» دسته‌بندی نشده » هیدروکسی تیروزول روغن زیتون موثر در پیشگیری از سرطان گوارش
هیدروکسی تیروزول روغن زیتون موثر در پیشگیری از سرطان گوارش

هیدروکسی تیروزول روغن زیتون موثر در پیشگیری از سرطان گوارش

اسفند ۳, ۱۴۰۰ 1۰


ایسنا/لرستان یک دانشیار بیوشیمی بالینی دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: هیدروکسی تیروزول از اجزای اصلی روغن زیتون، ممکن است در پیشگیری و درمان سرطان دستگاه گوارش موثر باشد.

دکتر مریم هرمزی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: کولورکتال شایع‌ترین سرطان دستگاه گوارش است.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد اصلاح رژیم غذایی، نقش مهمی در کاهش ابتلا به این سرطان داشته باشد.

این دانشیار دانشگاه علوم پزشکی لرستان بیان کرد: هیدروکسی تیروزول از اجزای اصلی روغن زیتون است که ممکن است در پیشگیری و درمان سرطان دستگاه گوارش موثر باشد.

هرمزی اضافه کرد: در این راستا مطالعاتی تحت عنوان “بررسی اثر هیدروکسی تیروزول بر بیان ژن‌های موثر در آپوپتوز و فعالیت آنزیم‌های آنتی اکسیدانی در رده‌های سلولی سرطان کولورکتال” انجام شده که  براساس آن به این نتیجه رسیدیم که عنوان  هیدروکسی تیروزول (ماده عمده و موثر در روغن زیتون) باعث افزایش فعالیت آنزیم‌های آنتی‌اکسیدان و افزایش بیان ژن‌های موثر در مرگ برنامه‌ریزی شده سلول (آپوپتوز) می‌شود.

وی عنوان کرد: به نظر می‌رسد هیدروکسی تیروزول با تغییر سیستم دفاع آنتی اکسیدانی در سلول‌های سرطانی باعث افزایش فعالیت آنزیم‌های آنتی اکسیدانی، کاهش رشد و تکثیر سلول‌ها و القا آپوپتوز در رده‌های مختلف سلولی و سرطان کولورکتال می‌شود.

این پژوهشگر و دانشیار بیوشیمی بالینی دانشگاه علوم پزشکی لرستان افزود: به نظر می رسد،  استفاده از روغن زیتون به دلیل دارا بودن هیدروکسی تیروزول می‌تواند در پیشگیری و کاهش ابتلای افراد به سرطان کولورکتال که از سرطان‌های شایع دستگاه گوارش بوده موثر باشد.

هرمزی بیان کرد: مصرف این ماده غذایی برای پیشگیری از ابتلا به سرطان دستگاه گوارش توصیه می‌شود.

وی یادآور شد: البته با توجه به فرآیندهای بیوشیمیایی بسیار پیچیده موجود در بدن، جهت ارائه یک نتیجه دقیق‌تر در رابطه با این موضوع انجام پژوهش‌های تکمیلی و مطالعات کارآزمایی بالینی توصیه می‌شود.

انتهای پیام



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×