» دسته‌بندی نشده » سیگار: خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان عاملی کلیدی فروپاشی ارتش این کشور بود

سیگار: خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان عاملی کلیدی فروپاشی ارتش این کشور بود

اردیبهشت ۲۸, ۱۴۰۱ 1۰


“بازرس‌ ویژه کل آمریکا برای بازسازی افغانستان” (سیگار) می‌گوید که تصمیمات رئیس‌جمهور جو بایدن و دونالد ترامپ جهت خروج تمام نیروهای آمریکایی از افغانستان عاملی کلیدی در فروپاشی ارتش این کشور بوده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، گزارش جدید بازرس‌ ویژه کل آمریکا برای بازسازی افغانستان موسوم به “سیگار” بیانگر اظهارات مقامات ارشد پنتاگون و رهبران نظامی آمریکا پس از خروج نیروهای ایالات متحده از افغانستان است. رهبران نظامی به صراحت گفته بودند که توصیه آن‌ها این بود که حدود ۲۵۰۰ سرباز آمریکایی در افغانستان باقی بمانند، اما این طرح مورد تایید قرار نگرفت.

در فوریه ۲۰۲۰، دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا توافقنامه‌ای را با طالبان در دوحه قطر امضا کرد که به موجب آن ایالات متحده متعهد شد که نیروهای خود را تا ماه مه ۲۰۲۱ به طور کامل از افغانستان خارج کند. طالبان همچنین به چندین شرط از جمله توقف حملات به نیروهای آمریکایی متعهد شد. ارتقای مذاکرات صلح میان طالبان و دولت افغانستان از اهداف اصلی بود اما این تلاش دیپلماتیک هرگز قبل از روی کار آمدن جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا در ژانویه ۲۰۲۲ مورد توجه قرار نگرفت.

اما این در حالیست که چند ماه بعد، دولت بایدن اعلام کرد که خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان را انجام خواهد داد. این اطلاعیه دولت آمریکا به کارزار طالبان جهت بازپس گیری کشور کمک کرد و به مواردی از جمله کمبود غذا و شرایط بد زندگی میان سربازان افغان دامن زد.

مقامات آمریکایی اظهار کردند که از فروپاشی سریع ارتش افغانستان متعجب شدند و این اقدام دولت آمریکا انتقادات مختلفی را به همراه داشت.

همچنین در این گزارش آمده است: «دولت‌های ایالات متحده و افغانستان از اراده سیاسی جهت بازسازی بخش امنیتی یک کشور جنگ‌زده و فقیر برخوردار نیستند. و در نتیجه، ارتش افغانستان نمی‌تواند به طور مستقل فعالیتی را انجام دهد.»

انتهای پیام



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×