» دسته‌بندی نشده » سفر دیپلمات‌های هندی به کابل

سفر دیپلمات‌های هندی به کابل

خرداد ۱۲, ۱۴۰۱ 1۰


دهلی‌نو امروز (پنجشنبه) اعلام کرد که هند تیمی از مقامات وزارت خارجه را برای گفت‌وگو با اعضای ارشد طالبان به کابل، پایتخت افغانستان فرستاده و این اولین نشست از زمان خروج پرهمهمه آمریکا در سال گذشته به شمار می‌رود.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، از زمانی که نیروهای طالبان در سال گذشته پس از خروج ایالات متحده، قدرت را در افغانستان به دست گرفتند، فقر و گرسنگی در این کشور جنگ‌زده افزایش یافته است.

وزارت خارجه هند در بیانیه‌ای گفت: مقام ارشد وزارت خارجه هند در راس تیمی از دیپلمات‌های این کشور برای نظارت بر کمک‌های بشردوستانه به کابل رفته است. این اولین سفر یک هیات هندی پس از روی کار آمدن طالبان در اوت سال گذشته است.

در خبرنامه‌ وزارت خارجه هند آمده است که این گروه با مقام‌های طالبان و نهادهای امدادرسان بین‌المللی و از محل‌هایی که کمک‌های بشردوستانه هند توزیع شده دیدار خواهند داشت.

این بیانیه افزود که مقامات مذکور بر تحویل کمک‌های بشردوستانه نظارت خواهند کرد و از مناطقی که تحت پوشش برنامه‌ها یا پروژه‌های مورد حمایت هند است، بازدید خواهند کرد. هند حدود ۲۰ هزار تن گندم، ۱۳ تن دارو، ۵۰۰ هزار دوز واکسن کووید-۱۹ و لباس زمستانی اهدا کرده و دارو و موادغذایی بیشتری در راه است.

هند، این کشور جنوب آسیا در ماه اوت سال گذشته مقامات خود را از افغانستان بیرون کشید و سفارت خود را تعطیل کرد، گرچه دهلی‌نو مایل است روابط خود را با کشوری که دشمن سرسخت آن، پاکستان، در آن نفوذ قابل توجهی دارد، حفظ کند.

هند روابط نزدیکی با دولت‌های پیشین افغانستان داشت، از بزرگترین کشورهای حامی کمک به بازسازی افغانستان بود، اما به دلیل روابط نزدیک طالبان با پاکستان و تنش‌هایی که این کشور با پاکستان دارد، تاکنون با طالبان وارد تعامل نشده است.

دو روز پیش امیرخان متقی، وزیر خارجه طالبان، از هند خواست که نمایندگی‌های دیپلماتیک خود در افغانستان را بازگشایی کند. او در مصاحبه‌ای با رسانه هندی «نیوز۱۸» گفت اگر هند فعالیت سفارت و کنسولگری‌های خود را در افغانستان از سر بگیرد، طالبان به تأمین امنیت آن‌ها توجه ویژه‌ای خواهد داشت.

متقی در مصاحبه اخیر خود گفته که روابط طالبان با هند در حال بهبود است.

انتهای پیام



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×