» دسته‌بندی نشده » رنجش هنرمندان هزینه‌های بسیاری برای جامعه دارد

رنجش هنرمندان هزینه‌های بسیاری برای جامعه دارد

خرداد ۹, ۱۴۰۱ 1۰


ایسنا/خراسان رضوی مدیر گالری رادین مشهد گفت: رنجیدن هنرمندان سبب دلسردی‌ می‌شود و هزینه‌های بسیاری برای جامعه به همراه دارد.

حمید طالبی در گفت‌وگو با ایسنا در رابطه با وضعیت نگارخانه‌های مشهد اظهار کرد: پس از تعطیلی‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا انتظار می‌رفت که فضا و شرایط مناسب‌تری برای نگارخانه‌ها و گالری‌ها ایجاد شود تا بتوان نمایشگاه‌های خوبی برگزار کرد و حمایت‌ها برای فروش آثار پشت هنرمندان قرار گیرد اما متاسفانه با توجه به شرایط اقتصادی موجود قدرت خرید مردم بسیار کاهش پیدا کرده و اغلب آن‌ها دنبال تامین مایحتاج ضروری زندگی هستند؛ به عبارتی همانگونه که کتاب به تدریج از سبد خرید شهروندان حذف می‌شود، آثار هنری نیز بسیار سریع‌تر در حال حذف است. از طرف دیگر به دلیل اینکه در این زمینه فرهنگ‌سازی مناسبی نیز صورت نگرفته، چنین شرایطی ایجاد شده است.

وی افزود: اگر استقبال مخاطبان را بر اساس بازدید از آثار و نمایشگاه‌ها در نظر بگیریم، در حال حاضر مخاطبان بسیار راحت و با استفاده از فضای مجازی می‌توانند به تماشای آثار بپردازند اما اگر موضوع خرید و قرار گرفتن در کنار هنرمند را مورد بررسی قرار دهیم، قاعدتا بسترهایی نیاز است که از جمله آن‌ می‌توان به معرفی و فرهنگ‌سازی توسط رسانه‌ها اشاره کرد تا به نوعی اعتمادسازی شکل بگیرد.

مدیر نگارخانه رادین عنوان کرد: گاهی مواقع برخی اقشار جامعه بسیار پررنگ مورد توجه قرار می‌گیرند اما برخی دیگر مانند هنرمندان فراموش می‌شوند. هنرمندان قشر روشن و خوب جامعه هستند که باید در کنار آن‌ها قرار گرفت اما گاهی مواقع به صورت غیرعمد این گروه مورد بی‌توجهی قرار می‌گیرند و به نوعی فراموش می‌شوند.  

طالبی تصریح کرد: موضوع اقتصاد ملی در تمام جوامع حائز اهمیت است. آیا کار و فعالیت هنرمندان را نمی‌توان بر اقتصاد ملی تأثیرگذار دانست؟ در واقع می‌توان از طریق فروش این آثار حتی در کشورهای دیگر درآمد بسیاری به دست آورد و این آورده بر اقتصاد ملی نیز اثرگذار است.  

نمایشگاه‌ها تنها در راستای نمایش آثار هنری برگزار نمی‌شود

وی با اشاره به فعالیت‌ها و نمایشگاه‌های برگزار شده در نگارخانه رادین اضافه کرد: از اواخر مهر یا اوایل آبان‌ ماه که نگارخانه رادین فعالیت خود را آغاز کرد، تقریبا در تمام هفته‌ها نمایشگاه برگزار شده اما چند هفته به سبب امتحانات دانشجویان و دانش‌آموزان و همچنین به دلیل شرایط مالی پیش‌آمده برای مردم نمایشگاهی برگزار نمی‌شود زیرا به شخصه تلاش می‌کنم که نمایشگاه‌های هنرمندان نسوزد تا دلسرد نشوند و به تعبیری برگزاری نمایشگاه فروشی برای آن‌ها به همراه داشته باشد.  

مدیر گالری رادین ادامه داد: نمایشگاه تنها در راستای نمایش آثار برگزار نمی‌شود و فروش آثار نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. از این رو برگزاری نمایشگاه در زمانی مناسب باید انجام شود و در حال حاضر نیز برنامه‌ریزی‌هایی برای برگزاری نمایشگاه آتی صورت گرفته است. بازدید از نمایشگاه‌ها در واقع ثمره کاشتی است که گالری‌ها و نگارخانه‌ها داشته‌اند؛ در واقع استقبال از نمایشگاه‌ها متناسب با تعامل گالری با مردم و هنرمندان خواهد بود.  

طالبی اضافه کرد: گالری‌ها و نگارخانه‌ها اماکن فرهنگی و هنری است که میزبان هنرمندان زیادی مانند نقاشان، هنرمندان، اهالی موسیقی و کتاب و… است. بنابراین در نگارخانه رادین فضایی ایجاد شده که بتوان جلسات کتابخوانی، ورکشاپ هنری، نقد هنری و… برگزار شده و فضای پویاتری در گالری ایجاد شود.  

انتهای پیام



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×