» دسته‌بندی نشده » به بهانه جنگ اوکراین؛ آمریکا به تایوان برای خرید تسلیحات بیشتر فشار می‌آورد

به بهانه جنگ اوکراین؛ آمریکا به تایوان برای خرید تسلیحات بیشتر فشار می‌آورد

اردیبهشت ۱۸, ۱۴۰۱ 1۰


نیویورک‌تایمز گزارش داده است که آمریکا از عملیات نظامی روسیه در اوکراین استفاده می‌کند تا سلاح بیشتری به تایوان بفروشد، اما نگران این است که برخی از سخت‌افزارهایی که تایوان به دنبال آن است، «برای جنگ با ارتش چین مناسب نباشد.»

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، آمریکا در حال اعمال فشار به تایوان برای «سفارش» خرید تسلیحات آمریکایی بیشتر است.

روز شنبه، نیویورک تایمز گزارش داد که «مقامات سابق و کنونی آمریکا و تایوان» معتقدند که تایوان برای دفع حمله دریایی احتمالی چین به سلاح‌های جدید نیاز دارد.

در این گزارش آمده است، «سای اینگ-ون»، رئیس‌جمهوری تایوان سعی دارد تا اولویت و جهت‌گیری نیروهای نظامی این جزیره خودمختار را به «جنگ ناهمگون» تغییر دهد و در همین راستا به دنبال دریافت «تعداد زیادی از سلاح‌های متحرک و مرگبار» از آمریکا است که هدف‌گیری و مقابله با آن‌ها دشوار باشد.

روزنامه نیویورک تایمز گزارش داد که برخی از درخواست‌های تایوان، مانند بالگردهای «سیهاوک ام‌اچ-۶۰آر» شرکت آمریکایی لاکهید مارتین با مخالفت آمریکا مواجه شده است. به گزارش این روزنامه آمریکایی، واشنگتن علت مخالفت خود را ناکافی بودن این جنگ‌افزارها برای «مقابله با ارتش چین» بیان کرده است.

یکی از کارکنان دولت آمریکا عملیات نظامی روسیه در اوکراین را «بیدارباشی در پنتاگون برای تضمین جدیت تایوان» توصیف کرد. اندیشکده‌های طرفدار آمریکا باور دارند که تداوم عملیات‌های نظامی روسیه در اوکراین ممکن است پکن را به بازپس‌گیری تایوان با اتکا بر فشار نظامی ترغیب کند.

سه‌شنبه هفته گذشته، مارکو روبیو، سناتور جمهوری‌خواه مجلس سنای آمریکا که رویکردی تهاجمی در قبال چین اتخاذ کرده است، لایحه‌ای را با هدف «تسریع» ارسال تسلیحات به تایوان ارائه کرده و مدعی شد که ممکن است چین در دهه میلادی جاری به این جزیره خودمختار حمله کند.

در سال‌های اخیر، سیاست آمریکا بر لزوم تبدیل تایوان به یک «خارپشت» با قدرت بازدارندگی در مقابل اقدامات نظامی احتمالی چین متمرکز بوده است.

به گزارش اسپوتنیک، تا امروز ۱۳ کشور عضو سازمان ملل متحد “استقلال” تایوان را به عنوان “یک کشور مستقل” به رسمیت شناخته‌اند. آمریکا در میان این ۱۳ کشور قرار ندارد.

ایالات متحده، تایوان را برای امنیت ملی خود و مقابله با نفوذ فزاینده چین در منطقه هند-اقیانوس آرام ضروری می‌داند. مقامات نظامی آمریکا معتقدند که اگر تایوان به سرزمین اصلی چین الحاق شود، پکن عملا می‌تواند صادرات نفت آمریکا به متحدانش در اقیانوس آرام را متوقف کرده و سپس با استفاده از همین اهرم قدرت، به کلی آمریکا را از آسیای شرقی بیرون کند.

انتهای پیام



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×