» دسته‌بندی نشده » چین از آسه‌آن خواست تا رهبری توسعه منطقه‌ای را بر عهده گیرد

چین از آسه‌آن خواست تا رهبری توسعه منطقه‌ای را بر عهده گیرد

اردیبهشت ۱۸, ۱۴۰۱ 0۰


چین از مجمع جنوب شرق آسیا (آسه‌آن) خواست تا رهبری توسعه منطقه‌ای را بر عهده گیرد و آمریکا را به تلاش برای تحریک یک رقابت تسلیحاتی در منطقه آسیا-اقیانوس آرام متهم کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از ساوث چاینا مورنینگ پست، وانگ یی، وزیر امور خارجه چین این اظهارات را در تماسی تصویری با “لوهوت بینسار پانجیتان”، هماهنگ‌کننده اندونزی برای همکاری با چین و در آستانه نشست آتی آمریکا-آسه‌آن مطرح کرد.

براساس بیانیه وزارت امور خارجه چین، وانگ یی گفت: استراتژی آمریکا در منطقه هند-اقیانوس آرام برخلاف روند زمانه است و منافع مشترک و بلند مدت کشورهای شرق آسیا را در نظر نمی‌گیرد.

وی افزود: این منطقه با خطراتی از سوی ائتلاف “پنج چشم”، “گفت‌وگوی امنیتی چهارجانبه” و “ائتلاف امنیتی آکوس” که بر اساس آن آمریکا و انگلیس به استرالیا در کسب ناوگان زیردریایی‌های اتمی کمک می‌کنند، مواجه است.

وانگ یی تصریح کرد:‌ این اقدام رقابت تسلیحاتی در منطقه را تحریک می‌کند. چین معتقد است که مهم نیست که این امر شامل همکاری منطقه‌ای پیرامون اقیانوس آرام یا هند باشد، تمرکز اصلی باید بر شرق آسیا باشد و رهبری آن نیز باید در دستان آسه‌آن قرار گیرد. مهم نیست چه استراتژی منطقه‌ای پیشنهاد می‌شود، هدف باید منافع مشترک و یک بازی برد-برد باشد نه یک بازی یک طرفه با یک برنده و یک بازنده.

وی گفت: انجمن جنوب شرق آسیا باید نقش مرکزی در همکاری‌ها برای تضمین ثبات منطقه‌ای ایفا کند.

وانگ یی همچنین تاکید کرد که چین از اندونزی در میزبانی نشست گروه ۲۰ در اکتبر حمایت می‌کند. هر دو طرف موافقند تا با یکدیگر در زمینه‌های پاندمی کرونا، تقویت همکاری سیاسی و اقتصادی و ترغیب مبادلات مردم با مردم و همچنین همکاری دریایی همکاری نزدیکی داشته باشند.

وی افزود: چین و اندونزی هر دو بیانگر اقتصادهای در حال ظهور هستند. چین تمایل دارد ارتباطات و هماهنگی‌هایش با اندونزی را برای تضمین مشترک صلح و ثباتی که به سختی حاصل شده و حقوق قانونی کشورها در این منطقه که به دنبال توسعه و تجدید حیات هستند، تقویت کند.

هشت تن از رهبران آسه‌آن قرار است هفته آینده برای دیدار با جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا به واشنگتن بروند. این نخستین نشست آسه‌آن به میزبانی واشنگتن و نخستین سفر هون سن، نخست وزیر کامبوج به کاخ سفید است که ریاست دوره‌ای آسه‌آن را بر عهده دارد. فیلیپین یکی از چندین کشور آسه‌آن است که با چین بر سر منابع غنی در دریای چین جنوبی اختلافات شدیدی دارد.

انتهای پیام



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×