نروژ؛ جولانگاه خودروهای برقی چین
شرکتهایی همچون BYD، Nio، Xpeng که از پشتیبانی برکشایر هاتاوی برخوردارند و همچنین SAIC (بزرگترین خودروساز چین)، همگی ناوگان خودروهای برقی را به بزرگترین کشور تولیدکننده نفت و گاز اروپای غربی منتقل کردهاند.
به گزارش ایتنا و به نقل از بلومبرگ، آنچه که اکنون در نروژ شاهد هستیم، انجام آزمون از سوی شرکتهایی است که هم در داخل کشورشان با رقابت فزایندهای روبهرو هستند و هم دیگر به ماندن در محدوده سرزمینی خود راضی نیستند. البته تاکنون فروش خودروهای برقی در نروژ نسبتاً پایین بوده است؛ اما خودروسازان به دنبال چیزی فراتر از حجم فروش هستند. آنها به دنبال کسب تجربه در حصول موفقیت در بازارهای خارج از چین هستند.
جو اسپک (تحلیلگر آمریکایی خودروها در شرکت RBC Capital Markets) چند ماه پیش در گزارشی نوشت: «ما یک نظریه طولانی مدت داشتیم مبنی بر اینکه چین از وسایل نقلیه برقی، به عنوان ابزاری برای تبدیل شدن به یک بازیگر قدرتمندتر در صنعت خودرو استفاده خواهد کرد. بنابراین این امر مستلزم نظارت و پایش مستمر است. ابتدا نروژ، سپس اروپا، و بعد جاهای دیگر».
گفتنی است بسته قابل توجهی از مشوقها که از اوایل دهه ۹۰ میلادی اجرایی شد، نروژ را در مسیری قرار داد تا اولین کشوری باشد که فروش خودروهای موتور احتراقی را حذف میکند. انرژی آبی، باعث ارزان شدن برق شده است؛ به ویژه در مقایسه با گاز که قیمتی بیش از ۸ دلار بهازای هر گالن دارد. مالیات بر فروش خودروهای برقی هم صفر است، در حالی که هزینههای حمل آنها از طریق کشتی، پارک کردن آنها در مکانهای عمومی و رانندگی با آنها در جادههای عوارضی، همگی نسبت به خودروهایی که با سوخت فسیلی کار میکنند حداقل ۵۰ درصد تخفیف دارند.
با اینکه پارلمان نروژ برای به صفر رساندن آلایندههای فروش خودروهای جدید تا سال ۲۰۲۵ یک هدف غیرالزامآور تعیین کرده، اما مجله موتور فدراسیون خودروی نروژ اخیراً به خط روند فروش خودروهای بنزینی و دیزلی اشاره کرده که نشان میدهد این امر میتواند در آوریل ۲۰۲۲ محقق شود. از شمار ۱۷ هزار و ۹۹۲ خودروی جدید ثبتشده در نروژ در ماه سپتامبر سال جاری، تعداد ۱۳ هزار و ۹۴۶ خودرو یا به عبارت دیگر ۷۸ درصد از خودروها، بدون آلایندگی بودند که یک رکورد محسوب میشود.
باید گفت که خودروسازان چینی برای نخستین بار در اوایل دهه ۲۰۰۰ میلادی آرزوی فروش خودرو در اروپا را داشتند، به طوری که شرکتهایی مانند Geely Automobile Holdings، Great Wall Motor و Chery Automobile به دنبال صادرات بودند اما این امر تا حد زیادی محقق نشد. کریستینا بو (دبیر کل انجمن خودروهای برقی نروژ) میگوید: «آخرین باری که چین برای فروش خودرو در اروپا تلاش کرد، سالها پیش بود که کار بسیار بد پیش رفت. اما جیلی یک استثنا بوده که دلیل آن عمدتاً به خاطر خریداری شرکت «ولوو کارز» از شرکت «فورد موتور» توسط مادرشرکت جیلی در سال ۲۰۱۰ بوده است.»
گفتنی است شرکت بیوایدی (BYD) که در سال ۲۰۰۸ حمایت شرکت برکشایر هاتاوی مربوط به وارن بافت را جذب کرد، در نظر دارد امسال حدود ۱۵۰۰ خودروی شاسی بلند برقی خود با نام تانگ (Tang) را به نروژ صادر کند. ایزبراند هو (رئیس تجارت اروپا در شرکت BYD) میگوید این شرکت در نظر دارد تا اوایل سال ۲۰۲۳ یک نسخه کوچکتر از این مدل را به همراه یک یا دو مدل دیگر به بازار نروژ عرضه کند.
در واقع این شرکت قبلاً آموخته است که ویژگیهایی را که در کشور چین برای مشتریان نسبتاً جوانتر خود ارائه میکند، لزوماً برای مشتریان نروژی مناسب نیستند. وی میگوید: «بهعنوان مثال، فناوریهایی مانند کارائوکه در خودرو ارائه میکنیم. اما آیا میتوانید تصور کنید که یک آقای ۴۵ ساله اروپایی در حال رانندگی با اتومبیل شاسی بلند تانگ خود در اسلو، میکروفون را بالا گرفته و مشغول آواز خواندن شود؟ من که نمیتوانم چنین چیزی تصور کنم».
استقبال شدید از خودروهای BYD ، این شرکت را تشویق کرده است تا فرصتهایی فراتر از نروژ را در نظر بگیرد؛ البته بیشتر جایی که تقریباً مانند سرتاسر قاره اروپا اتومبیلها در سمت راست جاده رانندگی میکنند. این شرکت قصد دارد تا نسخههای سمت چپ هم برای خودروهای خود عرضه کند.