» دسته‌بندی نشده » درگیری و مخالفت در نپال با پیشنهاد کمک مالی دولت آمریکا
درگیری و مخالفت در نپال با پیشنهاد کمک مالی دولت آمریکا

درگیری و مخالفت در نپال با پیشنهاد کمک مالی دولت آمریکا

اسفند ۲, ۱۴۰۰ 0۰


دولت نپال طرح دریافت یک کمک مالی بحث برانگیز به ارزش نیم میلیارد دلار از سوی آمریکا را برای تصویب در پارلمان ارائه کرد؛ موضوعی که باعث دور جدیدی از درگیری‌های خشونت آمیز میان معترضان و پلیس در خارج از پارلمان شد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، صدها معترض تلاش کردند تا از سیم‌های خاردار عبور کنند و همچنین با پرتاب سنگ به سمت پلیس ضدشورش اعتراض خود را نشان دادند. از طرفی، پلیس برای توقف معترضان از باتوم استفاده کرد و به گاز اشک آور و ماشین‌های آب پاش متوسل شد؛ درگیری که در نهایت منجر به زخمی و مجروح شدن هر دو طرف شد.

مخالفان این طرح (کمک مالی) متعلق به دو حزب کمونیست هستند که بخشی از دولت ائتلافی این کشور محسوب می‌شوند. آن‌ها ادعا می‌کنند که شرایط موجود در این طرح بر قوانین نپال غلبه خواهد کرد و حاکمیت و استقلال کشورشان را تهدید می‌کند. آن‌ها می‌گویند که این بخشی از استراتژی منطقه هند-آرام واشنگتن است که دارای اجزای نظامی می‌باشد و می‌تواند سربازان آمریکایی را به خاک نپال بیاورد.

مقامات آمریکایی اخیرا با رهبران نپال گفت‌وگو کرده‌اند تا اطمینان خاطر بدهند که این کمک مالی صرفا برای “توسعه نپال” درنظر گرفته شده است. این پول و هزینه برای “ساخت خطوط انتقال برق و بهبود و توسعه جاده‌ها” استفاده خواهد شد.

داخل پارلمان، «گیانندرا بهادر کرکی»، وزیر کشور نپال این طرح کمک مالی را ارائه کرد در حالیکه چندین قانونگذار مخالفت کردند و به دنبال آن شعارهایی سر دادند. تعدادی از پرسنل امنیتی مانع نزدیک شدن معترضان به این وزیر شدند.

انتظار می‌رود این بحث‌ها و درگیری‌ها تا چند روز قبل از رای گیری بر سر این طرح به طول بیانجامد. گفت‌وگو درخصوص این طرح قرار بود روز چهارشنبه انجام شود اما مخالفت‌ها و درگیری‌ها میان پلیس و معترضان در خارج از پارلمان باعث شد که این موضوع به تعویق بیفتد.

معترضان در نپال از اوکراین در برابر روسیه حمایت کردند

همچنین، دیلی نیوز گزاش داد که آشنایان و بستگان اوکراینی‌ها روز یکشنبه در نپال تجمع کردند تا علیه “تجاوز روسیه به اوکراین” اعتراض کنند.

«ناتالی سنتارسیرو»، رئیس بخش نپال در لیگ ملی زنان اوکراین و یکی از حاضرین در این تجمعات گفت: هر روز به فرزندانمان نحوه خروج را آموزش می‌دهند. آن‌ها نگران حمله روسیه نیستند بلکه از انفجار کارخانه‌هایی می‌ترسند که برای اقتصاد اوکراین ضروری و حیاتی است.

وی افزود: مردم اوکراین، به ویژه جوانان مایل به جنگ هستند. آنها ۳۰ سال است که مستقل بوده‌اند. ما می‌دانیم که آمریکا پشت ماست و ما از این قضیه سپاسگزاریم.

سنتارسیرو اظهار کرد: کاری که روسیه در زمان حکومت ژوزف استالین، رهبر سابق شوروی انجام داد، انتقال اوکراینی‌ها به سرتا سر این کشور و آوردن روس‌ها به اوکراین بود؛ اقدامی که موجب دامن زدن به تنش‌ها و درگیری‌های کنونی شده است.

رسانه‌ها و مقامات غربی و همچنین کی‌یف دائما ادعا می‌کنند که روسیه قصد یک “حمله احتمالی” را به اوکراین دارد، اما این در حالی‌ست که روسیه بارها این ادعاها را “بی‌اساس” خوانده و می‌گوید که چنین برنامه‌ای وجود ندارد و بارها اعلام کرده کاخ سفید دچار “جنون” شده است.

در اواخر سال ۲۰۲۱، از آنجایی که ناتو از خاک اوکراین برای اهداف نظامی خود استفاده می‌کرد، مسکو از آمریکا و ناتو خواست تا اسنادی را جهت تضمین‌های امنیتی روسیه امضا کنند و از این ائتلاف (ناتو) خواست تا گسترش خود را به سمت شرق متوقف کند. این درخواست‌ها موجب شد تا بارها گفت‌وگو میان سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه و آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا انجام شود، اما با این حال هنوز هیچ توافقی اعلام نشده است.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین در “کنفرانس امنیتی مونیخ” که با کامالا هریس، معاون رئیس جمهوری آمریکا دیدار کرد، گفت: من نمی‌دانم رئیس‌ جمهوری فدراسیون روسیه چه می‌خواهد، بنابراین پیشنهاد ملاقات دارم.

وی افزود که که روسیه می‌تواند محل مذاکرات را انتخاب کند.

انتهای پیام



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×