» دسته‌بندی نشده » سرانجام طرح ترافیک و بودجه ۱۴۰۱ شهرداری تهران/بزرگترین دستاورد انقلاب در حوزه شهری چه بود؟
سرانجام طرح ترافیک و بودجه ۱۴۰۱ شهرداری تهران/بزرگترین دستاورد انقلاب در حوزه شهری چه بود؟

سرانجام طرح ترافیک و بودجه ۱۴۰۱ شهرداری تهران/بزرگترین دستاورد انقلاب در حوزه شهری چه بود؟

بهمن ۱۰, ۱۴۰۰ 0۰


خبرگزاری فارس گروه شهری: انتخابات شورای ششم شهر و روستا ۲۸ خرداد سال جاری برگزار شد.این انتخابات همزمان با انتخابات ریاست جمهوری بود و مردم تهران با رأی قاطع به لیست شورای ائتلاف انقلاب اسلامی به فعالیت ۲۱ نفر در لیست رأی قاطع و مثبت دادند. فعالیت شورای شهر ششمی‌ها در پایتخت تقریبا از نیمه مرداد آغاز شد و مهم ترین اولویت آنها که انتخاب شهردار بود نیز انجام گرفت. اعضای شورای ششم در دومین جلسه خود «علیرضا زاکانی» را با ۱۸ رای از مجموع ۲۱ رای، به عنوان شهردار تهران انتخاب کردند. پس از یک ماه حکم علیرضا زاکانی توسط وزیر کشور دولت رئیسی ابلاغ شد و  ۱۱ شهریور به صورت رسمی کار خود را در شهرداری تهران آغاز کرد. 

پس از انتخاب شهردار مهم‌ترین برنامه شورای شهر تصمیم در مورد بودجه شهرداری است که هفته پیش تصمیم گیری برای لایحه بودجه ۱۴۰۱ توسط شورای شهری‌ها آغاز شده و این موضوع زیر ذره بین اعضای شورای ششم رفته است. جلسه ۱۲ ساعته کمیسیون تلفیق با حضور هیات رئیسه و روسای تخصصی کمیسیون‌ها اواخر هفته پیش  برگزار شد و سناریوهای مختلفی برای بودجه بیش از ۵۶ هزار میلیارد تومانی که توسط علیرضا زاکانی، شهردار تهران به شورای شهر ارائه شد، پیش بینی شده است.

شهردار تهران  ۲۸ دی ضمن ارائه لایحه پیشنهادی با اشاره به اینکه ما برای سال آینده نیازمند یک کار جدی و تحولی در مدیریت شهری هستیم، تصریح کرد: باید بتوانیم بخشی از خلاء‌ها و کاستی‌هایی که از گذشته برای ما به یادگار مانده برطرف کنیم تا بتوانیم خدمات خوبی را به شهروندان ارائه کنیم.

وی گفت: در تدوین بودجه ۱۴۰۱ شهرداری تهران به مواردی از جمله سیاست‌های هفت‌گانه شورا، سند تهیه شده شهرداری تهران و همچنین برنامه ۵ سال سوم شهرداری تهران توجه شود. اگر چه برنامه سوم شهرداری تهران خلاء‌های جدی دارد اما به هر طریق در تدوین بودجه به این موارد عنایت شده است.

زاکانی ادامه داد: آنچه که امروز در قالب لایحه بودجه ۱۴۰۱ شهرداری تهران تحویل می‌شود ویژگی‌های خاص خودش را دارد و در راستای رویکردهای تحولی مدیریت شهری اعم از شورا و شهرداری تهران است و سعی شده در لایحه بودجه ۱۴۰۱ شهرداری تهران پیوستگی پروژه‌ها و همچنین سیاست‌های ابلاغی شورای شهر تهران در تدوین بودجه و سندی که دو هفته پیش تقدیم شورا شده است حفظ شود.

درباره موضوعات مختلف در شهر تهران از جمله سرانجام بودجه ۱۴۰۱ شهرداری تهران و تصویب سقف نهایی بودجه و میزان کاهشی آن در صحن شورای شهر تهران، دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه شهری، اولویت های پروژه‌های عمرانی با توجه به بودجه ۱۴۰۱، پیوست عدالت اجتماعی در پروژه‌های ملی و محلی، تغییر در طرح ترافیک و … با علی اصغر قائمی، عضو شورای شهر تهران به بحث و گفت‌وگو نشستیم که جزئیات آن به شرح ذیل است.

بررسی سرفصل درآمدهای شهرداری در بودجه ۱۴۰۱ شهرداری/بررسی بودجه تا اواخر بهمن ادامه دارد

جلسه کمیسیون تلفیق شورای ششم هفته پیش برای بررسی دقیق بودجه ۱۴۰۱ برگزار شد. سرانجام این بررسی به کجا رسید؟

اعضای شورا درکمیسیون تلفیق در هفته گذشته فقط فرصت کردند تا سرفصل درآمدهای را در زمینه بودجه ۱۴۰۱ و لایحه مربوطه که از سوی شهردار تهران به شورا معرفی شده بود بررسی کند و این مسأله بررسی شود که آیا بودجه پیشنهادی تحقق آن امکانپذیر است یا خیر. کلیات بررسی بودجه فردا در صحن بررسی خواهد شد و تک تک واحدها به تفصیل نیز بررسی می‌شوند و این موضوع ارزیابی خواهد شد که آیا کمبود میزان نقدینگی وجود دارد یا خیر که این روند طولانی خواهد بود و تا آخر بهمن و ۲۸ ماه جاری احتمالا بررسی بودجه ادامه خواهد داشت.

وضعیت بودجه‌ای در زمینه پروژه‌های عمرانی چگونه است؟

صبح دیروز کمیسیون بودجه برگزاری شد و اینکه تک تک سرفصل‌ها بررسی شود به طور مثال پروژه‌های عمرانی بودجه آن مورد ارزیابی قرار گیرد فرصت نشده است ولی به هر حال باید در زمینه بودجه و تصویب آن ابتدا به اصلاح به جیب خود نگاه کنیم بعد بودجه را خرج کنیم باید رصد کرد که چقدر درآمد از سوی شهرداری برای سال آینده می‌تواند محقق شود.

فقط حدود ۲۳ هزار میلیارد تومان از بودجه ۱۴۰۰ محقق شده است

چقدر از بودجه اصلاح شده سال جاری شهرداری محقق شده است؟

بودجه پیشنهادی از سوی شهردار ۵۶ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان ارائه شده که البته در سال جاری هر چند که بودجه اصلاح یافت و به ۳۷ هزار میلیارد تومان رسید ولی هنوز با اینکه ۱۱ ماه از سال می‌گذرد فقط حدود ۲۳ هزار میلیارد تومان آن محقق شده لذا باید ببینیم آیا شرایط اقتصادی بگونه‌ای است که بتوان بودجه ۵۶ هزار میلیاردی پیشنهادی از سوی شهردار را تصویب کرد؟ به هر حال باید با احتیاط پیش رفت هر چند که نیاز تهران در زمینه‌های عمرانی، فضای سبز، هوشمندسازی، حمل و نقل و … وجود دارد ولی باید توجه کرد چقدر پول در جیب داریم و بر اساس آن بودجه را تعیین کنیم.

فردا در صحن شورای شهر سقف بودجه نهایی می‌شود/سرانجام تکمیل ساخت بزرگراه شهید شوشتری و بزرگراه شهید بروجردی

سقف بودجه چه زمانی نهایی خواهد شد؟ سرانجام فعالیت‌های نیمه تمام عمرانی چگونه خواهد بود؟

امروز در صحن شورای شهر سقف بودجه نهایی خواهد شد آن موقع بر اساس اولویت‌ها سهم هر فعالیت مثلا فعالیت عمرانی را مشخص می‌کنیم و اهم و فی‌الاهم در این زمینه انجام می‌گیرد در حال حاضر دو پروژه نیمه تمام سنواتی تحت عنوان بزرگراه شهید شوشتری و بزرگراه شهید بروجردی در تهران وجود دارد که مردم این اهالی این پروژه‌ها می‌خواهند که هر چه زودتر پروژه از بلاتکلیفی درآید و به اتمام برسد ولی باید ببینیم که آیا اعتبار در ظرف اعتبار سال آینده می‌گنجد؟  به نظر ما طی دو تا سه سال این پروژه قابل سرانجام رسیدن و محقق شدن است. سهم هر پروژه باید مشخص شود و معاونت فنی عمرانی هم پیش‌بینی کرده این پروژه دو سال و نیم دیگر محقق خواهد شد.

حمل و نقل عمومی در اولویت است /برای اینکه تعداد اتوبوس‌ها را زیاد کنیم به زیرساخت شهری هم نیاز داریم

برای مترو، اتوبوسرانی، تاکسیرانی و هوشمندسازی تهران و توسعه فضای سبز هم همین قاعده پابرجاست و باید ابتدا بودجه محقق شود تا اولویت‌ها را تعیین کنیم. به هر حال ناگفته نماند که حمل و نقل عمومی در اولویت است ولی برای اینکه تعداد اتوبوس‌ها را زیاد کنیم به زیرساخت شهری هم نیاز داریم معبری که اتوبوس می‌خواهد بر روی آن تردد کند جزو اولویت‌ها قرار می‌گیرد و این یک زنجیره به هم پیوسته در تخصیص بودجه برای اولویت‌ها محسوب می‌شود.

 احتمال کاهش میزان لایحه بودجه تا ۴۵ هزار میلیارد تومان

پیش بینی شما در مورد کاهش لایحه بودجه ۱۴۰۱ چه میزان است؟

در کمیسیون تلفیق بنده حضور ندارم رؤسای کمیسیون‌ها و هیأت رئیسه در کمیسیون هستند و پیش‌بینی‌ها توسط اعضای شورا در این زمینه کاهشی بوده و تخمین می‌زنیم که میزان بودجه تا ۴۵ هزار میلیارد تومان کاهش یابد.

لایحه تغییرات طرح ترافیک هنوز به شورای شهر واصل نشده است

قرار بود در اجرای طرح ترافیک تغییراتی برای سال آتی صورت گیرد این موضوع به کجا رسید و قرار است چه تغییراتی حاصل شود؟

در زمینه طرح ترافیک هنوز طرح رسمی به ما در کمیسیون حمل و نقل از سوی شهرداری نرسیده است به هر حال باید لایحه مربوطه به شورا ارائه شود تا ما هم بتوانیم تصمیمی در این زمینه اتخاذ کنیم. پیشنهاد شخصی من این است که طرح ترافیک باید با تغییراتی همراه باشد و این تغییرات در محدوده طرح، هزینه ورود به طرح و ساعات مجوز ورود به طرح ترافیک باید اعمال شوند.

 محدوده طرح را ۳۰ تا ۳۵ سال است بازنگری نکرده‌ایم 

معتقدم که باید طرح ترافیک پویا باشد و اینکه محدوده طرح را ۳۰ تا ۳۵ سال است بازنگری نکرده‌ایم جای تعجب دارد اکنون ابزار هوشمند این قابلیت را می‌دهد که در اجرای طرح به صورت دینامیک عمل کنیم و بر حسب آلودگی هوا و شرایط آب و هوایی تصمیم بگیریم.

ما نمی‌گوییم که الزامی وجود دارد که هر روز طرح را تغییر دهیم/ طرح را باید از حالت استاتیک به  سیال تبدیل کنیم

یعنی به نظر شما دامنه و محدوده طرح نیاز ۱۰۰ درصدی به تغییرات دارد؟

بله حلقه و دامنه طرح زمان و هزینه‌ها را می‌توان به صورت دینامیکی عمل کرد البته این کار سختی است و نیاز به فرهنگ‌سازی دارد ولی شدنی است ما نمی‌گوییم که الزامی وجود دارد که هر روز طرح را تغییر دهیم ولی به صورت ماهانه یا هفتگی می‌توان این اقدام را انجام داد و من مدافع این مدل از طرح ترافیک هستم که آن را از حالت استاتیک به حالت سیال تبدیل کنیم.

مکلفیم که برای سربلندی نظام تلاش و کوشش کنیم/بزرگ‌ترین هدف انقلاب عدالت اجتماعی

به سالروز پیروزی انقلاب اسلامی نزدیک می‌شویم به نظر شما دستاوردهای انقلاب در حوزه شهری چگونه بوده است؟

در زمینه دستاوردهای انقلاب باید توجه داشت که اصل انقلاب سال ۵۷ به برکت تلاش امام و خون شهدا شکل گرفت و بساط رژیم طاغوت جمع شد همه ما قدردان شهدا و امام راحل هستیم و مکلفیم که برای سربلندی نظام تلاش و کوشش کنیم. ولی این به این معنا نیست که به وضع موجود راضی باشیم قطعا اقدامات انجام گرفته هنوز جای کار بیشتری دارد و می‌توانیم بهتر شویم و به نقطه مطلوب برسیم.

بزرگ‌ترین هدف انقلاب که باید همیشه مدنظر باشد عدالت اجتماعی در سطوح و وجوه مختلف است فاصله جنوب و شمال تهران با انقلاب اسلامی کاهش یافت ولی هنوز مصادیقی داریم که نشان می‌دهد این فاصله گاهی وجود دارد و چنین موضوعی به هر حال زیبنده انقلاب نیست و باید کارهای بیشتری انجام داد و این مصادیق کالبدی شهر را هم توجه کرد. در جنوب تهران زیرساخت‌های خوبی شکل گرفته ولی لکه‌هایی وجود دارد که آثار نامطلوب زیست شهری را نشان می‌دهد و باید رسالت انقلاب را در این زمینه مورد توجه قرار دهیم و به آن بپردازیم.

 باید پیوست عدالت در پروژه‌ها به توصیه رهبری به صورت ملی و محلی مورد توجه قرار گیرد

بیش از ۴۰ سال از انقلاب اسلامی می‌گذرد و اکنون باید هر دهه را با دهه قبل مقایسه کنیم و گام‌های مؤثر و راه‌های نرفته را مورد ارزیابی قرار دهیم مسأله عدالت اجتماعی توصیه رهبری است و باید پیوست عدالت در پروژه‌ها هم به توصیه ایشان به صورت ملی و محلی مورد توجه قرار گیرد. پیوست عدالت در پروژه‌های ملی باید توسط دولت و پیوست عدالت در پروژه‌های محلی توسط شوراهای شهر و شهرداری‌ها اجرایی شود که دوستان ما در شهرداری این موضوع را مدنظر قرار داده و ما هم در صحن مباحثی را مطرح کرده‌ایم.اعضای شورای شهر به شهردار و معاونان آن تأکید کرده‌اند که هر چه بیشتر به پیوست عدالت توجه شود.

لزوم اختصاص بودجه بیشتر به محلات کم برخوردار

در لایحه بودجه ۱۴۰۱ سرفصل جدا برای پیوست عدالت نداشته ولی در چشم‌انداز و راهبردهای بودجه این مسأله به خوبی مورد توجه قرار گرفته است. باید ببینیم کدام قسمت برنامه پنج‌ساله دوم و سیاست کلان شورا و شهرداری محقق و اجرا خواهد شد و مطالبه‌ها را برای پیوست عدالت هر چه جدی‌تر دنبال کنیم. نکته حائز اهمیت اینکه پیوست عدالت به ویژه در پروژه‌های بزرگ‌مقیاس عمرانی و حمل و نقلی مهم است اگر قرار است اتوبوس و حمل و نقل عمومی اضافه شود باید بخشی از آن برای مناطق کم برخوردار اختصاص یابد و ما به این موضوع توجه داریم.

نکته‌ای اگر مد نظر نظرتان هست بفرمایید.

بررسی بودجه ان‌شاءالله به خیر و خوشی انجام خواهد گرفت و امیدواریم که هر آنچه از بودجه ۱۴۰۱ در شورا تصویب می‌شود به تحقق برسد و شرایط زیست شهری هر چه بهتر در تهران فراهم شود.

انتهای پیام/

 




منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

farsnews

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×