چین به دنبال موشکی مافوق صوت با قابلیت هدف قرار دادن یک خودروی در حال حرکت
نشریه ساوت چاینا مورنینگ پست چین با استناد به دانشمندان حوزه موشکی این کشور نوشت، چین در حال توسعه یک موشک مافوق صوت مجهز به سنسور حرارتی با قابلیت هدف گرفتن یک خودروی در حال حرکت با سرعت بیش از پنج برابر سرعت صوت است.
به گزارش ایسنا، روزنامه ساوت چاینا مورنینگ پست نوشت، تیم تحقیقاتی به سرپرستی یانگ شیائوگانگ از دانشگاه مهندسی نیروی موشکی ارتش آزادیبخش خلق چین واقع در شیان این کشور گفت: “پیشرفتی مهم” در راستای حل مساله اصلی چگونگی تعیین دقیق یک هدف متحرک در سرعتهای بسیار بالا حاصل شده است.
یانگ و همکارانش در کالج مهندسی موشکی این دانشگاه، ضربالاجلی تا سال ۲۰۲۵ به منظور حصول راه حلهایی برای چالشهای ظاهراً لاینحل در حوزه فناوری مافوق صوت دارند.
آنها در مقالهای که در مجله معتبر چینی Infrared and Laser Engineering منتشر شده است، توضیح دادند: از آنجایی که یک موشک فوق سریع میتواند مسافتهای طولانی را در کسری از ثانیه طی کند، یک خطای کوچک در سیستم موقعیت یابی و هدایت میتواند منجر به خطای بزرگی شود.
آنها گفتند که در فواصل دور، سنجش مادون قرمز یک هدف کوچک متحرک فقط چند پیکسل را آن هم بدون اطلاعات دقیق مانند شکل، بافت و ساختار در بر میگیرد که این شناسایی و ردیابی را “بسیار دشوار” میکند.
حسگر حرارتی به محیطی بسیار سرد نیاز دارد، اما دمای سطح موشک میتواند به چندین هزار درجه سانتیگراد برسد و حجم عظیمی از نویز پس زمینه را تولید کند.
یانگ در مقاله مذکور گفت: اما، با فناوری جدید جستجوی حرارتی، ارتش چین قادر خواهد بود اهداف با ارزش را از فواصل طولانی با سرعتی بی سابقه از بین ببرد تا به این ترتیب “به طور قابل توجهی دامنه کاربرد سلاحهای مافوق صوت در یک جنگ منطقهای را گسترش دهد”.
سلاحهای مافوق صوت در ابتدا برای نفوذ به سامانههای پدافند هوایی و ضربه زدن به اهداف ثابت روی زمین ساخته شدند. عموماً اعتقاد بر این بود که قابلیت مانور محدود در چنین سرعت بالایی، هدف قرار دادن یک هدف متحرک را غیرممکن میکند.
در سالهای اخیر، چین توانایی فزایندهای در زمینه حمله به اهداف متحرک، از جمله یک الگوی ناو هواپیمابر که روی ریل در برد آتش در صحرای گوبی نصب شده، نشان داده است.
اما ردیابی یک کشتی جنگی با توجه به اندازه و حرکت قابل پیش بینی آن در یک پس زمینه نسبتاً پایدار نسبتاً آسان است.
مساله در ارتباط با یک هدف خیابانی پیچیدهتر است، جایی که احتمالاً وسایل نقلیه مشابه زیادی در آن حضور دارند. یک خودرو میتواند در هر زمانی که در حین حرکت در یک دورنما بچرخد در حالی که خود این دورنما میتواند به طور قابل توجهی متنوع باشد و این بار محاسباتی را برای رایانهها افزایش دهد.
به گفته یانگ، تیم او روش جدیدی را برای شناسایی و ردیابی به هنگام جستجوی “هدف” ارائه کرده است.
انتهای پیام