» آخرین اخبار » گیلان » کاهش سطح زیر کشت توتون در گیلان/از افزایش تولید و اشتغال تا سهیم شدن فعالان دخانی در سود سیگار
کاهش سطح زیر کشت توتون در گیلان/از افزایش تولید و اشتغال تا سهیم شدن فعالان دخانی در سود سیگار

کاهش سطح زیر کشت توتون در گیلان/از افزایش تولید و اشتغال تا سهیم شدن فعالان دخانی در سود سیگار

اردیبهشت ۱۱, ۱۴۰۱ 0۰


به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، مصطفی صابر صبح امروز در جمع خبرنگاران با بیان اشاره به قدمت دیرینه دخانیات در کشت و تولید مواد دخانی، اظهار کرد: تنها واحد فرآوری دخانیات کشور در گیلان انجام می‌شود و سهم گیلان در میزان تولید سیگار ۵۰ درصد کل تولید کشور است.

کمتر از ۱۰ درصد سیگار مصرفی کشور در داخل تولید می‌شود

وی با بیان اینکه ۶ مجتمع دخانیات در کشور فعال است، افزود: کمتر از ۱۰ درصد سیگار مصرفی کشور در داخل تولید می‌شود و مابقی آن در دست تولیدات خارجی است.

به گفته صابر ۸۰ میلیارد نخ سیگار نیاز کشور است و ۹۰ درصد آن توسط شرکت‌های خارجی تولید و عرضه می‌شود.

افزایش تولید سیگار در مجتمع دخانیات گیلان

مدیر مجتمع دخانیات گیلان با بیان اینکه سهم دخانیات ایران ۹ میلیارد در سال ۹۹ بوده، افزود: این رقم در سال ۱۴۰۰ به ۱۱ میلیارد رسیده و قرار است در سال ۱۴۰۱ این میزان به ۲۰ میلیارد نخ افزایش پیدا کند.

موانعی که دخانیات با آن روبرو است

صابر با اشاره به موانع پیش رو شرکت‌های بزرگ ازجمله دخانیات، بیان کرد: موانعی ازجمله فرسودگی ماشین‌آلات و بهره نگرفتن از شرکت‌های دانش‌بنیان در بهسازی آن‌ها، مشکلات مالی ناشی از فساد سیستماتیک، بی‌انگیزگی مدیران و کارگران در تولید سیگار و … ازجمله موانعی پیش رو مجتمع دخانیات گیلان است.

همه تلاشگران عرصه دخانی در سود سیگار سهیم خواهند بود

وی با بیان اینکه علیرغم همه چالش‌ها خودباوری در شرکت دخانیات گیلان اخبار شده، گفت: همه تلاش گران عرصه دخانیات کشور در سود مواد دخانی سهیم خواهند بود و این مهم از تدابیر مدیرعامل شرکت دخانیات ایران نیز هست.

اقدامات تحول‌گرایی که در مجتمع دخانیات گیلان به وجود آمد

مدیر مجتمع دخانیات گیلان تبدیل وضعیت نیروهای شرکتی شاغل در دخانیات بر اساس قانون حمایت از ایثارگران، حذف شرکت‌های واسطه، اعمال مدارک تحصیلی شاغلین و چندین اقدام دیگر موجب شد تا انگیزه و علاقه کارگران به افزایش تولید سیگار در مجتمع دخانیات گیلان افزایش پیدا کند.

وی با اشاره به شائبات استخدامی در دخانیات گیلان بیان کرد:  این جذب ها به صورت کارگران روز مزد بوده که از قبل بودند و همچنان هم هستند و جذب جدیدی انجام نگرفته و اگر قرار باشه جذب بشن از طریق آزمون استخدامی هست.

مدیر مجتمع دخانیات گیلان با اشاره به تبدیل وضعیت نیروهای ایثارگر گفت: ما شمار زیادی از نیروهای شرکتی مشمول قانون ایثارگری را تبدیل وضعیت کردیم و نخستین شرکت در سطح کشور بودیم که در همان موقع این مهم را به سرانجام رساندیم.

حمایت مدون دخانیات از کشت توتون تا تولید سیگار و حفظ اشتغال

صابر با بیان اینکه سیاست‌های مدونی در جهت حمایت از جامعه کارگری و تولید در مجمتع دخانیات برداشته‌شده، تصریح کرد: تأمین ژنراتور ۶ مگاواتی برای تأمین برق مجمتع به جهت پیشگیری از زیان‌ها، بهره‌گیری از ظرفیت منطقه آزاد انزلی جهت واردات مواد اولیه، رونمایی از بسته حمایتی کشاورزان، افزایش قیمت خرید توتون کشاورزان به دو برابر قیمت پیشین، تصمیم به احیا و توسعه خدمات بیمارستان توتونکاران رشت و دیگر سیاست‌ها موجب شده تا کشت توتون، تولید سیگار و اشتغال در این مجتمع حفظ و توسعه یابد.

ماندن و توسعه خدمات در عرصه دخانیات مبارزه می‌طلبد

وی با بیان اینکه ماندن و توسعه خدمات در عرصه دخانیات مبارزه می‌طلبد، گفت: این مجتمع توان رقابت با تولیدات خارجی را دارد اما می‌طلبد همه ازجمله اصحاب رسانه حمایت کنند.

مدیر مجتمع دخانیات گیلان با بیان اینکه دستگاه‌هایی در این مجتمع وجود دارد که از آن به هر دلیلی تاکنون بهره‌برداری نشده، افزود: افزایش تولید و اشتغال در این مجتمع از رویکردهای مدیرعامل شرکت دخانیات ایران است که علاوه بر تلاش ما نیاز به حمایت همگانی وجود دارد و تمام تلاش خود را در احیا و توسعه تولید و اشتغال به کار گرفته‌ایم.

تولید و اشتغال در دخانیات گیلان روبه افول بود

وی با بیان اینکه شرکتی را تحویل گرفتیم که تولید و اشتغال در آن رو به افول بود، گفت: تمام تلاش ما بر این است که سهم تولید و اشتغال را به مجمتع دخانیات گیلان برگردانیم و تلاش‌های صورت گرفته به اذعان شاغلین کاملاً مشهود است.

کاهش سطح زیر کشت توتون در گیلان

مدیر مجتمع دخانیات گیلان سطح زیر کشت توتون در گیلان را کمتر از یک‌دهم دانست و گفت: حدود ۲۰۰ هکتار اراضی توتونکاری در گیلان به‌ویژه در غرب استان وجود دارد درحالی‌که توتون کشاورزان گیلانی قابل‌رقابت با توتون‌های خارجی است.

عزم جزم دخانیات در تحقق مسؤولیت اجتماعی

صابر در پاسخ به این سؤال که شرکت دخانیات در کنار سودآوری اقتصادی و توسعه پایدار، چه خدماتی در جهت تحقق مسؤولیت اجتماعی دارد، گفت: دخانیات اعتقاد راسخ به معیشت کارگران و گروه‌های همکار دارد و علاوه برافزایش حقوق و دستمزد کارگران، بودجه‌هایی نیز در خصوص توسعه فعالیت‌های ورزشی جذب کرده‌ایم که به‌زودی اطلاع‌رسانی خواهد شد.

انتهای پیام/۳۳۸۹




این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

farsnews

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *