.

معاون‌های وزرای خارجی ژاپن، کره‌جنوبی و آمریکا همچنین به پیونگ‌یانگ تاکید کردند تا از تحریم‌های بین‌المللی تبعیت کرده و به زودی اقداماتی را که باعث بی‌ثباتی یا افزایش تنش در منطقه می‌شود، کنار بگذارد.

آنها همچنین متعهد شدند که همکاری‌های امنیتی سه‌جانبه را برای مهار تهدیدهای کره‌شمالی افزایش دهند و شرمن بر تعهدات دفاعی ایالات متحده از جمله بازدارندگی گسترده تاکید کرد.

در بیانیه این سه مقام همچنین آمده است: مسیر گفت‌وگوی جدی و پایدار همچنان باز است و از کره‌شمالی می‌خواهیم تا به مذاکرات بازگردد و همچنین ابراز امیدواری می‌کنیم که کره‌شمالی به پیشنهادهای بین‌المللی کمک برای مبارزه با کووید-۱۹ پاسخ مثبت دهد.

وندی شرمن نیز گفت: ایالات متحده همچنان آماده دیدار با کره‌شمالی بدون پیش شرط است و ما دوباره تکرار می‌کنیم هیچ قصدی در قبال کره‌شمالی نداریم. واشنگتن، سئول و توکیو درباره کره‌شمالی به طور کامل متحد هستند. کره‌شمالی از سپتامبر گذشته میلادی به طرز چشمگیری مقیاس و نوع آزمایش‌های بالستیک خود را افزایش داده که این تهدیدی جدی برای امنیت منطقه و فراتر از آن است. به پیونگ‌یانگ تاکید داریم تا این اقدامات تحریک‌آمیز و بی‌ثبات‌کننده را کنار گذاشته و راه دیپلماسی را پی بگیرد.

انتهای پیام



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×