» دسته‌بندی نشده » صدور حکم ۱۵ سال حبس برای شهروند انگلیسی به اتهام قاچاق آثار باستانی عراق

صدور حکم ۱۵ سال حبس برای شهروند انگلیسی به اتهام قاچاق آثار باستانی عراق

خرداد ۱۷, ۱۴۰۱ 1۰


دادگاهی عراقی، یک شهروند انگلیسی را به اتهام تلاش برای “قاچاق آثار باستانی به خارج از این کشور” به ۱۵ سال حبس محکوم کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت المیادین، دادگاهی در بغداد جیمز فیتون، شهروند ۶۶ ساله انگلیسی را به اتهام تلاش برای “قاچاق آثار باستانی به خارج از این کشور” به ۱۵ سال حبس محکوم کرد؛ این در حالی است که دادگاه مذکور پیشتر یک شهروند آلمانی ۶۰ ساله را که در پرونده‌ مشابهی محاکمه شده بود را تبرئه کرد.

قاضی دادگاه بغداد، هنگام قرائت این حکم تصریح کرد، براساس مجازات مربوط به قانون آثار باستانی برای جرمی که جیمز فیتون مرتکب آن شده است، او باید اعدام می‌شد اما به دلیل سن متهم، این دادگاه تصمیم گرفت این حکم به “۱۵ سال حبس” کاهش یابد.

در همین رابطه، ثائر مسعود، وکیل مدافع این شهروند ۶۶ ساله انگلیسی در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه خاطرنشان کرد: ما طی دو روز آتی اقدام به اعتراض نسبت به صدور این حکم خواهیم کرد و این امکان وجود دارد که دادگاه تجدید نظر تصمیم به لغو، کاهش یا ابقای آن بگیرد. این حکم “بسیار سخت‌گیرانه” است.

در مقابل، دادگاه بغداد تصمیمی مبنی بر تبرئه “ولکار ولدمان”، شهروند آلمانی در پرونده‌ای مشابه به دلیل عدم وجود شواهد و ادله کافی برای محکومیت وی اتخاذ کرد و در نتیجه دادگاه دستور آزادی او را صادر کرد.

براساس گزارش خبرگزاری فرانسه، این دو شخص با لباس زرد رنگ مخصوص زندانیان عراقی در دادگاه “الکرخ” واقع در بغداد حضور داشتند.

فیتون و ولدمان در بیستم مارس گذشته در فرودگاه بین‌المللی بغداد دستگیر شدند در حالی که این شهروند انگلیسی ۱۰ قطعه آثار باستانی را در کیف خود حمل می‌کرد که بیشتر آنها از سرامیک و سفال تشکیل شده بودند و شهروند آلمانی نیز دو قطعه به همراه داشت و گفته بود که یکی از همراهانش در پرواز آن دو شیء را به او تحویل داد. این دو متهم در سفری توریستی و برنامه‌ریزی شده وارد عراق شدند و قبل از آن یکدیگر را نمی‌شناختند.

ولدمان، یک روانپزشک ساکن برلین است که در دادگاه گفت: هیچ ویژگی و نشانه‌ای وجود نداشت که مشخص شود این اشیاء جزو آثار باستانی هستند.

در همین رابطه، فیتون یک زمین‌شناس بازنشسته‌ و ساکن مالزی گفت: من نمی‌دانستم که گرفتن این اشیاء بر خلاف قانون است.

محاکمه این دو شخص بر اساس ماده ۴۱ قانون میراث و آثار باستانی عراق صورت گرفت که طبق آن مجازات کسی که به صورت عامدانه اقدام به خارج کردن مواد و اشیاء باستانی از عراق کند تا حکم اعدام تعیین شده است.

انتهای پیام



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×