» آخرین اخبار » گیلان » کارآفرین برتر کشور: برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری و اقدام اضلاع مثلث موفقیت است
کارآفرین برتر کشور: برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری و اقدام اضلاع مثلث موفقیت است

کارآفرین برتر کشور: برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری و اقدام اضلاع مثلث موفقیت است

خرداد ۱, ۱۴۰۱ 1۰


به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، مرور تجربه‌های یک کارآفرین موفق؛ تلاش برای سازندگی با اتکا به توان جوانان مستعدتر سخت‌ترین شرایط اقتصادی کشور و دشواری‌های ناشی از تحریم، هستند جوانانی که با امید و انگیزه تلاششان را ادامه می‌دهند و باور دارند که باید باافتخار در همین آب‌وخاک فعالیت‌های اقتصادی‌شان را دنبال کنند.

امین تقی پور دهکا یکی از این جوانان موفق است که مجموعه تحت مدیریتش، هفته گذشته نیز به‌عنوان رتبه برتر همایش کارآفرینان و مدیران اشتغال‌زای کشور معرفی و تقدیر شد. به این بهانه با او به گفتگو نشستیم و از تجارب این جوان کارآفرین در این عرصه شنیدیم.

هرکسی به شیوه‌ای مسیر رسیدن به اهدافش رو طی می‌کند، برای هر انسانی زندگی کردن یک معنا و مفهومی دارد و هیچ انسانی نیست که با تلاش و برنامه‌ریزی به‌جایی نرسیده باشد، اما مسئله‌ای که بسیار حائز اهمیت هست مسئله خودشناسی است، بنده معتقدم تا زمانی که هرکسی قبل از هر آغازی به شناخت خودش نرسیده باشد نمی‌تواند شناخت درستی نسبت به مسیر پیش روی خودش داشته باشد، درواقع مسیر به‌خودی‌خود ساخته نمی‌شود بلکه این ما هستیم که آن را می‌سازیم و درنتیجه این توانایی ما که حاصل تسلط به خودمان است تعیین‌کننده یک مسیر درست یا درست‌تر هست.

لطفاً ابتدا خودتان را معرفی کنید.

من خودم را در دو بخش معرفی می‌کنم. بخش اول معرفی معمول و مرسوم است؛ امین تقی پور دهکا هستم ۴۰ ساله اهل گیلان؛ اما در معرفی بخش دوم باید بگویم که یک جوان ایرانی هستم و از وقتی خودم را شناختم در این آب‌وخاک باوجود بسیاری از مشکلات تلاش کردم کار‌های بزرگی انجام بدهم و به اهدافم دست‌یابم؛ طبیعتاً بخشی از این اهداف شخصی بوده، اما اهداف بزرگ‌تری هم داشتم و سعی کردم اتفاقاتی را در حوزه اقتصاد و اشتغال‌زایی کشور رقم بزنم.

شاید برای مخاطبان جالب باشد که بدانند شما به‌عنوان یک کارآفرین موفق، از کجا شروع کردید و به کجا رسیدید.

خاطرم هست از همان دوران کودکی و وقتی ۱۰ ساله بودم، می‌خواستم استقلال مالی و اجتماعی داشته باشم و این برایم خیلی مهم بود. به لحاظ مالی اوضاع خیلی خوبی نداشتیم و من هم بااینکه بچه بودم، اما نسبت به شرایط به یک درکی رسیده بودم و در کنار دیگر اعضای خانواده، کار‌های زیادی انجام دادم که شاید کسی حتی حاضر نباشد به آن فکر کند؛ اما تلاش کردم و آرام‌آرام شرایط را تغییر دادم و امروز در وضعیتی متفاوت با آن سال‌ها قرار دارم.

برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری چقدر در موفقیت شما مؤثر بوده است؟

این روز‌ها خیلی‌ها در این مورد صحبت می‌کنند، سمینار‌ها و همایش‌های زیادی در این خصوص برگزار می‌شود، مطالب زیادی در شبکه‌های اجتماعی در حال انتشار هست و کتاب‌های زیادی هم دراین‌باره چاپ‌شده، به نظرم همه این‌ها عالی است، اما چیزی وجود دارد که خیلی درباره آن صحبت نمی‌شود. به نظر من هدف‌گذاری و برنامه‌ریزی مسئله مهمی هست، اما مسئله مهم دیگر، اقدام است. اگر شما برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری خوبی داشته باشید، اما هیچ اقدام مؤثری انجام ندهید، قطعاً نتیجه‌ای نمی‌گیرد. من معتقدم حتی یک هدف کوچک و یک برنامه‌ریزی کوتاه‌مدت اولیه اگر با اقدام مؤثر بدون توقف همراه شود، نتیجه بهتری دارد.

همه فعالیت‌های شما در استان گیلان بوده که زادگاه شماست. دلیل این موضوع چیست و چرا آن را به دیگر استان‌ها توسعه نداده‌اید؟

استان گیلان شاید به‌ظاهر استان برخورداری است، اما نرخ بیکاری در این استان بالاست و بسیاری از جوانان این منطقه از بیکاری رنج می‌برند. برای من و همکارانم در هلدینگ آرش که شامل شرکت انبوه ساران آرش، آرش مال و استارتاپ آرش مارکت است، بسیار مهم بود که بتوانیم در ایجاد اشتغال پایدار برای هم استانی‌هایمان کار مؤثری بکنیم و این موضوع را در اولویت قرار بدهیم. علاوه بر آن، باور داشتیم که ورود سرمایه‌گذاران به این استان و به‌ویژه منطقه آزاد انزلی باعث خواهد شد ظرفیت‌های استان ما بیشتر معرفی شود و بتوانیم با جذب بیشتر سرمایه‌گذاران، هم به توسعه استان کمک کنیم و هم برای نیروی جوان همین منطقه اشتغال‌زایی داشته باشیم.

حوزه فعالیت شما در منطقه آزاد انزلی است. چرا این منطقه را انتخاب کرده‌اید؟

منطقه آزاد انزلی هنوز در آغاز شکفته شدن ظرفیت‌های بی‌شمار خودش است و ما این فرصت را داشتیم که دریکی از مهم‌ترین و استراتژیکی‌ترین مناطق آزاد کشور کسب‌وکار خودمان را توسعه دادیم. منطقه آزاد انزلی در مسیر کریدور نوستراک به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مسیر‌های تجاری جهان قرارگرفته است که اروپا را به ایران متصل می‌کند.

همچنین مسیر ریلی که در آستانه تکمیل و بهره‌برداری است حلقه اتصال شمالی‌ترین نقطه ایران به جنوبی‌ترین نقطه خواهد بود و این یعنی منطقه آزاد انزلی یکی از مهم‌ترین درگاه‌های تجاری کشور خواهد بود.

نظر شما درباره مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در کشور ما چیست؟

معتقدم تمام مناطق آزاد کشور به درواز‌ه‌های مهمی برای تبادلات تجاری و فرهنگی تبدیل خواهند شد و با تقویت ارتباطات بین‌المللی، اقتصاد کشور نیز استفاده بیشتری از این مناطق خواهد کرد. طبیعتاً تجارت آزاد که محدودیت‌های کمتر و مسیر تسهیل شده تری داشته باشد مورد استقبال سرمایه‌گذاران است و به نظرم این اتفاق در این کشور ما از درگاه مناطق آزاد شکل خواهد گرفت و چشم‌انداز بسیار خوبی را برای این مناطق متصورم.

در مسیر تحقق اهداف مجموعه اقتصادی‌تان، از حمایت‌های دولتی هم استفاده کردید؟

شخصاً کمتر تمایلی به این موضوع داشتم و معتقدم که کسب‌وکارم را باید به‌نوعی پیش ببرم که استقلال و انعطاف‌پذیری خودش را داشته باشد. هرچند که طبیعتاً این رویکرد باعث مواجهه ما با چالش‌های مالی به‌واسطه فراز و نشیب‌های اقتصادی هم شده است، اما سعی‌مان این بوده که به توان خودمان تکیه کنیم. ما حتی می‌توانستیم برای برخی طرح‌ها و برنامه‌هایمان از تسهیلات و اعتبارات دولتی استفاده کنیم، اما این کار را نکردیم و ترجیح دادیم هرچند با سرعت کمتر، اما با سرمایه خودمان کار را ادامه بدهیم.

شرایط اقتصادی کشور در عملکرد فعالان بخش خصوصی مانند شما چه تأثیراتی داشته است؟

قطعاً نمی‌شود گفت که تأثیری نداشته است. کسب‌وکار ما در همین کشور است و طبیعی هست که هر اتفاقی به‌صورت ناگهانی و یا غیرقابل‌پیش‌بینی در مباحث اقتصادی کلان، تمام کسب‌وکار‌ها را به‌نوعی تحت تأثیر قرار می‌دهد. قطعاً ثبات اقتصادی مسئله مهمی برای هر مدیری است و ترجیح می‌دهد در فضایی سرمایه‌گذاری کند که مطمئن باشد؛ اما یک موضوع مهم دیگر این است که به‌هرحال ما در این مرزوبوم فعالیت می‌کنیم و انتخاب خودمان هم بوده است که اینجا بمانیم. به همین خاطر بااینکه همیشه پیشنهاداتی از ظرفیت کشور‌های دیگر برای سرمایه‌گذاری در آنجا داشته‌ایم، اما انتخاب ما همین آب‌وخاک بوده و به این تصمیم افتخار می‌کنیم و هیچ بهانه‌ای را هم برای متوقف شدن نمی‌پذیریم. به عقیده من فرازوفرودهای اقتصادی در هر کشوری وجود دارد و شاید در ایران شدن آن بیشتر است، اما این موضوع جدیدی نیست و همیشه وجود داشته است. حالا در این شرایط به‌جای اینکه از کشورمان برویم یا بنشینیم و نظاره‌گر باشیم، یک انتخاب دیگر هم این است که با تلاش مسیرمان را داده دهیم و متوقف نشویم.

 

چقدر به کار تیمی و گروهی باور دارید؟

در عصر و دوره‌ای زندگی می‌کنیم که هیچ فعالیت اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی به‌صورت فردی قابل انجام نیست و ما هم به این مهم باور داریم. در مجموعه ما هم اساس کار بر فعالیت تیمی منسجم شکل‌گرفته است و واحد‌های مختلف شرکت تعامل خوبی با هم دارند. ما اعتقادی به مدیر پروری نداریم و بیشتر تمرکز روی پرورش رهبران کار‌ها است، چون معتقدیم مدیران فقط وظایف دیکته شده را پیش می‌برند، اما رهبران، خلق ارزش و خلق نوآوری دارند. سلسله‌مراتب هم در شرکت ما متفاوت‌تر از شرکت‌های دیگر است و علاوه بر ساختار سازمانی، یک ساختار ارتباطی توسعه‌یافته هم بین کارکنان جریان دارد و من یکی از دلایل موفقیت گروهمان را در همین همدلی و یکپارچگی می‌بینم.

استفاده از فناوری‌های روز در کسب‌وکار شما موردتوجه بوده است؟

با توجه به‌سرعت تغییرات این حوزه در سطح جهان، هرگز نمی‌شود آن را نادیده گرفت، بخصوص که حوزه فعالیت ما در مناطق آزاد، شکل و قالب بین‌المللی‌تری به خود گرفته است و باید سطح استانداردهایمان را افزایش دهیم. مجموعه ما نه امروز بلکه از سال‌ها پیش روی این زیرساخت‌های خود در این حوزه کار کرده و نتیجه‌اش هم این شده است که توانستیم سهم بیشتری از بازار را به دست بیاوریم. در دوران پاندمی کرونا شاهد بودیم شرکت‌هایی که روی زیرساخت‌های تکنولوژی خود کار کرده بودند سهم کسب‌وکار‌های قدیمی و سنتی را گرفتند و ازنظر مالی و اعتبار قدرتمندتر شدند. ما هم با تشکیل تیم فناوری اطلاعات خود از سال‌ها قبل سعی کرده‌ایم که در این مسیر پیشگام باشیم.

برای کسانی که تازه قصد راه‌اندازی یک کسب‌وکار را شروع کنند چه پیشنهادی دارید؟

اگر بخواهم یک فرمول ساده و غیر پیچیده را عنوان کنم باید بگویم هیچ‌چیزی مهم‌تر از اقدام و عمل نیست، به شما اطمینان می‌دهم که اگر جرات قدم برداشتن نداشته باشید هرگز نمی‌توانید حتی یک کسب‌وکار کوچک راه بیندازید. اگر در مورد افراد و شرکت‌های موفق هم تحقیق کنید متوجه می‌شوید که با کمترین امکانات و کوچک‌ترین مکان و ناچیزترین سرمایه شروع کرده‌اند، اما بدون توقف تلاش کردند. بار‌ها زمین خوردن و دوباره بلند شدن و ادامه دادند، چون انگیزه و اراده کافی و پشتکار زیاد داشتند.

پس اول یک ایده خوب، دانش، تخصص و بعد انگیزه، پشتکار و عمل، حتی با کوچک‌ترین قدم‌ها.

آینده کسب‌وکار‌ها در این شرایط اقتصادی چگونه می‌بینید؟

اگر برای شروع یا ادامه یک کسب‌وکار دنبال شرایط خیلی ایدئال باشیم، نمی‌شود هیچ آینده‌ای را متصور بود، اما اگر انگیزه و پشتکار لازم وجود داشته باشد، هیچ شرایط سختی نمی‌تواند مانع شما برای رسیدن به اهدافتان شود. منظورم این نیست که در حال حاضر در شرایط اقتصادی مناسبی هستیم یا اینکه بستر‌های آماده‌ای داریم، اما در همین شرایط هم استارت‌آپ‌های زیادی هستند که با یک ایده کوچک، یک تیم منسجم، هدف‌گذاری و حرکت، سهم بزرگی از بازار را نصیب خود کرده‌اند.

به‌عنوان یک فعال موفق بخش خصوصی، انتظارات شما از دولت و دستگاه‌های اجرایی چیست؟

خیلی ساده باید بگویم که اگر واقعاً هدفشان اعتلای این مملکت است، به‌گونه‌ای حرکت کنند که چرخه اقتصاد این مملکت متوقف نشود. در کنار آن، اگر واقعاً یک بنگاه اقتصادی را شناسایی می‌کنند و متوجه می‌شوند که جان و مال و فکرش را برای سازندگی و تولید در کشور پای‌کار آورده است، لااقل حمایت معنوی از او داشته باشند که با روحیه قوی کارش را ادامه دهد.

توجه به مسئولیت اجتماعی چه جایگاهی در کسب‌وکار شما داشته است؟

شاید صحبت درباره فعالیت‌های اجتماعی و انسان دوستانه، نوعی خودنمایی دیده شود، اما به‌شخصه معتقدم که کار‌های خوب را باید نشر داد تا فراگیر شود. ما در این خصوص کمپینی به نام «خوبی را دنبال کن» را راه انداخته‌ایم و سال‌هاست که درحال‌توسعه آن هستیم. در این کمپین توسط یک تیم مستقر در شرکت افرادی را که در حوزه‌های مختلف نیاز به حمایت ما دارند شناسایی می‌کنیم و در حوزه‌های درمانی، تحصیلی، تشکیل زندگی، تأمین کمک‌هزینه و مایحتاج معیشتی کمک‌حالشان می‌شویم.

انتهای پیام/۳۳۸۹




منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

farsnews

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×