» دسته‌بندی نشده » تحویل اسناد مشروطه گیلان به تبریز صحت ندارد/ اسناد جنگل و مشروطه بدون آسیب‌دیدگی

تحویل اسناد مشروطه گیلان به تبریز صحت ندارد/ اسناد جنگل و مشروطه بدون آسیب‌دیدگی

دی ۱, ۱۳۹۸ 2۰

به گزارش گیل سو، ژاله حساس خواه در جمع اصحاب رسانه در سازمان اسناد و کتابخانه ملی گیلان با اشاره به شناخته‌شدن سازمان اسناد به نام دستگاه متولی حافظه ملی ایرانیان اظهار کرد: این سازمان تنها دستگاه مرجعی است که برای پاسداری از هویت فرهنگی و ملی کشور توسط قانون به رسمیت شناخته‌شده است.

وی با اشاره به تلاش سازمان اسناد برای نگهداری از اسناد فرهنگی، هویتی سرزمین به‌عنوان رسالت اصلی خود، گفت: رویکرد سازمان یک سازمان آموزشی، پژوهشی و علمی است که در سراسر کشور شعبه دارد.

مدیر سازمان اسناد و کتابخانه ملی گیلان مدیریت گیلان با اشاره به آغاز کار سازمان اسناد در گیلان بیان کرد: در سال ۹۱ در تفاهم‌نامه‌ای بین رئیس وقت سازمان و استاندار وقت و شهردار رشت راه‌اندازی شد و استان متعهد شد که نسبت به در اختیار قراردادن مکان و امکانات درخور هویت ملی و منطقه‌ای استان با سازمان همکاری کند.

حساس خواه به فعالیت واحدهای مختلف ازجمله واحد ارزشیابی و واحد پردازش اسناد در این سازمان اشاره کرد و افزود: واحد واسپاری کتاب، نشریه و پایان‌نامه واحد دیگری است که هرچه در استان به چاپ برسد برای ماندگاری در تاریخ در اسناد ثبت می‌شود.

وی کار واحد تاریخ شفاهی را شناسایی بزرگان تاریخ‌ساز منطقه دانست و گفت: پژوهشگرانی که در سیستم به دنبال اطلاعات خاصی هستند که از طریق واحد اطلاع‌رسانی می‌توانند به اطلاعات دست پیدا کنند، واحد نانوشته نیز فرهنگ‌سازی است که ما فرهنگ شناسایی سند و صیانت از آن را در برنامه خودداریم.

مدیر سازمان اسناد و کتابخانه ملی گیلان با بیان اینکه سازمان سعی می‌کند خدمات درخوری برای حفظ اسناد و هویت ملی ارائه دهد، تصریح کرد: از زمانی که تصدی این مسؤولیت را به عهده گرفتم و به دنبال زحمات مدیران گذشته فضای اداری و ملزومات موردنیاز را افزایش دادیم و مخزنی ساخته شد که اکنون برای تجهیز آن قرارداد بسته‌شده که تا پیش از عید تحویل داده می‌شود.

حساس خواه با اذعان به اینکه سازمان اسناد استان گیلان یکی از سازمان‌های موردقبول اداره استخدامی کشور است، افزود: ده‌ها نمایشگاه، نشست‌های تخصصی برگزارشده و طرح آرشیویاران جوان را نیز برای استفاده از وجود دانش آموزان ارائه کردیم.

وی با تأکید بر اینکه باور داریم دانستن حق مردم است و وظیفه مسؤولان نیز پاسخگویی است، گفت: باوجود تمام تلاش‌هایی که سازمان اسناد انجام می‌دهد تا به‌دوراز حاشیه باشد، اخیراً حواشی بسیاری درباره نگهداری اسناد مشروطه پیش آمد.

مدیر سازمان اسناد و کتابخانه ملی گیلان با بیان اینکه ورود سازمان اسناد به بحث اسناد مشروطه داوطلبانه نبود، خاطرنشان کرد: شورای اسلامی کلان‌شهر رشت نخستین بار، راه‌اندازی موزه مشروطه را مطرح کرد، این موزه نیاز به سند و اشیا داشت که سازمان اسناد به‌طور طبیعی یکی از نقش‌ها را بر عهده داشت، در این اثنی مالک بخشی از اسناد مشروطه، بخشی که از مجموعه خصوصی یک شخص خریداری کرده بود را برای فروش به شورای شهر پیشنهاد داد که با موافقت شورا مواجه شد.

حساس خواه با بیان اینکه در پنجم خردادماه بهارمست سرپرست وقت شهرداری رشت از طریق نامه‌ای از سازمان اسناد درخواست می‌کند تا اسناد مشروطه را ارزیابی کند، گفت: ما در پنجم خرداد پاسخ دادیم و اصالت سند را اعلام کردیم (سند ملی در دو وهله ارزیابی می‌شود، وهله اول اصل بودن سند و وهله دوم ارزش ملی سند) ولی همان‌جا ذکر کردیم که اسناد برای اصالت ثانویه به کمیته ارزش‌گذاری اسناد به سازمان اسناد کشور فرستاده شود.

وی با بیان اینکه در تاریخ ۲۲ خرداد مالک سند طی یک نامه رسمی به کمیته معرفی شد و در تاریخ ۲۷ خرداد این فرد اسناد خود را به سازمان برد، تصریح کرد: در تاریخ پنجم مردادماه مدیرکل ارزشیابی اسناد به ما نامه زد که برابر قانون اسناد ملی ایران و مقررات موضوعه، خرید اسناد توسط سازمان اسناد و کتابخانه ملی انجام می‌شود و در صورت نیاز سایر دستگاه‌ها می‌توانند از منابع در اختیار سازمان برای رفع نیازهای خود استفاده کنند.

به گفته مدیر سازمان اسناد و کتابخانه ملی گیلان، این خبر به شهرداری اعلام شد و در تاریخ هشتم مردادماه، مالک اسناد به سازمان مراجعه کرد و اسناد خود را تحویل گرفت و دلیلی که در نامه ذکر شد و خودشان نیز رسانه‌ای کردند مخالفت باقیمت پیشنهادی بود، نامه ارسالی به تهران نیز برای حج محمدی فرستاده شد و موضوع مختومه شد.

بنا بر اظهارات حساس خواه از زمانی که زمزمه راه‌اندازی موزه مشروطه شنیده شد و این طرح در شورای اسلامی رشت عنوان شد فضاسازی رسانه‌ای و تحریک احساسات ملی گیلانیان نیز آغاز شد، این در حالی است که در رسانه‌ها این تیتر که «در پی کوتاهی متولیان فرهنگی اسناد مشروطه گیلان به تبریز واگذار می‌شود» مطرح شد که این امر صحت نداشت و کوتاهی صورت نگرفته بود و همه داشتند مراحل قانونی را طی می‌کردند.

در مرحله دوم مصاحبه‌ای صورت گرفت و عنوان شد که اسناد مشروطه گیلان به تبریز واگذار می‌شود و دیگر توان مالی برای مجموعه‌داران شخصی باقی نمانده است؛ این‌ها سرتیترهای خبرهایی است که در استان موجب ایجاد یک جو رسانه‌ای شد و پس‌ازآن شورای شهر اعلام کرد که تا مردادماه ماه موزه را راه‌اندازی می‌کند.

وی با اشاره به انتشار مجدد برخی از اخبار در رسانه‌ها درباره حواشی موزه مشروطه گیلان افزود: در همین خبر نیز مالک قبلی مطرح کرده بود که هرگونه بهره‌برداری از اسناد باید با رضایت مالک جدید صورت بگیرد، ما نیز که در حال جمع‌آوری یک کتاب از همین اسناد بودیم که رونمایی نیز شد با این حرف سازمان وارد یک بازی حقوقی می‌شد که در شأن یک دستگاه دولتی نبود و برای خاتمه دادن به این مسئله چاپ کتاب را متوقف کردیم.

حساس خواه با تأکید بر اینکه تحویل اسناد مشروطه به تبریز صحت ندارد، بیان کرد: بنده در مصاحبه با رسانه‌ها اعلام کردم که شهرداری و شورای شهر صلاحیت خرید و نگهداری اسناد را ندارد، رسولی، عضو شورای شهر نیز گفته بود که اجازه خرید اسناد به تبریز داده نمی‌شود.

مدیر سازمان اسناد و کتابخانه ملی گیلان با اشاره به مصاحبه بعدی مالک اسناد که اعلام کرد فروشنده نیست بلکه خریدار است، گفت: وی معتقد بود که مجموعه‌دار سند نمی‌فروشد بلکه سند می‌خرد، اما سکوت رسانه‌ها و موضع‌گیری برخی از رسانه‌ها مبنی بر اینکه مدیر سازمان اسناد، ارزش سند را نمی‌داند بار دیگر حواشی ایجاد کرد.

وی با اشاره به مسئله آب‌گرفتگی مخزن در پایین‌ترین طبقه سازمان اسناد در آبان ماه بیان کرد: آرشیو ملی ما ۱۱ طبقه دارد، پنج طبقه زیرزمین و ۶ طبقه روی زمین، هر مدیر منصف و کارشناس آگاهی می‌داند که پایین‌ترین طبقه جای نگهداری اسناد مهم و حیاتی نیست، آب‌گرفتگی نیز که عامدانه و آگاهانه نیست.

حساس خواه با اشاره به توضیحات بروجردی مبنی بر اینکه هیچ سند ملی در طبقات پایین سازمان نگهداری نمی‌شده و از خبرنگاران نیز دعوت می‌کنند که از مکان بازدید کنند، گفت: متأسفانه دراین‌بین خبری با این عنوان “نجات اسناد جنگل و مشروطه از سیلاب” مطرح شد و بار دیگر بحث اسناد مشروطه و جنگل بازگشایی شد.

به گفته مدیر سازمان اسناد و کتابخانه ملی گیلان خبر بعدی تحت عنوان “اسناد مشروطه و جنگل چه شدند” خبری بود که در رسانه‌ها منتشر شد و در متن خبر مالک تأیید کرد که اسناد مشروطه و جنگل در آنجا نبوده است و سپس مالک گفت ۱۰ برگ سند عدلیه به سازمان اهدا کرده که دچار آسیب شده اما اسناد این فرد با همان پوشه موجود است و به آن‌ها آسیبی نرسیده است.

انتهای پیام/ت

به این نوشته امتیاز بدهید!

gilsou24

خبرنگار و فعال رسانه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×