
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، حسن کریمی کرنق رئیس کمیسیون بهداشت، محیط زیست و خدمات شهری شورای رشت در جلسه ۱۵۵ کمیسیون بهداشت محیط زیست و خدمات شهر شورای اسلامی رشت که با حضور اعضا، مشاوران، رئیس سازمان ساماندهی مشاغل شهری و معاونت های خدمات شهر مناطق پنج گانه تشکیل شد، تاکید کرد: موضوع ساماندهی مشاغل سیار و خودرویی بعنوان یکی از مهم ترین دغدغه های شهروندان نیازمند تمرکز و نظم بخشی حداکثری است.
کریمی با بیان آنکه آرامش قریب به یک میلیون نفر جمعیت کلانشهر رشت نباید بواسطه بی نظمی کسب و کارهای سیار مختل شود و چهره شهر نباید قربانی بی نظمی و سد معبرهای نامتعارف گردد، تصریح کرد: دکه داران در صورت اشغال خارج از محدوده متخلف شناخته می شوند و ضرورتا می بایست فعالیت اقتصادی خود را در ابعاد تعریف شده ادامه دهند.
وی همچنین توصیه داشت: شهرداری با نصب هرگونه چادر تونلی و نصب احجام بزرگ پیکر مانند کانکس و… در معابر که سد معبر ایجاد می کند برخورد نماید.
کریمی در این جلسه ضمن اشاره به فرارسیدن پنجم جمادی الاول روز ولادت حضرت زینب کبری سلام الله علی ها و روز پرستار، این روز را به جامعه پرستاران رشت در تمامی مراکز درمانی و بیمارستانی شهر تبریک گفت و توضیح داد: ساعتی پیش با حضور در بیمارستان پورسینا توفیق دیدار و گفتگو با چند پرستار دلسوز را یافتیم و آرزوی اجر معنوی و برکات و سعادت دنیوی برای همگی پرستاران دلسوز کشور و گیلان داریم.
رئیس کمیسیون بهداشت محیط زیست و خدمات شهر رشت در موضوع ساماندهی مشاغل سیار شهری ضمن تقدیر از اقدامات معاونت های مناطق وظایف آنان را خطیر و بسیار مهم عنوان کرد و گفت: نظم بخشی به ناهمگونی فعالیت مشاغل سیار در سطح شهر نیازمند برنامه ریزیهای مداوم و یافتن راهکارهای بنیادین است به شکلی که مشاغل سیار با بهترین شکل و نمای ظاهری در ابعاد تعریف شده، شفاف و شناسایی شده فعالیت کنند و حتی الامکان از حضور فروشندگان غیر بومی و ناشناخته در معابر مرکزی شهر جلوگیری شود.
وی با اظهار آنکه در این راستا پیگیری های کمیسیون ادامه دار خواهد بود گفت: عدم نظارت کافی موجب شده سد معبرهای غیر مجاز در چند نقطه شهر ایجاد شود و شهرداری نباید در این حوزه دچار سهل انگاری و بلاتکلیفی شود.
محمد نعمت پور رئیس سازمان ساماندهی مشاغل در این جلسه با این توضیح که مشاغل سیار مجموعا در سه بخش میوه و تره بار در ورودی های شهر، گاری کبابها، ون کافه ها و خوراک های خیابانی و دستفروشان سایر اقلام دسته بندی می شوند، در رابطه با اغذیه سیار شهرداری رشت تا اردیبهشت ۱۴۰۲ حدود ۴۰ مجوز برای ون کافه ها صادر کرد و پس از آن بدنبال مصوبه شورا صدور مجوز متوقف شد اما متأسفانه تعداد ون کافه ها پس از آن به شکل قارچ گونه و بی ضابطه ادامه یافت و باعدم همراهی دیگر متولیان و دیگر حوزه های نظارتی به حال خود رها شد.
نعمت پور با اظهار آنکه اکنون سه ون کافه مجوز دار نیز انصراف داده اند و متاسفانه شاهد چندین سد معبر در پیاده راههای اصلی شهر مانند خیابان آیت الله رودباری و مسکن مهر و غیره هستیم گفت: با وجود آنکه جمع آوری این ون کافه ها قانونا در شرح وظایف ساماندهی مشاغل نیست، ما طبق تصمیمات مدیران به آنچه به ما تکلیف شود عمل خواهیم کرد.
در ادامه معاونان خدمات شهر مناطق پنج گانه نقطه نظرات خود را اعلام کردند.
نگاه صفر و صدی به موضوع به این ترتیب که یا باید به کلی تمامی ون کافه ها جمع آوری شوند یا این کسب و کار به رسمیت شناخته شود، لزوم نظم بخشی با کد دار شدن و ایجاد چهارچوب های مشخص برای فعالیت مشاغل سیار، نصب لوگو و نشانگر برای کاسبان دارای مجوز و دادن امتیازات خاص به آن ها از مواردی بود که توسط حضار به آن ها اشاره شد.
همچنین توسط دکتر زیبایی مشاور جلسه، مطرح شد ون کافه ها و گاری کبابها در محل استقرار خود آلودگی های محیطی روی زمین و سطوح ایجاد می کنند و چربی های پخش شده ضمن ایجاد بوی نامطبوع، پشه آئدس و دیگر حشرات را به منطقه می آورد که این معضل خود به تنهایی بعنوان یک چالش جدی لازم به رسیدگی است.
رضا عاشری عضو کمیسیون با بیان آنکه شهرداری در صورت داشتن اختیارات کافی قادر به ساماندهی مشاغل خودرویی هست و رضایت عمومی را در این راستا به دست خواهد آورد، همراهی نهادهای نظارتی را لازم شمرد و توضیح داد: در شهرداری شیراز طی تعاملاتی که با ضابطان قضایی و حقوقی و پلیس راهور انجام شده، نمایندگانی از این حوزه ها با حضور دائمی در مجموعه شهرداری منحصرا امور مربوط به شهر را راهبری می کنند و خوب است این راهکار در رشت نیز الگوسازی شود.
کریمی کرنق با تایید موثر بودن چنین راهکارهایی گفت: با همکاران شورایی و شهردار رشت در این خصوص گفتگو خواهیم داشت.
کریمی در بخش دیگر سخنان خود به دغدغه ها در خصوص آسفالت معابر و لزوم خرید چند فلاسک آسفالت تأکید کرد و افزود: اینکه بعنوان مثال منطقه ۴ بدلیل خرابی یا نبود فلاسک آسفالت روزهای متوالی بلاتکلیف بماند یک نقص بزرگ است و توقع از شهرداری رشت این است که همواره تجهیزات عمرانی اورهال و آماده به کار در اختیار داشته باشد.
در ادامه جلسه چند لایحه حمایت مالی بررسی و تعیین تکلیف شد.