» دسته‌بندی نشده » اذعان مقام سابق آمریکایی به نقش مخرب کشورش در لبنان

اذعان مقام سابق آمریکایی به نقش مخرب کشورش در لبنان

اردیبهشت ۲۵, ۱۴۰۱ 0۰


همزمان با آغاز انتخابات پارلمانی لبنان، معاون امور خاورنزدیک وزیر خارجه پیشین آمریکا در دولت دونالد ترامپ به نقش واشنگتن در بحران کنونی لبنان و فروپاشی اقتصادی و مالی این کشور و همچنین خدشه دار کردن وجهه حزب‌الله اذعان کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری المیادین، دیوید شنکر، معاون امور خاور نزدیک وزیر خارجه پیشین آمریکا در زمان دولت دونالد ترامپ، در سخنانی همزمان با آغاز انتخابات لبنان، اظهارات مهمی را درباره ایفای نقش دولت ترامپ در راستای تسریع روند فروپاشی مالی لبنان و همچنین سوء استفاده از جنبش “۱۷ اکتبر” به منظور خدشه‌دار کردن وجهه حزب‌الله و تضعیف این حزب و هم‌پیمانانش مطرح کرده است.

شنکر در جریان همایشی که توسط مؤسسه واشنگتن و تحت عنوان “پویایی حزب‌الله و شیعیان و انتخابات لبنان: چالش‌ها، فرصت‌ها و پیامدهای سیاسی” برگزار شد، اظهار کرد که در دوران ریاست جمهوری ترامپ، کشورش موسسات مالی حزب‌الله و بانک اعتباری “جمّال” در لبنان را تحریم کرد و همزمان با این اقدام آژانس رتبه‌بندی اعتباری “مودیز”، سطح لبنان را به رتبه سی‌ای(CA) کاهش داد.

رتبه سی(C) پایین‌ترین رتبه است و رتبه سی‌ای(CA) به این معناست که لبنان در تسویه حساب‌ها و انجام تعهدات دیون و بدهی‌های خود تاخیر داشته است.

وی اذعان کرد: ما پشت تصمیم کاهش رتبه اعتباری لبنان بودیم و دولت ترامپ، مُصِر بود تا اعلام کاهش رتبه را با اعمال تحریم‌های خود علیه بانک جمّال هماهنگ کند. واشنگتن نه تنها به این حد اکتفا نکرد، بلکه متحد حزب الله، جبران باسیل، رئیس جنبش آزاد ملی را نیز تحریم کرد.

شنکر با اشاره اشاره به تلاش‌های واشنگتن برای تشکیل “احزاب جایگزین” در جامعه شیعه لبنان علیه حزب‌الله اذعان کرد که آمریکا در این راستا تجار شیعه را به خدمت گرفت و خود شنکر در دورانی که دستیار وزیر امور خارجه در امور خاور نزدیک، بوده ، چندین مرتبه به لبنان سفر کرده و با برخی از تجار و روزنامه‌نگاران و خبرنگاران شیعه مخالف حزب‌الله دیدار کرده است.

وی هدف از این دیدارها را ایجاد فرصت‌های اقتصادی برای مناطق شیعه نشین به منظور کاهش اعتماد و وابستگی این مناطق به حزب‌الله عنوان کرد.

شنکر درباره انتخابات امروز لبنان نیز گفت: علی‌رغم تظاهرات مردمی ۲۰۱۹ و خشم گسترده مردمی در لبنان، اما من معتقد هستم که این انتخابات تغییر چشم‌گیری در کشور ایجاد نخواهد کرد.

انتهای پیام



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×