» آخرین اخبار » فناوری » فعالیت‌ بدنی آخرهفته خطر ابتلا به ۲۰۰ بیماری را کاهش می‌دهد
فعالیت‌ بدنی آخرهفته خطر ابتلا به ۲۰۰ بیماری را کاهش می‌دهد

فعالیت‌ بدنی آخرهفته خطر ابتلا به ۲۰۰ بیماری را کاهش می‌دهد

مهر ۶, ۱۴۰۳ 0۰


به گفته پژوهشگران، افرادی که در تعطیلات آخر هفته به صورت فشرده به فعالیت‌های ورزشی می‌پردازند، می‌توانند از نظر سلامتی، به نتایجی مشابه با افرادی دست یابند که در طول هفته به‌طور منظم و یکنواخت ورزش می‌کنند.

تیمی از محققان بیمارستان عمومی ماساچوست به‌تازگی پژوهشی انجام داده‌اند تا بررسی کنند آیا ورزش‌های فشرده در آخر هفته که به آن الگوی «جنگجویان آخر هفته» گفته می‌شود، می‌تواند به‌اندازه ورزش روزانه و منظم برای سلامت مفید باشد یا نه.

این پژوهش که نتایج آن در مجله «Circulation» منتشر شده، نشان می‌دهد که هر دو الگوی ورزشی با کاهش خطر ابتلا به بیش از ۲۰۰ بیماری مختلف ارتباط دارند.

دکتر شان خورشید، یکی از نویسندگان ارشد این مطالعه و متخصص قلب و عروق در بیمارستان عمومی ماساچوست، در بیانیه‌ای اعلام کرد: «فعالیت بدنی به عنوان یکی از عوامل تاثیرگذار در کاهش خطر بسیاری از بیماری‌ها شناخته شده است. در اینجا ما نشان می‌دهیم که ورزش‌های فشرده آخر هفته نه تنها برای کاهش خطر بیماری‌های قلبی‌عروقی مفید است، بلکه اثرات آن طیف گسترده‌ای از بیماری‌ها از جمله بیماری‌های مزمن کلیوی تا اختلالات خلقی را نیز در برمی‌گیرد.»

این مطالعه چگونه انجام شد؟
پژوهشگران داده‌های نزدیک به ۹۰ هزار نفر از شرکت‌کنندگان در مطالعه «بیوبانک» بریتانیا را تجزیه و تحلیل کردند. آنها همچنین براساس این داده‌ها به بررسی ارتباط بین الگوهای فعالیت بدنی و خطر ابتلا به ۶۷۸ بیماری در ۱۶ دسته‌بندی مختلف پرداختند.

شرکت‌کنندگان در این مطالعه از دستبندهای هوشمند برای اندازه‌گیری میزان کل فعالیت بدنی و شدت ورزش‌هایشان در طول یک هفته استفاده کرده بودند.

افراد در این مطالعه به سه گروه تقسیم شدند. گروه اول که «جنگجویان آخر هفته» نامیده می‌شدند، بیشتر یا تمام فعالیت ورزشی خود را در یک یا دو روز (معمولاً آخر هفته) متمرکز کرده و به هدف ۱۵۰ دقیقه ورزش هفتگی دست یافتند.

گروه دوم «ورزشکاران منظم» بودند که به طور روزانه و منظم در طول هفته به میزان ۱۵۰ دقیقه ورزش می‌کردند. 

گروه سوم که به عنوان «غیر فعال» شناخته می‌شدند، شامل افرادی بود که به میزان کافی ورزش نمی‌کردند.

نتایج چه بود؟
این مطالعه نشان داد که هر دو الگوی ورزشی «جنگجویان آخر هفته» و «ورزشکاران منظم»، می‌تواند باعث کاهش خطر ابتلا به بیش از ۲۰۰ بیماری شود. بیشترین تاثیر این ورزش‌ها بر بیماری‌های قلبی و متابولیک از جمله فشار خون بالا و دیابت است.

براساس این مطالعه افرادی که از الگوی ورزشی «جنگجویان آخر هفته» پیروی می‌کنند، ۲۳ درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به فشار خون بالا قرار دارند، در حالی که این رقم در میان «ورزشکاران منظم» ۲۸ درصد است.

خطر ابتلا به دیابت نیز برای «جنگجویان آخر هفته» ۴۳ درصد و برای «ورزشکاران منظم» ۴۶ درصد کاهش یافت. 

این تحقیقات نشان می‌دهد هر دو الگوی ورزشی می‌تواند بر سایر بیماری‌ها از جمله بیماری‌های مزمن کلیوی و اختلالات خلقی نیز تاثیر مثبتی داشته باشد. 

این تحقیق، ادامه مطالعه‌ای است که سال گذشته توسط همین گروه انجام شد و نشان داد هر دو الگوی ورزشی می‌توانند به‌طور مشابه برای سلامت قلب و عروق مفید باشند. این فواید شامل اثرات مثبت بر کاهش خطر حمله قلبی، نارسایی قلبی، نامنظمی ضربان قلب و سکته مغزی است. 

دکتر خورشید گفت: «از آنجا که به نظر می‌رسد فواید مشابهی برای فعالیت‌های متمرکز آخر هفته و ورزش‌های منظم وجود دارد، شاید حجم کلی فعالیت بدنی مهم‌تر از الگوی زمانی آن باشد. لازم است در آینده مطالعات بیشتری برای ارزیابی تاثیر فعالیت‌های متمرکز بر بهبود سلامت عمومی انجام شود و بیماران باید تشویق شوند تا با هر الگویی که برایشان مناسب است، به فعالیت ورزشی بپردازند.»



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

ایتنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×